Snel koud en laat opwarmen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wilde graag reageren op het vorige antwoord;
ik heb bij mij de zelfde situatie snel koud en laat opwarmen. nu overweeg ik om vloerverwarming te nemen maar zonder convectorput, geeft dat niet hetzelfde probleem met opwarmen dat de ketel snel afslaat omdat de maximale retour temperatuur bereikt is. vloerverwarming werkt op een veel lagere temperatuur?
 
@Nlliem

misschien een eigen topic aanmaken :?:

Voor het beantwoorden van uw vraag zijn er meer gegevens nodig, HR of VR ketel, aan/uit thermostaat of modulerend, hoofd vloerverwarming of met radiators?

Een vloerverwarming is niet te vergelijken met een convectorput, de temperaturen op de ketel kan veel lager ingesteld, bv 60 graden bij alleen vloerverwarming, bij een convector is er 90 graden nodig.
dit is nodig om een verschil tussen aanvoer en retour van ongeveer 20 graden te krijgen bij de ketel

groet Wilfred
 
Convectoren verwarmen de lucht snel.
Mocht dit door het telkens afslaan van de ketel niet zo zijn dan ligt het waarschijnlijk aan de inregeling of vervuiling van de convectoren.
Een te grote ketel op een te kleine installatie kan ook het snelle afslaan veroorzaken.

Het snelle afkoelen kan ook komen doordat je huis snel afkoelt door slechte isolatie of een lichte gebouwconstructie.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om eerst eens te (laten) kijken wat nu je probleem is. Het over gaan op vloerverwarming kan altijd nog.
Vloerverwarming staat bekend om het trage aanwarmen van een woning.
Het gewenste resultaat kan dan ook tegenvallen.
 
Vloerverwarming in een bestaand huis moet je meer zien als een comfortverhogend en niet direct als een sterke verwarmingsbron. Je compenseert de afkoeling via de vloer door toevoeging van warmte. Als je echt gaat stoken met vloerverwarming kom je vak duurder uit, reken maar op een meerverbruik aan gas van 15 tot 25%. Enkel als de voer zeer goed is geïsoleerd en geen koudebruggen (muren.b.v., deze staan op de vloer) mag je met minder verlies rekenen, doch altijd nog wel 5 a 10%.
Daarbij komt nog de extra electra voor de pomp. Dit negatieve plaatje wordt weer enigsinds gecompenseerd omdat je mogelijk met een lagere watertemperatuur kan stoken.
Pigion
 
Maar een "slecht" werkende installatie kost toch ook alleen maar geld.

ook wil ik nog even de info geven waar wilmaas om vroeg,

een intergas 36/30 HR ketel
een aan/uit thermostaat
vloerverwarming als hoofdverwarming zonder radiatoren

je zegt ook dat de ketel lager ingesteld kan worden, maar hoe zit het dan met de rest van de radiatoren in huis. heeft dat geen invloed dan

ik wil nog meer vragen, o.a. over de opbouw van de vloer voor vloerverwarming, mag ik dat ook in dit onderwerp vragen of moet ik dan een nieuw onderwerp beginnen?
 
Hoi Nlliem,

"vloerverwarming als hoofdverwarming zonder radiatoren" "hoe zit het dan met de rest van de radiatoren"

Dit snap ik niet :? i

als er elders in het huis toch radiatoren hangen zul je een compromis moeten zoeken voor de aanvoertemperatuur, 70 graden?, dit hangt af van de isolatie en het vermogen van de radiators. de vloertemperatuur regel je op de verdeler, hier word retourwater uit de vloer bijgemengt tot max 45 graden.
de radiators kun je het beste met een thermostaatkraan monteren, tussen de aanvoer van de verdeler en retour ketel moet een shunt/bypass.(voor het geval de thermostaatkranen dichtlopen)
Vloerverwarming is wel erg traag, dit gaat op voor het aanwarmen en ook voor het afkoelen. het probleem van aan/uitgaan van de ketel zal bij een goed ingeregeld systeem meevallen. voor het rustiger aanwarmen kan eventueel een buffervat geplaatst worden, dit is bij grotere systemen met meerdere radiators meestal niet nodig. temperatuur kan geregeld worden met een aan/uit (klok)thermostaat. Comfortabeler is weersafhankelijk regelen, gebruikt wel meer energie in de praktijk. Als nachtverlaging toegepast word bv. 2 uur eerder aanwarmen en 2 uur eerder nachtverlaging instellen.
overige vragen over vloeropbouw lijken mij geen probleem :wink:

groet Wilfred
 
@Pigion

Ik wil niet zeggen dat uw bewering niet waar is, doch wij hebben in een woning van 1985, 150 mtr2, plat dak, volledig vloerverwarming sinds 2 jaar.
ons verbruik is van 2000 mtr2 per jaar naar 1300 mtr2 per jaar gegaan. (omgerekend naar graaddagen)
Wij hebben alleen op de ruwe werkvloer slechts 3mm aluminium/foam en randisolatie toegepast, we hebben geen radiators meer, wel stoken we de ruimte 2 graden minder warm (nu 19 graden), de ketel staat nu op 45 graden, voorheen 80 graden. we maken nu optimaal gebruik van het hoge rendement van de ketel.

Ik denk dat wij een zeer goed resultaat hebben doordat er geen warmte naar de bovenverdieping kan ontsnappen, hierdoor geen koudeconvectie, en kunnen we met een extra lage temperatuur toe. Buiten min 5, aanvoer 33 graden, retour 26, vloer 23 graden op 2 meter 19 graden.

dit ter info,

groet Wilfred
 
Zo te zien heb je een goede keus gemaakt, maar nu wil ik toch doorgaan op vloerverwarming>

aangezien onze beneden vloer (huiskamer) niet is geïsoleerd merk je wel degelijk dat het kouder aan voelt, ik zit er dus sterk aan te denken als ik toch de vloer open moet maken er meteen vloerverwarming in te leggen.

nu zit ik met het volgende vraagstuk, kan ik een betrouwbare sterke vloer neerleggen met vloerverwarming inclusief tegels met een maximale hoogte van 7cm dit omdat anders de dorpels van de serre deur en de bijkeuken niet meer zichtbaar zijn en een tegroot hoogte verschil krijg.

kan iemand mij vertellen of de volgende vloeropbouw goed is:

Balken met daartussen isolatie (vermoedelijk XPS?)
een laag isolatiefolie
gegalvaniseerde draadstaalnetten 10x10
slang PEX-C
dekvloer D20 vlakheid 2 met vezelversterking
tegels

ik hoop graag iets van iemand te horen
 
Hoi Nlliem,

Je schrijft "balken met daartussen (xps) isolatie", bedoel je houten balken?
Isoleer je deze balken zelf dan niet mee? (koudebruggen)
Kan de vloer dan wel 70 mm specie/tegel vloer dragen?
kun je de balken laten vervallen en direct op zand beginnen met 20 a 30 cm isolatie?

Als het beton/stalen balken zijn en het is constructief geen probleem, dan kan het wel, maar waarom isolatiefolie? Die folie isoleert nauwelijks, reflecteert wel goed de warmte.
er is nog ruimte voor 15 a 20 mm isolatieplaat, hierop (pe)dampfolie of reflectiefolie, daarop netten met slangen. de dekvloer is dan nog 40 a 45 mm excl. tegels, zeker met vezels versterkt mag dit geen probleem zijn.

Het voordeel van (echte) isolatie, ook 15 of 20 mm, direct onder de dekvloer is het beter regelen van de temperatuur, sneller aanwarmen en minder energie verbruik.

gr. Wilfred
 
Hallo,

ja ik bedoel houten balken die in de fundering liggen. ik heb nog niet gecontroleerd of ze rot zijn maar ik ga er in eerste instantie niet van uit. er zit overigens geheel geen "vering" in de vloer, en ik heb al gezien dat er in ieder geval 1 stalen H-balk onder de draagmuur ligt en ik heb me laten vertellen dat er nog ééntje onder de vloer moet liggen. maar ik heb nog niet de moed gevonden om in de kruipruimte te kruipen en te controleren.

de balken zelf wilde ik inderdaad niet isoleren en de "koude" brug wilde ik tegengaan met isolatie folie die de warmte terug reflecteert en de kou tegenhoud.

ik wil ook graag weten hoe sterk een dekvloer is inclusief vezels, is daar misschien een tabel voor (dikte / sterkte) ik wil er zeker van zijn dat als zo'n vloer ligt ik er in de eerste jaren geen omkijken naar hebt.
 
Hoi Nlliem

Je wil er de eerste jaren geen omkijken naar hebben?
Eerst controleren of de basis goed is. Beter 1 keer te veel onder de vloer vooraf, dan achteraf….
Vering of geen vering in de vloer, daar we de maten van de balken, de staat waarin deze verkeren niet weten en ook de afstand tussen de balken de sterkte bepaald durf ik niets zinnigs over de uitvoering te zeggen.
Een cement dekvloer direct op een houten balkenvloer, al dan niet een vezelversterkte? Nog niet met succes zonder problemen gezien,
Zwaluwstaart toepassen met een laag van beton (zand, grind en cement) sterkteklasse B25 is wel een optie.
Ga uit van 20 kg/m²/cm laagdikte bij een traditionele beton/cement dekvloer. Op de vloer dit kan dragen?

Als de (balken) vloer niet sterk genoeg is en je wil/kan hem niet laten vervallen en de opbouw als eerder voorgesteld doen, rest dan alleen nog maar een droog systeem.
Of ik moet iets over het hoofd zien.
Hierbij kun je echt isoleren direct onder de verwarming, isolatiefolie houd echt niet veel kou tegen van de onderkant, het reflecteert alleen de warmte naar boven en wordt meer toegepast om een “zwevende
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan