Ik zit al een tijdje rond te kijken op het forum, omdat ik mijn ongeïsoleerde hellende dak van binnenuit wil isoleren van mijn jaren 20 huis. Het is een beschermd stadsgezicht en monument dus aan de buitenkant kan ik weinig beginnen. Ondertussen heb ik al veel interessante onderwerpen gelezen, maar ik heb nog een paar vragen waar ik niet uit kom. De zolderverdieping van 5m30 hoog gebruik ik nu nog niet en door de hoogte zal het ook even een flinke klus worden verwacht ik, maar het gaat nu echt gebeuren
.
Het gaat om een gordingendak, waarbij er onder de pannen direct een dakbeschot zit. Het dakbeschot is redelijk tochtig, maar los van stuifsneeuw of lekkage bij het wegwaaien van een pan wel nagenoeg waterdicht. Het dakbeschot van de binnenzijde helemaal winddicht krijgen met kit of pur lijkt een wat onbegonnen werk en een onderdak/folie aan de buitenkant aan laten brengen is behoorlijk prijzig.
Mijn idee is nu om tot de volgende eindsituatie te komen (van buiten naar binnen): pannen, dakbeschot, minerale wol 16cm, dampdichte folie, rachelwerk, gipsplaten.
Nu de paar vragen waar ik op dit moment niet uit kom:
1. is het verstandig om tussen het dakbeschot en het isolatiemateriaal ruimte te laten door m.b.v. ventilatielatten , zodat bij eventueel vocht zoals door stuifsneeuw dit weer kan verdampen? Of kan ik juist beter de minerale wol direct tegen het dakbeschot plaatsen? Mijn dakdekker gaf advies voor het eerste (afstand houden, om eventueel vocht weer te laten verdampen) en hier lees ik vaak dat een minerale wol rechtstreeks tegen het dakbeschot aan kan. Ik heb natuurlijk geen zin dat na een paar jaar mijn dakbeschot wegrot.
2. Er is tussen de spanten redelijk veel ruimte (3m breed, 1,70m hoog). In hoeverre is er bij glaswol zoals deze dan een regelwerk nodig? Of kan ik volstaan met een rachelwerk (24x50, 30cm HOH) waar ik de glaswol achter aanbreng en dan twee stroken glaswol naast elkaar leggen/klemmen?
3. De horizontale gordingbalken liggen in het midden van het huis op een draagbalk. Hoe kan ik daar het beste met de damp remmende folie omgaan? Bijvoorbeeld achter de draagbalk langs laten lopen, naar buiten vouwen tegen de balk en vast nieten of naar binnen vouwen en vastnieten?
4. Het dak loopt schuin tot de (ongeïsoleerde) houten verdiepingsvloer, waarbij je over de vloer hier en daar behoorlijke kieren zit richting de dakgoot. Hoe zou ik hier het best mee om kunnen gaan voor zowel het dichtmaken van deze gaten als het aan laten sluiten van de dampremmende folie op de vloer?
5. Een buurman heeft ook zijn dak geïsoleerd en hij is groot voorstander van dampopen isoleren vanwege vochtproblemen in zijn huis. Hij heeft dat gedaan met de opbouw: Dakbeschot/PIR-plaat-hennep/gipsvezelplaten/dampopen verf. Lezend op het forum ben ik nog niet direct overtuigd van dampopen isoleren, maar ik laat me natuurlijk heel graag overtuigen als dit wel slimmer/handiger/beter is.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen en alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Het gaat om een gordingendak, waarbij er onder de pannen direct een dakbeschot zit. Het dakbeschot is redelijk tochtig, maar los van stuifsneeuw of lekkage bij het wegwaaien van een pan wel nagenoeg waterdicht. Het dakbeschot van de binnenzijde helemaal winddicht krijgen met kit of pur lijkt een wat onbegonnen werk en een onderdak/folie aan de buitenkant aan laten brengen is behoorlijk prijzig.
Mijn idee is nu om tot de volgende eindsituatie te komen (van buiten naar binnen): pannen, dakbeschot, minerale wol 16cm, dampdichte folie, rachelwerk, gipsplaten.
Nu de paar vragen waar ik op dit moment niet uit kom:
1. is het verstandig om tussen het dakbeschot en het isolatiemateriaal ruimte te laten door m.b.v. ventilatielatten , zodat bij eventueel vocht zoals door stuifsneeuw dit weer kan verdampen? Of kan ik juist beter de minerale wol direct tegen het dakbeschot plaatsen? Mijn dakdekker gaf advies voor het eerste (afstand houden, om eventueel vocht weer te laten verdampen) en hier lees ik vaak dat een minerale wol rechtstreeks tegen het dakbeschot aan kan. Ik heb natuurlijk geen zin dat na een paar jaar mijn dakbeschot wegrot.
2. Er is tussen de spanten redelijk veel ruimte (3m breed, 1,70m hoog). In hoeverre is er bij glaswol zoals deze dan een regelwerk nodig? Of kan ik volstaan met een rachelwerk (24x50, 30cm HOH) waar ik de glaswol achter aanbreng en dan twee stroken glaswol naast elkaar leggen/klemmen?
3. De horizontale gordingbalken liggen in het midden van het huis op een draagbalk. Hoe kan ik daar het beste met de damp remmende folie omgaan? Bijvoorbeeld achter de draagbalk langs laten lopen, naar buiten vouwen tegen de balk en vast nieten of naar binnen vouwen en vastnieten?
4. Het dak loopt schuin tot de (ongeïsoleerde) houten verdiepingsvloer, waarbij je over de vloer hier en daar behoorlijke kieren zit richting de dakgoot. Hoe zou ik hier het best mee om kunnen gaan voor zowel het dichtmaken van deze gaten als het aan laten sluiten van de dampremmende folie op de vloer?
5. Een buurman heeft ook zijn dak geïsoleerd en hij is groot voorstander van dampopen isoleren vanwege vochtproblemen in zijn huis. Hij heeft dat gedaan met de opbouw: Dakbeschot/PIR-plaat-hennep/gipsvezelplaten/dampopen verf. Lezend op het forum ben ik nog niet direct overtuigd van dampopen isoleren, maar ik laat me natuurlijk heel graag overtuigen als dit wel slimmer/handiger/beter is.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen en alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom.