Groepenkast zonder aardlekschakelaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.
In een huis van 1966 zit een groepenkast van 2 stoppen zonder hoofdschakelaar.

Nu is er een gloednieuwe 3 fase aansluiting gekomen waarbij vóór de meter per fase één aardlekschakelaar zit. Als ik een nieuwe groepenkast met automaten aanleg, dan hoef ik toch geen aardlekschakelaars meer te monteren? Moet er nog wel een hoofdschakelaar tussen?

98795_groepen_1.jpg
 
Dit zijn geen aardlekschakerlaars maar installatie automaten die als hoofdzekering dienen.

Dus wel aardlekschakelaars toepassen, en ook een hoofdschakelaar de kast dient in één handeling uit te kunnen worden gezet waarvoor de HS is bedoeld
 
Als je deze vragen stelt, en een hoofdzekering aanziet voor een aardlekschakelaar dan moet je je misschien afvragen of je hier zelf aan moet gaan beginnen. Hoe zit het met de aarding?

Succes.
 
Oeps, foutje...

Ik ben door een suffe verkoper van Liander volkomen op het verkeerde been gezet. Wij zouden een aansluiting "met aardlekschakelaar" krijgen. Ik had toch wat twijfels omdat ik heb gezien dat de aardlek normaal gesproken in de groepenkast zit. Vandaar ook de vraagstelling.

Dus bedankt dat jullie mijn twijfels rechtgezet hebben, ik ga nu een (voorgemonteerde) groepenkast met 1 ALS zoeken voor max 4 groepen. Die 3 fasen op de hoofdschakelaar aansluiten en de 4 groepen op de automaten aansluiten lukt me wel, genoeg voorbeelden, o.a. in mijn eigen woning waar de natte cel zelfs nog buiten de ALS zit.

En de aarde is vers geslagen door een prof, zie de foto.

Nog één vraagje dan, de groepenkast komt niet direct boven de meter, maar 0,75 cm ernaast. Mag je de zwarte 3 fase draden in de kleur bruin doortrekken naar de groepen kast (uiteraard met de juiste grotere doorsnede), of moeten die per sé zwart zijn?

98795_meters_1_1.jpg
 
Een groepenkast met 1 aardlek mag je niet toepassen, je installatie dient volgende NEN 1010 over minimaal 2 aardleks verdeeld te zijn.

Let er bij het bestellen wel op dat je een 3 fase aansluiting hebt en dus HS en kast hiervoor geschikt is.

De draden die uit de meter komen kun je niet zomaar even verlengen!!
Laat door de netbeheerder of erkend installateur de draden vernieuwen of plaats de groepenkast er boven zoals het hoord.

Even een vraag waarom drie fase bij 4 groepjes?
 
Bij Liander werken geen suffe verkopers ;)
Weet je zeker dat je hem goed begrepen hebt?

Waarom een 3-fase aansluiting als je een groepenkast gaat plaatsen met maar 4 groepen eigenlijk? Volgens mij bestaat zo'n groepenkast helemaal niet, want je moet je groepen over minimaal 2 aardlekschakelaars verdelen.
 
Een groepenkast met 1 aardlekschakelaar zul je als het goed is niet vinden omdat minimaal 2 verplicht zijn. Het ontbeerd je duidelijk aan de nodige kennis dit netjes volgens de regels aan te leggen. Geeft niks maar er komt toch meer bij kijken dan een paar draadjes aan elkaar knopen.
 
Voorzie de draden in ieder geval van adereindhulsen. Vind het overigens maar vreemd dat Jan en alleman dit soort dingen zonder enige kennis/opleiding mag aansluiten. Gezien de vraagstellingen is de kennis in deze wel minimaal. Dit is per slot van rekening wel een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische installatie. Om daar te besparen is mijn inziens zeer onverstandig.

Laat een en ander door iemand doen met kennis van zaken. Je zult toch ook je aarding moeten controleren lijkt mij.

Succes.
 
Er hoeven helemaal geen adereindhulzen op die kabeltjes, die zitten er standaard al op.Dan nog alle hoofdschakelaars hebben klooiklemmen en daar mag je zonder hulzen op aanwerken.
 
Waarom drie fase bij 4 groepjes?
Dat is de standaard aansluiting die Liander ons bood, geen keuze, ik heb echt gevraagd of het niet minder kon (en eventueel dus goedkoper).

Feitelijk praat je over 2 huidige groepen in het zomerhuisje waar het over gaat. Dat is momenteel aangesloten met een "campingaansluiting" van 10 ampère met aardlekschakelaar. Met de nieuwe aansluiting op het "officiële net" wil ik een 3e groep creëren voor de wasmachine aangezien alles wat meer dan 2200 watt kan verbruiken op een aparte groep moet, hetgeen nu niet het geval is. En misschien een 4e voor buiten voor een elektrische barbecue of de hogedrukspuit.

Meer dan 4 groepen heb ik niet nodig en het is dus raar dat je toch 2 ALS nodig hebt, maar als dat zo is, soit.

