3 fase vermogen

Beste klussers,


Ondertussen een jaar bezig met verbouwen en ondertussen staat de ruwbouw er en begonnen met afwerking en het plaatsen van installaties.

Met elektriciteit heb ik vrij weinig ervaring en dat ben ik nu gaandeweg aan het oppakken.

Nu zie ik dat er bij mij thuis een 3 fasen aansluiting is. Mijn vraag is of dit wel voldoende is voor bepaalde situaties. Vooral bij wisseling naar een full electric systeem in een woning.

Wat ik begrijp is dat het totaal vermogen bij 3 fasen als volgt te berekenen is:

3 x 25A x 230V = 17250 Watt = 17,25 kW

De volgende grootgebruikers wil ik in de toekomst gaan installeren. Rond de zomer o.a. zelf plaatsen van een warmtepomp met een indirect gestookte boiler.

  • inductieplaat max 10 kw (bestaand)
  • warmtepomp max 9 kw
  • sauna kachel max 7 kw
  • doorstroom geiser max 11 kw.
  • Laadpaal max 11 kw

Ik kom hier toch qua totaal verbruik al vrij snel over die 17,25 kw. Ok weliswaar moet ik het vrij bont gaan maken maar die situatie kan voorkomen.

Wat gebeurt er in dat soort gevallen? Zie ik iets over het hoofd? Nog vrij beperkt qua kennis.
 
Laatst bewerkt:
Een advies heb ik niet voor je. Wel belangrijke(!) aandachtspunten:

1. Een hoger dan 3x 25A aansluiting is vrij fors duurder in vastrecht, dus realiseer je dit goed!
2. Die doorstroomgeiser 𝗺𝗼𝗲𝘁 3 fasen zijn, anders gaat het direct al mis.
3. Als de inductieplaat bedraad kan worden voor 3 fasen dan geen enkel probleem. Bedenk dat het vrijwel nooit voorkomt dat alle zones tegelijk op max vermogen draaien.
4. Ik neem aan dat de warmtepomp ook 3 fasen is? Lijkt me geen probleem.
5. de gelijktijdigheid is vooral van belang. Als jij het denkbaar acht dat je dochter gaat douchen precies op het moment dat je partner in de sauna zit en jij staat te koken, dan gaat het mis. In de praktijk zal dat niet snel gebeuren denk ik.
6. upgraden van 3x25A naar 3x 35A kan altijd nog (En geloof me, voor meer dan die 35A ga jij niet willen betalen).
7. Geen zonnepanelen en geen EV ? Of vergeet je die?
 
  • Like
Waarderingen: Nijmegen024
de warmtepomp zal 9 kw zijn met elektra element, deze zal alleen een legionella run of als back up functioneren.
De doorstroomverwarmer is te vervangen voor een wp boiler, daarbij zal de rest incidenteel vol vermogen zijn
 
  • Like
Waarderingen: Nijmegen024
Die EV had ik inderdaad vergeten, nog even toegevoegd. Zonnepanelen ook maar hebben die hier ook invloed?

Wat kan er gebeuren als ik over dat vermogen ga?

Bijv situatie in de winter; warmtepomp op volle toeren, auto is aan het laden en de sauna kachel is in gebruik. Dat is bij elkaar richting de 25 kw.

@Marcn.88
Ik neem inderdaad een 300 liter vat indirect gestookte boiler maar in bepaalde situaties wel handig om zo'n doorstroom geiser te hebben
 
Het is de vraag welke toestellen je gelijktijdig gebruikt. Het is inderdaad mogelijk om je 3x25A aansluiting te overbelasten.

Het doorsnee full-electric huis heeft genoeg aan 3x25A. Elektrisch koken, een warmtepomp, eventueel een autolader met loadbalancing erbij gaat over het algemeen wel goed.

Jij hebt echter ook nog die saunakachel en doorstroomgeiser, dat zou wel eens te veel van het goede kunnen zijn. Met de sauna kom je misschien nog een eind als je goed nadenkt wanneer je hem gebruikt, maar met die doorstromer wordt dat al lastiger.

Doorstroomverwarmers voor tapwater zie je om deze reden niet veel, meestal wordt er een warmtepompboiler gebruikt. Hoe kom jij tot deze keuze? Ik zie dat je ook van plan bent om een warmtepomp met boilervat te plaatsen, kun je dan niet zonder die doorstromer? De capaciteit van zo'n ding op 11kW is ook nog eens uitermate teleurstellend, tenzij je graag onder een klein straaltje doucht of het alleen als naverwarming gebruikt ofzo? Een beetje CW4 ketel is 30kW en met tapwater verwarmen gebruik je vaak het hele vermogen... even ter vergelijking.
Bijv situatie in de winter; warmtepomp op volle toeren, auto is aan het laden en de sauna kachel is in gebruik. Dat is bij elkaar richting de 25 kw.
De autolader sowieso met loadbalancing uitvoeren. Die zal het probleem niet zijn, die kun je in je berekening eigenlijk vergeten. De auto zal dan uiteraard wel minder snel of niet laden als de warmtepomp en saunakachel op volle toeren draaien.
 
  • Like
Waarderingen: Nijmegen024
Hier een 300 liter boiler achter een Daikin 16 kW all electric warmtepomp en daarmee kunnen 3 volwassenen ruimschoots achter elkaar douchen (normale douche, geen regendouche). Geen half uur per persoon, maar 15 minuten is geen probleem. Je hoeft echt niet met een zandloper te douchen. Een doorstroomgeiser "voor het geval dat" is naar mijn mening dan ook echt niet nodig.

De boiler is na installatie een keer leeg gemaakt voor een aanpassing en het viel mij op dat die 300 liter ook vrij vlot weer opgestookt is tot de ingestelde 55 graden. Over warmtepompen hoor je wel eens andere verhalen. Ik moet er wel bij zeggen dat de temperatuursensor helemaal onderin de boiler zit, dus er is ook bijna 300 liter water van 55 graden. Zit of plaats je deze voeler halverwege de boiler dan is alleen de bovenste helft van je boiler maar op temperatuur en is het warme water dus ook sneller op.

Optioneel zit er nog een zonneboiler op aangesloten, waardoor op zonnige zomerdagen de temperatuur de hele dag zo'n 60 graden is, zonder dat de warmtepomp hier voor aangaat. Maar in deze tijd van het jaar doet die optie niks.

Voor wat betreft het verbruik van je sauna kun je dit goed plannen rondom andere grootverbruikers. Die zet je bijvoorbeeld ook al niet aan als je inductieplaat in gebruik is, want vlak voor het avondeten zit je niet in de sauna.

Scheelt bij elkaar zo al 11 + 7 = 18 kW aan vermogen.

Verder kun je voor de veiligheid de groep van je laadpaal zo maken dat deze alleen met 11 kW laadt als dat vermogen ook nog beschikbaar is. Heb je minder "over" (bijvoorbeeld maar 5,8 kW), dan zal de auto nog maar met dat vermogen geladen worden.
 
Laatst bewerkt:
EV lader slim maken (loadbalancing, dat is al gezegd)
Met de saunakachel kan je hetzelfde doen, het maakt niet uit als die even uit staat, krijg wel voorrang op de lader.
En dat geldt zelfs voor een doorstroomgeiser, die krijgt dan voorrang op de bovenstaande 2, maar beter even koud water dan de hoofdzekeringen eruit. (maar beter geen doorstroomgeiser)

Hier is (of was) ook regelgeving over: gelijktijdigheidsfactor

Wtw op het douchewater en je doet een stuk langer met 300 liter.
 
Ik zou me trouwens veel minder zorgen maken over het totaal maximale vermogen als over de verdeling over de fasen. Per fase mag je maar 25A x 230V = 5750 watt verbruiken (plus een beetje marge). Als je op L1 3000W verbruikt, op L2 9000W en op L3 1000W gaat je hoofdzekering er geheid aan, ook al ben je nog lang niet aan je theoretische maximum van 17 kW... Dus belangrijk is dat al je grootverbruikers 3 fase apparaten zijn, en dat de rest zo gelijk mogelijk verdeeld is. Als dit niet ideaal verdeeld is dan kan het best zijn dat het zo scheef staat dat de hoofdzekering al eruit klapt als toevallig de zone van de kookplaat die op max vermogen staat op dezelfde fase zit als de wasmachine en het koffiezetapparaat. Bij wijze van spreken. Maar je snapt het probleem met dit voorbeeld wel denk ik. Het vergt enige planning... en ook een portie geluk soms.
 
  • Like
Waarderingen: Nijmegen024

@BertPleizier

Om 1 gram water 1 graad op te warmen heb je 4.2 joule nodig. Dus voor 300l 45 graden (van 10 naar 55) kost dat je 300 x 1000 x 45 x 4.2 = 56.700.000 joule. Een watt is een joule per seconde. Als je er 90 minuten over deed is het vermogen wat er die tijd benodigd was: 56700000 ÷ (60 x 90) = 10.500 watt. Als we uitgaan van een CoP van 4 dan trok de WP 2500 watt, nog exclusief de verliezen.

Dus ja... het kan inderdaad. Kantje boord... maar het kan. Netjes.
 
Er staan 2 van deze jongens. Af en toe trekken ze samen zo'n 8-9 kW, zeker als de ene aanspringt voor de CV, de andere de boiler staat te verwarmen en er ook nog een ontdooicyclus wordt gedraaid.
 
Wellicht off-topic maar waarom heb je twee warmtepompen van 9 kwh ? Woning heel groot? Kon je niet beter dan 1 nemen van nog meer vermogen of krijg je dan problemen met pendelen?
 
Inderdaad grote vrijstaande woning + volwaardige aanleunwoning. Dat vraagt wat vermogen (helemaal uitgerekend met een warmte verliesberekening). De ene pomp is alleen CV, de andere is voor de boiler en springt bij voor de CV indien nodig.

2024 was het eerste volledige jaar gasloos. De warmtepompen verbruikten omgerekend keurig aan stroom wat ik normaal gesproken aan gas kwijt was.
 
  • Like
Waarderingen: Nijmegen024
Ik heb zelf 3 x 35A als hoofdaansluiting. Dat is dus 3 x 230V x 35A = 24.150 watt.

Mijn 2 warmtepompen trekken maximaal al 2 x 9 kW = 18 kW, en mijn inductieplaat is ook 3 fase 10 kW. Bij elkaar al ruim boven de 24.150 watt van de hoofdaansluiting, nog zonder oven, magnetron, wasmachine of vaatwasser of andere verbruikers.

Zolang je niet alles tegelijk aan heb gaat dat prima.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via