Schuur bouwen tegen de schuur van de buren

De voorzijde wordt vrijwel geheel van glas, de rest inderdaad geheel dicht om optimaal gebruik te maken van de ruimte.
Mocht het toch te weinig zijn dan ga ik energie zuinige verlichting gebruiken die 2 ledig is nl. zorgen voor extra licht zodat de planten niet verpieteren maar omdat de schuur ook goed geïsoleerd wordt tevens er voor zorgt dat het er vorst vrij blijft.

suc6

Gerrit
 
Als je hem hoofdzakelijk gebruikt voor de planten in de winter, is een lichtdoorlatend dak heel fijn.
Als je alleen de voorzijde glas hebt, verlies je heel veel licht.
 
Er is in ieder geval over nagedacht.
Ik heb het glas dus op de zon kant zodat ik in ieder geval zoveel mogelijk licht op kan vangen.
Daarnaast zal ik toch moeten verwarmen om het vorstvrij te houden.
Alles wordt met 6cm dik PIR schuimplaten geïsoleerd en richting de schuur van de buren zelfs met 8 cm dikke platen zodat de warmte niet makkelijk weg kan.

Om te verwarmen heb ik dan waarschijnlijk maar weinig energie nodig en door dit te combineren met verlichting heb ik geen afzonderlijke verwarming nodig en hebben de planten in de winter toch voldoende licht.
Ik heb Led TL buizen gevonden van 16W die 1600 lumen geven (daglicht kleur) dus denk dat ik daar de hoeveelheid licht aardig mee omhoog kan brengen.
Dus straks even kijken op welke temperatuur ik het daar mee kan krijgen en hoever het terugzakt in de nacht als de lampen uit gaan.
Ook als ik paar van deze lampen moet plaatsen is dat altijd nog minder dan een Tl-buis van 60W en nog veel minder dan een kacheltje van 2000W.

suc6

Gerrit
 
Is aardgas verwarming een optie?
Bevalt mij tenminste uitstekend.
Hou er rekening mee dat led verlichting niet veel warmte afgeeft.
Binnenkant wit maken geeft ook veel licht.
Succes verder.
 
Helaas aardgas betekend een leiding leggen van 30m door de tuin dus dat gaat het hem niet worden.

Maar vandaag weer druk bezig geweest en een oplossing bedacht voor de achterwand die dicht tegen de schuur van de buren staat.
Hout er achter maken werd problematisch aangezien er geen schroefmachine achter past dus een oplossing bedacht met geïsoleerde damwandplaten.

3950_achterwand1_1.jpg

te weinig ruimte met slechts 6cm

3950_achterwand2_1.jpg

dus extra balkdrager aan het frame gelast

3950_achterwand3_1.jpg

Daar een balk in gelegd die goed in de menie is gezet.

3950_achterwand4_1.jpg

een damwandplaat op maat gemaakt en een deel van de isolatie verwijdert.

3950_achterwand5_1.jpg

Zodat deze om de balk aan de bovenkant valt.

3950_achterwand6_1.jpg


Het uitgeholde deel en alle andere ruimtes geheel vol gespoten met pur zodat er geen kieren meer aanwezig zijn. Verder alles vastgezet met zelfborende schroeven zodat het een stevig geheel is geworden.

3950_achterwand7_1.jpg

en als de pur uitgehard is en weggestoken kan worden staat er dus een stevige wand.
Oké, je bent er wel een middag mee bezig om alles pas te maken maar het heeft wel als voordeel dat de binnenkant ook meteen bijna klaar is.
Straks, als ook de bovenste 2 platen er in zitten, alles nog een keer schuren en in de verf zetten en die wand is klaar.

3950_achterwand8_1.jpg


Ook met de koude bruggen rekening gehouden (voor zover dat kan) en aan de achterkant van de balk alle holtes volgespoten met pur zodat er tussen het frame en de buitenwand nog 2 cm isolatie zit.

suc6

Gerrit
 
Ik wil de rest van de wanden van de schuur ook gaan maken van sandwichpanelen.
1 opdat dit goedkoper is dan hout aan de binnenkant, isolatie er tussen en de buitenkant ook weer bekleden met hout.
Daarnaast heb ik nu 10 cm isolatie ipv. 5 wat de warmte toch ook beter binnen zal gaan houden en het werkt veel sneller.

De sandwichpanelen die ik voor de rest heb gebruikt hebben aan de buitenkant een fijne ribbel maar kan het nog niet echt mooi vinden om zo'n metalen tuinhuisje te hebben.
Aangezien ik het hout voor de buitenkant toch al heb liggen wil ik deze panelen gaan bekleden met dit hout (rabatdelen) die ik in de gewenste kleur kan schilderen.
Op zich geen probleem, zelfborende schroeven en klaar.
Maar kan ik het hout rechtstreeks tegen de platen schroeven of moet ik een tussenruimte aanhouden zodat het kan ventileren tussen het hout en de platen?
De sandwichpanelen hebben natuurlijk al een fijne ribbel dus het hout zal, ook zonder er iets tussen te maken, nooit geheel vlak tegen de panelen aankomen en er zal altijd al wat ventilatie zijn.

Wie heeft daar ervaring mee?

suc6

Gerrit
 
Geen ervaring maar wat moet ik me voorstellen van een fijne ribbel.
Ervaring om me heen, moet je hout altijd ventileren aan de achterzijde. Zelf geen ervaring.
 
Dit is de fijne ribbel


en hier kun je het beter zien


van de bovenkant van de ribbel tot onderin de ribbel is 2 a 3mm

suc6

Gerrit

(foto's ontbreken, hieronder wel foto's!)
 
Op zich geen probleem maar als je een lat gaat plaatsen die over de gehele lengte op precies dezelfde plek een schroef krijgt dan gaat deze lat vrijwel zeker barsten of ik moet een vrij brede lat nemen.
Alternatief is om dan alles voor te moeten gaan boren.

Maar ik ben ook bang dat ik dan een voortreffelijke plek creëer voor allerlei beestjes om zich hier achter te verstoppen om vervolgens in de nachtelijke uren onze konijnen te gaan belagen.


suc6

Gerrit
 
Die (verticale) rachels zijn echt nodig. Het hout kan anders niet voldoende ventileren. Bovendien kan eventueel lekwater dan makkelijk naar beneden lopen. Splijten van rachels gebeurt niet zo snel, behalve bij de uiteindes. Een mooie maat is 22x50mm.

Als je rondom geen openingen groter dan 1cm maakt, hoef je geen problemen te verwachten met beestjes.
 
De laatste tijd tussen de regenbuien door druk bezig geweest met het maken van het terras.
3950_terras_eindelijk_klaar_1.jpg


Natuurlijk net weer wat tegels te kort dus even creatief bezig geweest om met het restant van binnen in de schuur er 1 geheel van te maken.

Wel handig om nu ruimte te hebben om met de sandwichpanelen aan het werk te gaan.
Dus de panelen staan al klaar te wachten op droog weer.

Dat droge weer was er gisteren en vandaag dus voor vandaag alle afspraken afgezegd en lekker buiten aan het werk geweest.

3950_20161123_094654_resized_1.jpg


Dus na het nodige passen en meten de 1e plaat op maat gemaakt en gemonteerd.

3950_20161123_133245_resized_1.jpg


de volgende was een stuk moeilijker aangezien ik de 1e paal tegen kwam waar omheen gewerkt moest worden.

3950_20161123_214408_resized_2.jpg


Dus vanavond maar door gegaan en de gehele voorkant zit er nu in.
Alle openingen meteen goed in de pur gezet zodat het nergens kan tochten of kieren en ook de platen muurvast komen te zitten.

Dus nu de rommel opruimen en als ik morgen op tijd terug ben van het werk eens bij daglicht kijken hoe het geworden is.

suc6

Gerrit
 
Nee, dat heb ik ook, hier is de kwaliteit van het origineel prima maar als ik ze upload via dit forum dan worden het allemaal vlekken en dat terwijl de resolute van alle foto's hetzelfde zijn.

Maar heb de foto's vervangen zonder ze te verkleinen en dan zijn ze een stuk beter.
suc6


Gerrit
 
Ik zie al wel een probleem ontstaan.
Ik was eerst uitgegaan van sandwichpanelen van 6 cm en heb daar ook het kozijn ed. op geplaatst.
Maar nu ik 10 cm sandwichpanelen heb komen die al zover naar buiten waar eigenlijk de rabatdelen zouden komen te zitten.
Voor de ramen is dat nog niet zo'n probleem, maar de deur zal straks niet helemaal open willen als het hout ook is gemonteerd.
Dus denk dat ik of het kozijn op moet gaan dikken of het met bredere scharnieren op moet zien te lossen.

Heeft iemand een beter idee dan hoor ik het graag.

suc6

Gerrit
 
Je kan het deurkozijn iets verder naar buiten verplaatsen. Anders bredere scharnieren.

Aan de kant waar de panelen op de muur aansluiten kan je beter een compriband gebruiken.
 
Hoe bedoel je dat?
Wellicht goed om even een foto van de binnenkant te laten zien.
3950_20161124_201002_resized_1.jpg


De sandwichpanelen zijn aan de bovenkant en daar waar een stalen balk zit uitgehold.

3950_20161124_201101_resized_1.jpg


(er zitten nog resten van het beschermplastic op de panelen)

Aan de binnenkant zit het staal van de panelen dus rechtstreeks vastgeschroefd op de constructie en aan de buitenkant loopt de plaat gewoon door alsof er geen constructie aanwezig is.
Zo heb ik ook bij een staander nog ongeveer 5 cm isolatie aan de buitenkant.
Omdat je nooit precies zo'n balk uit het schuim kunt halen is dus voordat een paneel geplaatst werd de ruimte rondom de balk volgespoten met purschuim, daarna een paneel snel plaatsen, evt. bij spuiten met pur, en dan vastschroeven.
Dus een paneel zit rondom vast met pur en is aan de binnenkant vastgeschroefd aan de constructie.
Wel heb ik aan de onderkant eerst een massief kunststof plint schuin afgezaagd (zodat vocht altijd naar buiten wordt afgevoerd) en op de betontegels gelijmd om evt. optrekkend vocht uit de betontegels tegen te houden.

suc6

Gerrit
 
IJkenhout schreef:
Je kan het deurkozijn iets verder naar buiten verplaatsen. Anders bredere scharnieren.

Het kozijn van de deur en het raam is 1 geheel dus alleen de deur verplaatsen gaat niet.

Ik denk dat ik het kozijn gewoon op ga dikken.
Ik heb hier nog de nodige hardhouten kozijnbalken staan die ik precies op maat kan zagen zodat het 1 geheel wordt.
Als ik het geheel dan ga lijmen en schroeven dan kan er denk ik weinig gebeuren, mede omdat we het terras nog gaan overkappen zodat de deur altijd droog blijft.

suc6

Gerrit
 
4 stuks brede kogelpaumelles van 127 of 152 mm breed ipv 89 mm is ook een oplossing. Juiste maat is afhankelijk van de neggemaat.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
12
Weergaven
16K
Reacties
12
Weergaven
19K
Reacties
10
Weergaven
6K
  • Gesloten
Reacties
3
Weergaven
11K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via