Warmptepomp wasdroger defect

Als een systeem volledig gesloten is, dan verdwijnt er geen koelgas.
Ook soldeer verbindingen kunnen poreus worden, scheuren en gaan lekken. Zeker als ze vaak warm en koud worden en onderhavig zijn aan (hoogfrequente) trillingen. Dat zie we vaker op printplaten met hoogfrequente componenten.
 
Wat ik voor de diagnose mis zijn de vermogensmetingen gedurende het hele proces van de compressor
Even checken wat jij met een vermogensmeter bedoelt. Zoiets als op de foto hieronder?

IMG_1156.jpeg

Als je dit bedoelt begrijp ik niet goed wat het meten van het verbruik aan extra informatie oplevert. Dat leer ik graag van je.

de metingen van de temperatuur hotgas van de compressor. Dat de NTC aangeeft

Die geeft een constante waarde aan. Zoals in mijn post eerder aangegeven blijven de verdamper en compressor op kamertemperatuur tijdens de droog cyclus. De NTC zit op de pijp direct uitgaand van de condensor. De NTC sensor blijft dus ook op kamer temperatuur en de weerstand waarde verandert dus niet.
 
Als je het filmpje echt bekeken had, dan had je gezien dat een compressor met te weinig gas, minder vermogen vraagt dan een die juist gevuld is.
En dat de compressor wel degelijk in temperatuur zal stijgen, als is het veel minder, omdat het comprimeren van lucht ook energie vraagt. Maar omdat er geen tegendruk ontstaat zal het opgenomen vermogen minder zijn.

Alleen een compressor die niet draait, blijft op kamertemperatuur.

Van hoog frekwentie trillingen is er hier dus geen sprake

Als je weet hoe een compressor mechanisch in elkaar steekt, dan zitten daar koppakkingen in van een klingerit achtig materiaal. En die kunnen uitdrogen, als de machine weinig gebruikt wordt

En afhankelijk van de zorgvuldigheid bij de fabricage, zoals het drogen en vacumeren, zal het levensduur bepalend zijn. Want het zijn allemaal schuivende stalen delen, die bij rust en evt. vocht, lekker roesten.
En daardoor minder presteren.
 
Ik had even wat andere prioriteiten en daarom niet eerder gereageerd.

@Lampje, nogmaals dank voor het delen van jouw kennis. Ik heb al veel van jouw witgoed post gelezen en heb daar veel van geleerd.

Voor dit onderwerp begrijp ik jouw advies nog steeds niet goed. Ik hoop dat je het verder kan toelichten zodat ik mijn kennis niveau kan verhogen en daar mijzelf maar ook weer anderen mee kan helpen.

Als je het filmpje echt bekeken had, dan had je gezien dat een compressor met te weinig gas, minder vermogen vraagt dan een die juist gevuld is.

Daar doe je toch een verkeerde aanname. Ik heb het filmpje meerdere malen bekeken. En ook nog nog anderen voor ik naar dit forum ging. Mijn vraag in mijn post kwam na alle testen die ik had gedaan naar aanleiding van dit filmpje. Dus o.a. het meten van de temperatuur op de diverse onderdelen zoals de maker van het filmpje beschrijft. Deze youtuber maakt op geen enkele manier gebruik van een vermogensmeter voor zijn diagnose. En ik snap nog niet goed hoe die kan helpen bij een diagnose in dit geval.

Ja, ik zou het opgenomen vermogen van de compressor kunnen meten. Maar wat helpt me dat? Dan moet ik ook weten wat het opgenomen vermogen is van een goed werkende warmtepomp en die te vergelijken met mijn gemeten waarde om te bepalen of mijn compressor het juiste verbruik heeft. En waarom zou dat beter zijn dan het bepalen van de temperatuur zoals deze YouTuber doet voor een diagnose. Wat voegt dat toe? Het lijkt me vooral moeilijker en dan is het nog steeds niet duidelijk of het aan de compressor ligt of aan een lek systeem.

Kun je a.u.b. uitgebreider uitleggen hoe jij het vermogen zou meten en hoe dat helpt. Dan heb ik weer extra “gereedschap” in mijn tas voor toekomstige diagnoses. 😃



En dat de compressor wel degelijk in temperatuur zal stijgen, als is het veel minder, omdat het comprimeren van lucht ook energie vraagt. Maar omdat er geen tegendruk ontstaat zal het opgenomen vermogen minder zijn.

Alleen een compressor die niet draait, blijft op kamertemperatuur.
Ik ben goed bekend met de algemene gaswet dus dat is mij heel duidelijk. En in mijn eerste post had ik al aangegeven dat de compressor heel heet was. Dat kan alleen als de compressor op een of andere manier (veel) stroom verbruikt. (Bovendien hoorde en voelde ik hem werken maar dat had ik niet vermeld).
Van hoog frekwentie trillingen is er hier dus geen sprake
Daar zijn wij het oneens. Als de compressor werkt dan brengt deze een trilling over op het hele warmtepomp systeem met een behoorlijk frequentie en amplitude. Genoeg om soldeer verbindingen na langer gebruik te verzwakken zeker als er een wat minder goede (maandagmorgen) soldeerverbinding tussen zit. En dan ook nog in combinatie met de warmte-koude cyclus waar de warmtepomp ook onderhavig aan is. En nee, zeker niet zo hoogfrequent als elektronica componenten worden belast maar genoeg om vermoeiing mogelijk te maken.
Als je weet hoe een compressor mechanisch in elkaar steekt, dan zitten daar koppakkingen in van een klingerit achtig materiaal. En die kunnen uitdrogen, als de machine weinig gebruikt wordt
Heel globaal weet ik dat het een cilinder-zuiger is. Ik heb echter nooit een compressor van een koelkast of warmtepomp open gezaagd om het binnenwerk te bekijken. Mogelijk ga ik dat eens met deze compressor doen. 😉
 
Sorry hoor met jouw gebrekkige kennis van deze materie, en dan ook nog durven stellen dat ik verkeerde aannames doe, gaat mij echt te ver.
Je blijft alleen zonder enige kennis van zaken maar doordrammen en wilt je gelijk krijgen.

Je hebt het over hoogfrekwentie techniek, die lekkages zouden kunnen veroorzaken.
Daar praat je pas over bij mega en gigaherzen.

Dit is een 50 Hz omgeving en daar spelen hooguit de 3e en 5e harmonische van de boventonen nog mee dan zit je op 250 Hz. En dat is nog steeds een zeer laag frekwent gerammel.

Ik heb je precies vertelt wat je moet doen en je wilt het niet begrijpen, omdat je je eigen gelijk wilt halen. Nou daar pas ik voor en ik zou zeggen veel plezier.
En hoe je aan de vermogens moet komen, die een compressor maximaal vraagt, zou dan het typeplaatje een bron van gegevens kunnen zijn?
Trouwens de door jouw aangehaalde compressor is van een heel ander type als de jouwe.
Wat betreft op het pertinent verbod op ondeskundig gepruts.
Dit jaar zijn de straffen verhoogd, als je als persoon zonder STEK certificaat aan F-gassen sleutelt en bepaald op een boete van 1500 euro. Dus vergeet het maar als je geen strafblad wilt hebben, als milieucrimineel.

Dus ik zou me maar eens op wat anders gaan richten, als je wat nuttigs in het Repaircafe wilt gaan doen.
Maar ik stop ermee. Gelijk krijgen doe je niet bij mij.
 
IMG_7556.jpeg
Nog een ultieme poging vooral om weer meer te leren over de werking van deze apparaten. Ik heb inmiddels een nieuwe multimeter waarmee ik makkelijk en veilig stroom kan meten. Hopelijk geeft dat nieuwe inzichten.

Het probleem is zoals in vorige posts aangegeven dat de droger niet goed droogt.

De machine geeft geen fout codes. De condensor en de verdamper zijn helemaal schoon en pluisvrij. Alles lijkt op zich te werken.

Ik heb de machine een programma laten draaien om metingen te doen. De sensor die het vochtgehalte van de kleding bijhoudt “houd ik voor de gek” met een nat doekje zodat het programma niet voortijdig stopt.

Ik heb de condensatoren (motor en compressor) gemeten en die zijn in orde.

De NTC sensor lijkt ook in orde. Circa 4 kilo Ohm bij 20 graden en deze zakt naar circa 1,9 kilo Ohm bij 40 graden.

De gemeten waarde van de hoofwinding van de compressor is 6,7 Ohm. Van de hulpwikkeling is de waarde 5,8 Ohm

De compressor heeft geen zichtbare beveiliging (op de bovenkant van de compressor zoals wel vaak het geval is).

Er is geen clixon aanwezig.



Als ik het programma (kastdroog) aanzet begint de droger zonder probleem met het programma. De trommel gaat draaien en de Ventilatorschoep gaat draaien. Op de compressor meet ik nog geen stroomverbruik.

Na 1-2 minuten schakelt de compressor hoorbaar aan.

Ik zie ook meteen dat deze stroom verbruikt a 0,91A.

Dit is gemeten over de blauw witte draad die niet gekoppeld is de condensator.

Op de hulpwikkeling (zwart/wit) meet ik 2,15A.
En op de hoofdwikkeling (rood/wit) meet ik 1,74A

IMG_7553.jpeg

IMG_7551.jpeg
IMG_7552.jpeg


Het programma is rond de 2 uur. Aan het begin van het programma is de temperatuur van de compressor, condensor en verdamper alle drie circa 20 graden Celsius.

Na circa een half uur opnieuw gemeten blijkt de compressor zeer heet. Circa 90C.

De leiding die aankomt bij de condensor is ook behoorlijk warm, circa 40C. Op de condensor zelf meet ik geen duidelijke temperatuurverandering. Deze blijft circa 20C.

De ingaande leiding van de verdamper koelt af tot circa 16C. Op de verdamper zelf meet ik geen duidelijke temperatuurverandering. Deze blijft circa 20C.

IMG_7558.jpeg


Wat mij verder is opgevallen is dat de ventilator aan de voorkant van de machine zover ik kan nagaan niet in werking is geweest. Er heeft geen spanning opgestaan en deze heeft niet gedraaid. (De ventilator lijkt verder in orde, hij draait heel soepel en ik meet een verandering in de ohms weerstand als ik de ventilator met de hand ronddraai)



Na ongeveer 1,5 uur draaien meet ik nog steeds dezelfde temperaturen en hetzelfde stroom verbruik. Op dat moment haal ik het vochtige lapje van de sensor weg zodat de machine denkt dat de kleding voldoende droog is. Het programma wordt vervolgens afgerond binnen circa 15 minuten waarbij ik zie dat ook de compressor uitgeschakeld wordt.



Tot zo ver mijn laatste test.



Ik ben benieuwd of dit bij iemand nieuwe inzichten geeft en of er op basis van deze metingen een conclusie getrokken kan worden.



Ik hoor graag.
 
Je hebt intussen mooie meetapparatuur aangeschaft, maar ik mis nog steeds de vermogensmeter.
Want de stromen die je meet in bijv. de condensatorketen van de compressor zeggen helemaal niets over het vermogen wat de compressor levert.
Want de stroom bestaat voor het grootste deel uit Wattloos vermogen vanwege zijn faseverschuiving.

Je metingen geven wel een vermoeden dat het foute boel is, maar dat kan alleen gemeten worden met een vermogensmeter.
Want de warmtewisselaar moet duidelijk aan de ene kant heet worden en aan de ander kant bevriezen.
Dat de compressor heet is en de ventilator dus niet opstart, is al zo'n veeg teken.
De compressor presteert dus te weinig. En ja lucht comprimeren geeft ook warmte, maar transporteert geen energie.
Maar om het proces te begrijpen, zou je als eerste je eens moeten verdiepen in de werking van een warmtepomp.
Dus lees dit stuk maar eens goed door, en met deze kennis in huis, zie je dat de compressor het gas niet meer aan de kook krijgt, omdat vermoedelijk het koelgas verdwenen is. En lucht een veel hoger kookpunt heeft.

Dus is deze machine economisch gezien "total loss"

Ook het foppen van de vochtsensor door er een natte lap tegen te houden, werkt lang niet altijd op alle machines.
Sommige machines accepteren alleen wisselende metingen, waar een gemiddelde van getrokken wordt. Net zo als de daadwerkelijk aanraking, die in een trommel plaats vinden.
 
Laatst bewerkt:
@Lampje45, dank voor je bericht.

Ik heb de uitleg van de warmtepomp goed doorgelezen. Met de werking van een warmtepomp ben ik wel al lang bekend.
Wat ik niet direct paraat heb dat zijn de temperaturen en de drukken van het warmtepomp circuit. Altijd handig om te weten.

Ook het foppen van de vochtsensor door er een natte lap tegen te houden, werkt lang niet altijd op alle machines.
Goed om te weten. Bij deze machine werkt het dus wel. Zonder deze truc stop het programma al na zo 10 minuten.

Waar ik nog steeds niet achter ben is wat jij bedoeld met een vermogensmeter en hoe ik die moet gebruiken voor extra metingen.
Ik heb al jouw berichten nog een goed doorgelezen en je hebt inderdaad meerdere malen aangeven dat ik die moet gebruiken. Maar welk apparaat je bedoeld en hoe ik die moet gebruiken weet ik nog niet.

Kun je me dat nog toelichten?
 
Jij meet alleen maar stroomsterkte en dat zegt alleen niets over het vermogen wat geleverd wordt.

Want in de wisselstroom wordt vermogen (P) uitgerekend door de formule P (vermogen)=U (spanning)x I (stroom) x cos phi (arbeidsfactor)
En bij hulpwikkelingen van een enkelfasige asynchrone motor zit een forse condensator die de stroom voor doet ijlen op de spanning en in theorie 90 graden.

Om het even in uitersten te trekken. De cos phi van 90 graden is 0
Dus het vermogen is ook nul, terwijl er wel een forse stroom loopt. Die dan wel voorloopt, maar wel warmte ontwikkelt in het koper van kabels en motor. Maar niet afgerekend wordt, want alleen het afgenomen KW vermogen wordt geteld en betaald.

De wattmeter was altijd een dure meter, die de meeste electrotechnici niet in hun kist hebben zitten.

Maar voor bepaalde storingen MOET je zo'n ding wel hebben, zoals bij het afdanken van een koelapparaat, zoals koelkast, vrieskast of warmtepomp.
Daar kun je alleen door het opgenomen vermogen meten zeker stellen dat een compressor geen koelgas meer heeft. Buiten natuurlijk de mogelijkheid om een gecertificeerde koeltechnicus op pers en zuig van de compressor twee druk meters tijdelijk te laten monteren.

En die verbruiksmeter (die een watt stand heeft en waarvan je zelf met een plaatje kwam) van rond de 16-17 euro kan dat allemaal wel, jou zekerheid geven, dat het opgenomen vermogen niet in verhouding staat tot datgene wat op het typeplaatje staat.
Daarom zijn deze dingen zo handig, zonder maar een schroevendraaier te gebruiken kun je alleen al veel zeker stellen. Spanning, stroom, wattage, cos phi
En je het apparaat met een gerust hart af kunt voren naar de stort.
 
Dan vraag je aan de fabrikant wat een nieuwe compressor set kost het is een complete unit dan weet je of je die wel kan vervangen om die goede droger wel te laten werken. (hoe oud is de machine?)
Dit is misschien wel een optie geen idee wat die voor deze machine kost maar vragen staat vrij toch.

Vr Gr en succes ermee
 
Ik denk dat dat geen reële optie is, want alleen al een kale compressor zonder montage en vulling kost al 350 euro. terwijl een nieuwe droger rond de 750 euro is.
In de onderdelenlijst bij Bosch is een complete unit niet te vinden.
Bosch heeft niets met duurzaamheid en gezien de beroerde snapsluitingen, die vaak afbreken, willen ze helemaal niet dat je repareert. Alle Europese goede bedoelingen ten spijt.

Ik heb net een Bosch warmtepompdroger onder handen, en weet precies waar de nokken zitten, maar toch moet je met grof geweld te keer gaan om hem open te krijgen.
Deze kliksystemen zijn bij Bosch echt alleen maar om de machine in elkaar te klikken en om nooit meer uit elkaar gehaald te worden.

Ook de pompunit waarbij je de nokken gewoon ziet zitten, krijg je met normale krachten niet uit elkaar.
Alleen met grover geweld.
 
Dan vraag je aan de fabrikant wat een nieuwe compressor set kost het is een complete unit dan weet je of je die wel kan vervangen om die goede droger wel te laten werken.
Dank voor jouw suggestie. Dat wordt te duur (en hele unit is niet leverbaar) voor dit apparaat zoals lampje ook hierboven aangeeft.
 
Ok, daarvan heb ik er al een thuis liggen. Ik moest hem wel even vinden.

Het vermogen dat de machine verbruikt zonder compressor is circa 353W
(Gemeten met programma keuzeknop op het koude programma)

Op het kastdroog programma is het vermogen circa 790W
(Gemeten na circa 1 minuut nadat het programma is gestart. Ik hoor dan de compressor aangaan en meet ook stroomverbruik van de compressor met mijn stroomtang)

Op de compressor staat geen vermogen. Wel de LRA van 10.8
Ik heb gelezen dat het in bedrijf amperage gebruikelijk een factor 4-5 lager is dan de LRA. Dus tussen 2,7 en 2,16A. En met 230v een vermogen van circa 600-500W

Kan er met deze gegevens nog nieuwe informatie of conclusie worden bepaald?

Ik ben benieuwd 😃
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan