Wc be/ontluchting na kortsluiten sceptic tank

Ik heb een ruim 100 jaar oud huis gekocht waar de WC op een sceptic tank zat, met uitstroom naar het riool. Al het andere zit gewoon direct op het riool.

Na enig rondlezen op dit forum heb ik de afvoer van de wc kortgesloten door de buis van de WC naar de sceptic tank los te zagen en die buis direct aan te sluiten op de buis die van de sceptic tank naar het hoofdriool stroomt. Zie foto met toelichting hieronder.

Nu is het probleem dat de WC bij het doorspoelen tot vlak onder de rand vult, en het water dan langzaam weg stroomt (ik denk een seconde of 20, soms iets sneller of langzamer afhankelijk van de grootte van de boodschap).

De leiding van WC naar sceptic tank is een paar dagen voor het omleiden gereinigd door een rioolbedrijf, dus die is niet verstopt.

Ik vermoed dat het probleem in de be- of ontluchting zit van het riool; eerst zat natuurlijk de sceptic tank ertussen die zijn eigen luchtvoorraad en ontluchter heeft, maar die is er nu tussenuit.

Als ik de schroefdop op de verticale buis (zie foto) los draai (en er dus lucht de buis in en uit kan) spoelt de WC helemaal soepel door. Als ik de schroefdop er weer op terug draai, spoelt de WC niet goed door. Ook daarom denk ik dat het een luchtdruk probleem is. De WC heeft 1 of 2 keer naar lucht gehapt, maar doet dat meestal niet. De leiding klinkt denk ik normaal, maar ik ben slechthorend dus dat zegt niet alles.

Mijn vraag is nu:

1) is dit een zaak van over- of onderdruk? Hoe kan ik dat onderzoeken?
2) hoe kan ik de over- of onderdruk oplossen zonder stankoverlast te creeëren door een open verbinding tussen het riool en de buitenlucht te maken?

Ik weet niet hoe mijn toilet zelf precies is geïnstalleerd; dat is allemaal weggewerkt achter een tegelwand. Ik heb geen kelder of kruipruimte, dus de buizen liggen in het zand onder de woning.

Foto:
1000034927.jpg

De buis die van links naar rechts loopt, is van de WC. Daar vlakbij zijn nog net de afgedopte buizen van de sceptic tank te zien.

De buis die er haaks overheen loopt is de afvoer van de keuken, die verderop in een verzamelpunt komt met de afvoer van de badkamer. Omdat dit een kleinere buis is dan die van de WC, heb ik daar niet op aangesloten.

De verticale buis heb ik toegevoegd om, mocht de WC afvoer verstopt raken, een makkelijke toegang te hebben voor het ontstoppen. Deze is afgezaagd en met een schroefdop afgedopt een centimeter of 10 onder het terras.

WC zit op de begane grond, en is de enige.



IMG_20250402_212616_271.jpg
 
Bedankt voor je antwoord @Henk253 !

De WC zit zo'n 7 meter van de muur af binnenshuis; moet de standleiding dan binnenshuis direct bij de WC worden geïnstalleerd (en dan richting het dak denk ik?) of kom ik er mee weg om die buitenshuis aan te brengen?

En moet die standleiding dan open zijn aan de bovenkant zodat er vrijelijk lucht naar binnen en buiten kan, of is daar een specifiek onderdeel voor?
Ik vraag het vooral vanwege stank; het punt waar je rode stip staat op de buis, zit direct onder een raam wat in de zomer vaak open staat. Wel zo fijn als de rioollucht daar niet naar binnen waait...

Ik denk eraan om een klemaanboorzadel te plaatsen op die buis net buiten het huis, en daar dan een beluchter op te zetten. Zou dat het probleem oplossen? Ik twijfel een beetje omdat de WC niet leeggetrokken wordt, dus ik twijfel of het een probleem is van onderdruk..
 
Laatst bewerkt:
Uit het gratis te downloaden handboek binnenriolering:

De ontspanningsleiding komt uit op het dak met een dakdoorvoer. Op de doorvoer wordt meestal een kap geplaatst. Stank vanuit het afvoersysteem mag geen hinder veroorzaken.

Daarom is een aantal eisen en voorwaarden gesteld:
  • het doorlaatoppervlak van de uitstroming moet minstens hetzelfde oppervlak hebben als de dwarsdoorsnede van de ontspanningsleiding,
  • de doorvoeropening moet minstens 0,3 meter boven het dak uitsteken (o.a. in verband met sneeuw),
  • de doorvoer mag niet in een gevel uitkomen,
  • de doorvoeropening moet minstens 1 meter boven het hoogste punt van een luchtopening (deur, dakraam, ventilatieopening) zijn aangebracht,
  • de doorvoer moet minstens 8 meter verwijderd zitten van:
• dakterrassen of andere buitenruimten,
• luchtopeningen (deur, raam, ventilatieopening) in de gevel als het dak aansluit op een omhooggaande gevel.

- uit het voorgaande blijkt al dat zogenaamde ventilatiedakpannen
ten sterkste worden ontraden.
 
  • Like
Waarderingen: Tijmenb
Bedankt voor je reactie @Walker

Die ontspanningsleiding zou dus aangelegd moeten zijn bij de aanbouw van het huis, zou ik denken, alleen ik weet niet of dat ook echt zo is. In 1920 waren de bouwvoorschriften nog niet zo strikt als nu..

Als ik op het dak kijk, zie ik wel de 'schoorsteentjes' van de ventilatie bij de WC en de badkamer, maar verder niks aan deze kant van het huis. Ik denk dus dat er via die route geen ontluchting is gemaakt.

Om nou zelf de hele muur, plafond en dak door te gaan breken is niet echt mijn eerste keus, zogezegd. Ook zit je dan vlakbij een dakraam van de buren.

1000034957.jpg

(Het linker huis is van mij, het dakraam daar is vd badkamer, de twee pijpjes zijn van de mechanische ventilatie van badkamer en WC.)


Wat zou dan een goed (genoeg) alternatief kunnen zijn? Een binnenshuis beluchter plaatsen vlak achter de WC (dus nog steeds de muur open breken) of een beluchter buitenshuis zoals in mijn vorige comment beschreven?
 
Nu is het probleem dat de WC bij het doorspoelen tot vlak onder de rand vult, en het water dan langzaam weg stroomt (ik denk een seconde of 20, soms iets sneller of langzamer afhankelijk van de grootte van de boodschap).
Dit is eigen lijk net als bij een rietje die dicht zit en als lucht van boven komt dat het weg loopt.
Ook kan de leiding van af put naar hoofd riool tegen lopen.
en is met camera in de put en naar het riool gecontroleerd?
En ik had daar een stip gezet maar de leiding die verder het huis in loopt moet ergens naar boven naar het dak gaan zodat water goed weg kan lopen mits leidingen naar het riool in orde zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoi @De loodgieter,

Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker. Er zijn geen (ver)bouwtekeningen van dit huis bekend; niet bij de vorige eigenaar en ook niet bij de gemeente.

Ik denk dat het de afvoer vanuit de keuken is, dat zou passen met de richting vd buis, maar het zou idd ook hwa kunnen zijn, want ook dat zou passen met de richting.
 
Je zal hoe dan ook een beluchtingleiding moeten creëren, want zonder werkt het zeker niet. Dit heb je al ervaren.

Er zal een leiding richting het dak gemaakt moeten worden. Het staat niet specifiek beschreven of dit nou buitenshuis gemaakt moet worden of daadwerkelijk binnen, zolang de opening maar boven het dak uitkomt. Het is niet toegestaan om de opening op leefhoogte te maken (lees ter hoogte van een raam o.i.d), al ben ik van mening dat buitenshuis langs de gevel er simpelweg gewoon niet uit ziet. De beste optie is dus om binnen een weg te zoeken en dat af te werken met een koof.

Let er ook op dat de beluchtingsleiding een stijgende lijn naar boven heeft. Je kan dus niet ergens zakken met de leiding (om ergens onderdoor te gaan bijv.) en dan weer stijgen. Het risico hiervan is dat de leiding zich kan vullen met condens waardoor de leiding op den duur alsnog afsluit. Het is vrij ver gezocht, maar ik ben dit probleem al een paar keer tegen gekomen.
 
  • Like
Waarderingen: Tijmenb
Bedankt voor de verdere reacties @Henk253 en @Walker

Als we er even vanuit gaan dat de WC inderdaad gewoon "goed" is aangebracht met een standleiding, wat zou dan nog meer voor kunnen zorgen dat hij ineens niet goed doorspoelt, terwijl hij dat wel deed toen de sceptictank er nog tussen zat?

De leidingen die ik heb gevonden zijn allemal PVC, dus sowieso wel nieuwer dan het huis zelf. Ik weet dat het huis in de jaren '80 ingrijpend is verbouwd; mogelijk is het toilet toen ook gemoderniseerd.

Er is geen camera inspectie geweest van de buizen. Wel liggen zoals gezegd de buizen allemaal in het zand, dus er is niet heel veel ruimte voor om te gaan verzakken/doorhangen/etc.
 
Omdat de verbinding met de septictank wel ergens belucht is geweest. Dat kan de tank zelf geweest zijn of ergens daar tussenin.

Het verklaart ook dat als je de schroefdop losdraait, het toilet wel goed doorspoelt. Typisch geval van beluchting, wat in de nieuwe situatie dus ontbreekt.
 
Nauw er kunnen ook wortels in dat stuk naar het riool nu er ook closet papier en fecaliën door heen gaan.
Vroeger kwam dat in de tank en het water liep weg.
Ik zou een camera inspectie van je riolering naar het riool gaan uit voeren.
put.jpg
 
Bedankt allen voor het meedenken. Ik herinner me dat ik elders op dit forum iets las over een betaalbare endoscoopcamera, die ga ik weer even opzoeken en de leidingen inspecteren.

Qua beluchting klopt het dat de sceptic tank een eigen beluchting had. Die zat op de tank direct boven de aansluiting van de invoer. Ik was er vanuit gegaan dat dat puur bedoeld was voor de gassen die de sceptic tank zelf genereert, maar blijkbaar dus niet.

Ik ga uitzoeken of die kruislings langs lopende buis van de hwa is. Zo ja, zou ik daar op kunnen aansluiten voor de beluchting (die loopt immers al naar het dak). Maar dan moet ik eerst zeker weten dat de leidingen verder vrij zijn. Mocht die kruisende buis niet van de hwa zijn, zal ik een nieuwe beluchtingsbuis moeten aanleggen, en dat dan maar op een of andere manier uit het zicht verwerken.

Voor nu weet ik even genoeg. Bedankt!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via