Afgelopen zomer heb ik een intergas HR eco 30 laten plaatsen en de cv-installatie waterzijdig laten inregelen. Omdat de ketel ging tikken bij opwarmen/afkoelen is vandaag een monteur langs geweest. Bij het openen van de voorplaat van de warmtewisselaar bleek deze intern al behoorlijk vervuild te zijn. Een horizontale band van enkele centimeters op ongeveer eenderde van onderaf zat bijna vol met witte aanslag, ook op de voorplaat. De monteur heeft dit uiteraard gelijk gereinigd. Dit was niet zo eenvoudig omdat bij het nieuwste model geen verwijderbare stuwstrippen meer aanwezig zijn. Maar omdat de ketel net een half jaar oud is en deze winter amper gestookt heeft lijkt me dit niet wat je mag verwachten aan vervuiling. Volgens de monteur zou het rendement van de ketel ook negatief beinvloed worden door deze vervuiling, omdat de warmte niet goed door de kanaaltjes kan verspreiden. Dat het vuil zeer plaatselijk aanwezig was zou dan te maken hebben met het punt tot waar de ketel condenseert. Bovendien zou er een risico zijn dat het vuil op een gegeven moment zo vastzit dat het niet meer te verwijderen is. Ik heb de ketel juist gekozen vanwege het hoge rendement. Het onderhoud zou niet eens per sé jaarlijks nodig zijn. Nu lijkt het er op dat ik minstens jaarlijks, maar misschien wel elk half jaar, de ketel moet laten onderhouden. Kassa! Is dit mogelijk een probleem met de afstelling van de ketel of is dit normale vervuiling in zo'n korte tijd? De cv- temperatuur is nu door de monteur verhoogd van 65 naar 70 C, weet eigenlijk niet waarom dit gewijzigd is. Ik dacht dat het rendement juist optimaal is bij een lagere cv- temperatuur, of heb ik dit mis?