Schuin dak isoleren - Balken planken panlatten dakpannen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
heb alle eerdere berichten doorzocht maar geen vergelijkbaar geval gezien. Moet een dak isoleren dat bestaat uit balken, daarop houten planken, panlatten en dakpannen. Er is geen isolatie of folie aanwezig binnen of buiten. Wil het dak nu isoleren van binnen uit, waarmee moet ik dat doen?
 
Ik kom er niet meer uit met al die verschillende tips helaas.

Mijn simpele schuin dak constructie is helemaal van hout en heeft nada isolatie binnen en buiten. Dakbeschot heeft veel kieren dus veel ventilatie. Werd me evrteld dat ventilatie luchtstroom juist zorgt voor extra warmtelaag, maar nu lees ik weer andere verhalen dat je de isolatie TEGEN het dakbeschot moet drukken om helemaal GEEN ventilatie te creëren. Wat is het nu dan wel ofgeen luchtlaag :) En als je tegen het dakbeschiot aan iisoleert krijg je dan van buitenaf met evt vocht dat door de kieren van planken trekt geen kans op rotting van hout op de gordingen en planken van het dakbeschot? Als het allemaal wel kan wat moet ik voor een isolatiemateriaal gebruiken (met of zonder al aangebrachte damwwredne laag en is dit dan bv, die zilverkleurige achterkant bij isolmateriaal. Is dat gelijk aan dampwerende folie of heeft dat er niets mee te maken? Als ik die platen glaswol gebnruik, moet er geen verbinding gemaakt worden tussen de kieren vand epalten die versneden zijn. Kortom vele vragen...hopelijk dat iemand me definitief een bevestiging kan geven zodat ik aan de slag kan :) Dank is groot.
 
Toch is het allemaal niet zo moeilijk.
Een dampopenlaag tussen dak en isolatie voorkomt dat er vocht in de isolatie trekt.

Je zorgt voor een ~5 cm ruimte tussen het dak en de isolatie. Die alu-laag is 100% dampdicht; dus dat is prima te gebruiken. Vaak zit er een extra rand aan, dat is de spijkerflens. M.b.v. van die spijkerflens kan je de isolatie vastnieten aan de rachels die je plaatst. Het zit dan dampdicht en goed vast aan de rachels.

Daarna afwerken met de gipsplaten
 
Hoor net van 2 anderen dat ik de isolatie (glaswol oid) direct tegen het dakbeschot MOET aanbrengen om volledig iso te krijgen en nu hoor ik dit...dat ik een dampopenlaag moet gebruiken . Ik neem aan dat je met dampopenlaag bedoeld een luchtlaag en niet nog een extra folielaag?

Of kan het allebeide? Wat is het verschil

Mijn dak bestaat uit:

1 Pannen
2 GEEN folie hieronder
3 Dakbeschot

Vraag over de isolatie, als ik platen iso klem tussen zlef gemaakt regletjes balken tussen de gordingen en ik breng folie aan. Wat moet ik dan nog doen met de balken die ik in het zicht wil houden om ruimte te besparen. Kan ik die dan dan met verf weren tegen damp van binnenuit.

Verder nog een vraag over elektriciteit enzo voort. Waar moet ik dit langs leiden.
 
En als ik balkjes gebruik om mijn glaswol tussen te drukken, wat voor hout moet ik dan gebruiken voor die balkjes. Vochtbestednig neem ik aan? Verder nog een probleem. Ik wil niet de balken gebruiken maar zelfgemaakte balkjes tussen de bestaande gordingen. Echter als ik glaswol van 10 cm dik gebryuik, moet ik schroeven van wel 15 cm gebruiken. Lijkt me iets te grof. Is het dan beter om 2 balkjes op elkaar te zetten van elk 5 cm ipv 1 van 10 cm voor een betere hechting?
 
Als je dakbeschot kierdicht is, zou ik er lekker tegenaan isoleren zonder extra folie. Neem aan dat het hout nu niet nat wordt, dan wordt het dat straks ook opeens niet.
 
OK, nu dan even dit bericht op een ander forum...die geen folie wil tegen het dakbeschot. Mijn dakbeschot is niet kierdicht overigens en het hout is wel droog...

------------
Tussen of op de gordingen regels zetten 60cm hoh. De spijkerflens dekens kun je er dan zo tegenaan nieten. Naden goed afplakken en het gips ertegen. Doordat het dakbeschot nu damp-open is, zal eventueel vocht erin later weer verdampen. Kijk ook eens op de websites van de bekende fabrikanten. Daar vindt je veel info en complete stappen-plannen.
----------

De antwoorden zijn telkens anders en tegenstrijdig op de verschillende topics. Das erg jammer, want ook nu weet ik nog niet of ik nu wel of niet met folie moet beginnen tegen het dakbeschot. De meerderheid zegt van niet maar ja....
 
Exiled schreef:
Exiled schreef:
Een dampopenlaag tussen dak en isolatie voorkomt dat er vocht in de isolatie trekt.
Dat is uiteraard een folielaag en geen luchtlaag. Lucht houdt geen vocht tegen.
Exiled schreef:
Je zorgt voor een ~5 cm ruimte tussen het dak en de isolatie.
Dit is de luchtlaag.

Verder ....zou ik maar eens aan de slag gaan...

zou ik best willen, maar de asntwoorden zijn telkens totaal anders op de diverse zelfde vragen. Wel folie niet folie tegen dakbeschot. Als de antwoorden nue eens duidelijk overeenkwamen dan zou men ook kunnen beginnen, hier heeft neimand iets aan.
 
Jij maakt het zelf ook niet erg duidelijk zo met drie topics doorelkaar :wink:

De producenten zeggen niet ventileren achter de isolatie tenzij je dampdicht bent aan de buitenkant en dat ben jij niet.

Ik ben altijd wel een beetje geneigt producenten te geloven zeker als ze allemaal hetzelfde zeggen. Ze hebben er ook geen baat bij als ze dat adviseren en iedereen zijn dak rot daardoor weg.
 
Het zijn verschillende manieren van isolatie opbouw. Elke manier heeft voor- en nadelen; ook afhankelijk van de toestand van het dak, qua ouderdom, lekkage en evt. folie lagen bovenop het dakbeschot.

Die methode van isolatie direct tegeb het dak zal prima werken; maar ik ben altijd huiverig voor hout dat niet kan ventileren. Dat is bij mijn kozijnen nl. fout gegaan (lakverf over vochtig hout) en gaf houtrot. Best kans dat dat met een dakbeschot helemaal niet zo hoeft te gaan, maar intuìtief.....
 
En als we allemaal het zelfde zouden leven, de zelfde temperatuur luchtvochtigheid ventilatie enz. dan wordt het ook een stuk eenvoudiger. :wink:
 
Ok, maar dan eerlijk wat zou je doen in mijn geval met die tegenstrijdige berichten.

Heb een oud huis met een dakbeschot met kieren. Echter het hout is meestal droog al heb ik een jaar of 2 geleden wel eens lekkage gehad, waarschijnlijk door slechte pannen, want die zijn vervangen, daarna geen lekkage meer, en eigenlijk nooit nat hout behalve soms ik de nok, maar dat is waarschijnlijk vocht dat opstijgt.

Ben maar een amateurtje en heb dus moeite met te ingewikkelde constructies en wil daarom ook liever geen folie nog tegen het dakbeschot bevestigen als dat niet echt nodig is.

Dacht zelf na alle tips aan een luchtlaagje van 2 cm tussen dakbeschot en isoltaie (geen folie), dan glaswol tussen regeltjes/balkjes of je dat hout ok mag noemen (weet nog niet welk hout je daarvoor moet gebruiken...), dan tegen de glaswolplaten die ik vast klem een hele rits dampdichte folie nieten (kan alleen niet over de balken weant die wil ik vrijhouden (verevn dan maar om het vocht van binnenuit tegen te gaan?), dan horizontaal rageltjes over die ander om de platen van gips te bevestigen en evt elektra tussen regel en gips te plaatsen. (ook weet ik niet of ik balkjes van 10 cm kan schroeven op het dakbesschot (wel erg grote schroeven nodig) of 2 op elkaar bevetigde balkjes van ieder 5 cm om zo de draagkracht te bevorden vand e gipsplaten die erop komen. Kortom lijkt allemaal simpel voor de deskundige klusser, maar voor een amateur is het a hell of a job. :)
 
Voor mij is het simpel. Een flinke dikke isolatie tegen het dakbeschot dan een dampdichte laag PE 0,2 dik en deze netjes of zorgvuldig aanbrengen.
Of je nou wel of geen ingewikkelde constructie wil maken dat wordt toch bepaal door het systeem en de keuze van de materialen.
En als je balken wil vrijhouden kan dat maar zie bovenstaand.
Twee balkjes van 5 heeft in ieder geval het voordeel dat schroef wordt onderbroken dit in verband met de warmte of koude geleiding van buiten naar binnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
10
Weergaven
279
Dak en schoorsteen
ethousiastmaarbeginnend
Reacties
6
Weergaven
351

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via