Ik mag de draden uit de meter dus niet zomaar verlengen, maar kan wel de draden naar de meter voeren en door een erkende installateur met zegelrecht laten aansluiten. Liever zie ik natuurlijk een stevige contactdoos die ik wel zelf kan aansluiten.

Liander heeft wel degelijk een suffe verkoper. Na aanschaf van een nieuwe wasmachine sloeg de ALS van de campingaansluiting er voortdurend uit. Ik heb 3 getuigen die kunnen bevestigen dat ik daar face to face vragen aan de Liander verkoper over gesteld heb, vooral omdat hij zei dat we ALS erbij kregen. Ook heb ik zelf in mijn eigen woonark een "niet S" ALS die er bij blikseminslag in de buurt afslaat.

Mijn kennis is inderdaad beperkt vergeleken met jullie, maar ik ben niet dom en leer snel en wil het wel veilig volgens de regels doen. Dankzij jullie input gaat dat ook gebeuren, waarvoor dank!
 
Ik begrijp nog niet helemaal waar je de groepenkast wil plaatsen
de groepenkast komt niet direct boven de meter, maar 0,75 cm ernaast
Dat is dus 7,5 mm. Waarom de groepenkast niet direct boven het meterbord plaatsen?

Of bedoel je dat je hem in een kast ernaast gaat plaatsen? 75cm verderop!
In dat geval kan je beter een railkastje op het meterbord plaatsen en met een stukje 5x6 vult kabel naar je groepenkast gaan.
 
@rie

Inderdaad 75 cm verderop, niet millimeter.
De meter zit in een "buitenkast" en het liefst zou ik de groepenkast binnen hebben, waar die nu ook zit, wel zo handig als er iets uitvalt. Binnen was er geen plaats voor de meters plus groepenkast.

Ik zie het verschil niet tussen een stukje 5x6 vult kabel of gewoon 3 bruine/zwarte 6mm + 1 blauwe 6mm draad in een pvc buis naar de groepenkast.
En volgens andere reacties mag ik die sowieso niet zelf met de uit de meter stekende draden verbinden.
 
Ik weet niet precies wat de richtlijnen zijn, maar volgens mij is de lengte van de verbinding tussen de meter en de groepenkast beperkt. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat je kabel anders niet is beveiligd anders dan met de hoofdzekering.

Ik snap alleen nog steeds niet hoe het kan dat je met een medewerker van Liander hebt gesproken voor de verkoop van een aansluiting, want die aanvragen lopen via aansluitingen.nl
Ik hou het nog steeds op een spraakverwarring. Wellicht is er gezegd dat je aardlekschakelaars zou krijgen omdat dat nu eenmaal verplicht is bij een nieuwe aansluiting.
Ik ga er vanuit dat alleen de hardware is geplaatst, maar dat er nog helemaal geen spanning op deze aansluiting staat. Zonder gereedmelding van een installateur kan er in mijn ogen nooit inbedrijf worden gesteld. En een installateur mag alleen een gereedmelding doen als de installatie achter de meter voldoet (dus met aardlekschakelaars).
 
@Leensen

Bij mijn woonark staat de elektra/gaskast op de wal, waarna een 6m kabel naar de groepenkast in de ark gaat, dus blijkbaar kan het wel, heb ik ook zo bij caravans gezien.

Dat Liander langskwam is omdat er een nieuwe kabel vanaf de weg naar het "campingterrein" gelegd moest worden naar 1 caravan en 2 huisjes, er was overleg nodig voor de graafwerkzaamheden en plaats van de meterkasten.

Of er al spanning op staat weet ik niet, maar bedankt voor de tip over de gereedmelding. Ik overweeg zelf een (2e hands) groepenkast te plaatsen, maar de aansluiting met de meter aan de installateur over te laten. Hangt van de kosten af.
 
@Leensen , een gereedmelding bestaat al jaren niet meer.

Eisen om spanning te krijgen zijn normaal: Aarde aanwezig, en een hoofdschakelaar.
Zijn die er niet dan worden de zekeringen op slot gezet, en je krijgt de code pas als je aangeeft dat alles gereed is(daar komen ze niet voor)

Opbouw moet zijn:
Hoofdzekering, Kwh, hoofdschakelaar, beveiligingen tbv de kabel, en dan een dikke Cee-form voor de kabel naar het schip.

Er moet een beveiliging voor de afgaande kabel, rechtstreeks mag niet.
 
Oké, excuus. Leer ik ook weer eens wat bij.
Maar zoals die kast er nu bij staat, kan ik me in ieder geval niet voorstellen dat er al spanning op staat.
 
Deze type automaten die voor de meter geplaatst worden kan men zelf in en uitschakelen. Ik meende dat er dan na de meter niet direct een tussengroep nodig is als de werkelijke groepenkast een eindje verderop plaatst.

Overigens zou ik gewoon een rail kastje erboven plaatsen en dan verder gaan met de stroom. Dat hier 3x snap ik niks van. Lijkt mij een beetje overdreven eigenlijk.

2e hands groepenkasten is leuk, maar bepaalde type aardlek schakelaars mag je niet meer toepassen en bovendien kun je niet veel gebruikt aardlek schakelaars vinden in 3 fase.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan