Zanussi TD4224 verwarmingselement probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.
HarryO,

Ik heb de vriendelijke vraag via mail zonet verstuurd naar Zanussi Consumer services België.
Ik vroeg hen dus het technisch schema van deze kast, en in pdf.
Ben benieuwd op hun reactie,

Beste groeten,
Peter
 
Hallo HarryO,

Tot op dit moment nog steeds geen reactie gekregen vanwege Zanussi Consumer Services België...

Ik vrees dat ze mij dat schema niet gaan kunnen (willen) toesturen.
Misschien denken zij in termen van 'nieuw toestel kopen' ipv herstellen?
Als dat inderdaad hun bedrijfsfilosofie is, dan vrees ik hen te moeten mailen hen te bedanken voor de slechte service.

Ik zal dan ook verplicht zijn uit te kijken naar een nieuwe droger, maar het zal dan geen Zanussi of AEG meer zijn ...

Wordt vervolgd.

Beste groeten,
Peter
 
Hallo HarryO,
Ik weer... Dan toch de twee schema's (in pdf) gekregen vanwege de Zanussi-AEG Consumer Services (Electrolux) België.
Hopelijk kan je me nu (net als die andere forum leden) uit de nood helpen?
Enige probleem; ik kan hier geen pdf bestanden uploaden als afbeelding blijkbaar.
Tips ?


Bedankt!
Peter
 
Hallo HarryO,
Ik heb de twee pdf's met print screen opgeslagen als jpeg bestand (zie hieronder).
Uiteraard zijn de originele pdf bestanden veel duidelijker om te lezen?
Ben je hier al wat mee?
90268_schema_1.jpg

90268_stroomkring_1.jpg

Bedankt,
Peter
 
Schema is zeer slecht leesbaar maar kan er iets van maken.
Je hebt op de machine een knop zitten voor lage temperatuur ( linker van het blokje van 3 ) als deze ingedrukt/gammel is werkt er maar 1 element.
Als dit niet de oorzaak is blijft eigenlijk alleen maar een defecte klok over.
Kun je de beide pdf documenten plaatsen op bv Picasaweb of een andere site?
Ik kan dan de nummers/letters van de klok zien en aangeven hoe en wat je moet meten.
 
Hallo HarryO,

De knop waar je het over hebt ( halve kracht) werkt volgens mij hoor.
Wanneer ik het verwarmingselement eerder teste door het rechtstreeks en per element, 230V te geven, dan werden beide elementen roodgloeiend, dus okee. (we wisten trouwens al dat het element okee was).

Ik zal de beide pdf's even uploaden op deze site (inmiddels niet meer beschikbaar)
(Picassa accepteert geen pdf)

Bezoek dus aub binnen luttele minuten (10 à 15) die site en download jij aub de beide bestanden?
Hou me verdeer op de hoogte aub.
Bedankt!
Peter
 
Kun je na meten welk element aangestuurd word.
Meet op het element tussen:
1 en 3: dit is het 1400W element.
2 en 3: dit is het 1000 of 600W element.

Bij de gene die niet werkt terug meten (tov pen 3) naar de klok naar B3 (1400W) of C4 (1000W)
Meet je hier niets dan voor het klok contact B1 / C1
Op B1 staat tijdens de droog programma altijd spanning.
Op C1 alleen als de lage temp. knop niet ingedrukt is.
Voor problemen met C1 terug meten naar en voor de schakelaar.

Heb in een andere service manual gezien dat de beide elementen niet direct gezamenlijk ingeschakeld worden. Eén van beide word pas na een aantal minuten bijgeschakeld. Zet de klok dus ergens halverwege het tijd programma.
 
Hallo HarryO,

Hier kan ik je even niet meer volgen.
Kan je me aub even verduidelijken?
Ook heb ik ondertussen vanwege Zanussi nu het volledige schema.
Er staat nog meer info te lezen (ook ivm de klok)

Wil je die pdf ook even bekijken aub (op dezelfde hyperlink als hierboven vermeld) en me dan nieuws laten?

Bedankt,
Peter
 
Je moet eerst uitzoeken welke van de 2 elementen niet werkt/geen spanning krijgt.
De nummer en letters die ik noem staan in jou schema en bekabelings documenten.

In het volledige service manual staat inderdaad dat beide elementen niet altijd aan zijn.

Zet eerst je volt meter tussen pen 1 en 3: dit is het 1400W element.
Zet dan je volt meter tussen pen 2 en 3: dit is het 1000W element.
Eén van beide doet het niet. Je weet nu welke en kunt terug werken richting klok. Als je bij het niet werkende element geen spanning meet op de desbetreffende pen van de klok (contact B3 of C4) dan weet je dat de kabel tussen klok en element niet de oorzaak is.
Meet dan voor het contact in de klok, dit is het andere contact (B1 of C1).
Heb je hier wel spanning dan is de klok defect.
Heb je op C1 geen spanning dan kom je bij de schakelaar voor de lage temperatuur.
 
Ik heb denk ik alles al uitgemeten.

Nergens, maar dan ook nergens heb ik ook maar even 230V die mooi tot aan de verwarmingselementen loopt...
Wat ik ook uit probeer.
Die dingen krijgen volgens mij gewoon geen stroom.
(wanneer ik ze rechtstreeks aansluit op 230V werken ze beide wel).
Het moet dus denk ik de laatste stap zijn waar stroom wordt gegeven aan het verwarmingselement.

Zou de klok stuk zijn?
Ik zou dat raar vinden. Zo een simpele techniek (mechanisch eerder) kan volgens mij lang mee.
Hoelang ga ik moeten geduld uitoefenen vooraleer ik een 'nieuwe' klok heb? En gaat alles dan wel werken? Ik heb mijn twijfels.

Ik denk er aan me toch maar een nieuw kast aan te schaffen.
Tenzij er toch nog een idee uit de lucht komt vallen?

Bedankt,
Peter
 
Meet tussen klok contact D5 en op de thermostaat ( die met 3 aansluit lippen) Je moet hier 220V meten ( aan beide zijden van de thermostaat ! ). Als je maar aan 1 zijde van de thermostaat 220 meet is de thermostaat defect.
Meet je hier ook geen spanning dan meten vanaf D3 naar de thermostaat ( hier zit nog een klok contact tussen.)

Meet je tussen D5 en de thermostaat wel 220V dan is de thermostaat goed.
Meet dan eens tussen de thermostaat en voor de schakelaar "Cool Button" , wel 220 V ? Dan tussen thermostaat en achter de schakelaar. Dan geen 220V? Schakelaar defect of ingedrukt.
 
Hallo HarryO,

Wegens ziekete heeft heel de boel wat stil gelegen.
Zo tussendoor bekijk ik toch nog 's de machine.
Ik begin sterk te vermoeden dat het probleem zich bevindt in de deurschakelaar doos.
Ik heb die gedemonteerd en 's open gegooid. (voorzichtig uiteraard).
Er bevinden zich 2 micro schakelaars in.
Met de deur open staan punten 1 en 2 van Green in verbinding.
Met de deur open staan punten 4 en 5 van Brown in verbinding.

Met de deur dicht hebben punten 1 en 3 van Green verbinding.
Met de deur dicht hebben punten 4 en 5 van Brown verbinding.
Bij dat laatste is de microschakelaar dus niet in werking getreden.
Die wordt ook 'gestuurd' door dat spoeltje (relais ?).
Wanneer ik daar mijn multimeter opzet heb ik nergens verbinding.
Zou dat spoeltje dan stuk zijn, en dat dat de oorzaak is waarom de verwarmingselementen geen stroom krijgen?

Bedankt voor je reactie,
Peter
 
Daar moet ik je helaas corrigeren.
In je eerste melding gaf je aan "de motor draait wel" : de deurschakelaar is dus wel goed.
De spoel in de schakelaar krijgt 230V via de start knop.
Deze zet daarna de 2de microswitch om waardoor 4 en 6 gesloten worden.
De timer motor en trommel motor krijgen dan spanning en het programma begint.
Afhankelijk van de looptijd behoort de verwarming via de klok contacten D5, B3, schakelaar low temperature en C4 de juiste elementen aan te sturen.
 
Je hebt gelijk.
Na extra controle denk ik niet dat iets fout is met de twee microschakelaars in het deurslot.
Ik zoek dus weer maar verder.
Wanneer ik de rode pin van mijn multitester (op V ingesteld) op D5, B3, schakelaar Low Temperature, of C4 prik, waar prik ik dan best de zwarte?

Ik wil dus checken of ik stroom (230V) heb op deze contacten.
Uiteraard met de droogkast werkend in het stopcontact.

Bedankt alweer
Peter
 
Cool Button schakelaar is zeker niet defect.
Ik heb beep met het geluidssignaal op de multitester en op de punten 1 en 2 wanneer de schakelaar niet is ingedrukt. Bij wel ingedrukt heb ik geen geluidssignaal meer.
Dus die werkt.

Peter
 
De zwarte op D5 en met de rode op Thermostaat, B3, schakelaar Low Temperature, C4
Meter op AC

PAS OP: je werkt onder 230V
 
Voor een goed begrip, de trommel draait dus 'normaal' (afwisselend links en dan weer rechts)
Klok krijgt stroom vermits de raderwerken binnenin 'normaal' verder lopen, al naargelang de timer instelling.
Om te testen zet ik de timer zo tussen 20 en 80.

Je ziet trouwens in de klok de contacten op geregelde tijden 'verspringen'.

Begin zowat radeloos te worden.
Toch bedankt voor misschien die ene gouden tip...
Peter
 
En tussen D3 en thermostaat ( aan beide zijden meten zodat je deze dus ook gecontroleerd hebt )?
Als je hier ook niets meet is je meter defect of niet goed ingesteld.
Je meet nu de spanning over de motor.
Als je hier wel wat meet, dan tussen D3 en B1 meten.
Je sluit dan even het klok contact D3-D5 uit.
 
Hoe dom!
Slecht contact aan de rode pin van de multimeter...
Nu dus getest: D3 naar de thermostaat.
Op beide zijden heb ik 230V.
De verwarmingselementen gloeiden alvast nog niet.
Dan zal ik noodgedwongen alles van voor af aan moeten uitmeten als naar wat je eerder meegaf in je tips.
Of heb zo al een tip wat ik al dadelijk 's moet uitmeten op stroom?

Bedankt,
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan