Wij hebben een tijdje terug een bestaand huis gekocht met daarin een niet zo oude cv ketel (Intergas Kombi Kompakt HR 36/30).
Het leefgedeelte van de benedenverdieping bestond vroeger uit een woonkamer met halfopen keuken. Er waren 2 radiatoren: 1 voor en 1 achter.
Een aantal jaren geleden hebben de vorige bewoners dit laten verbouwen, en is de keuken een stukje groter geworden en afgescheiden van de kamer dmv kasten met ensuite deuren. De radiator die achter zat is verplaats naar voren (de woonkamer heeft nu dus 2 radiatoren aan de voorkant), en in het keuken gedeelte is vloerverwarming gekomen met daarop tegels.
Sinds wij er in wonen hebben we nog een aantal dingen aangepast aan de CV installatie of dingen die daar invloed op hebben:
- in de keuken met vloerverwarming is +/- 2/3 deel van de tegels vervangen door laminaat
- de aan/uit klokthermostaat die in de woonkamer hing is vervangen door een chronotherm modulation
- in de badkamer is een nieuwe radiator gekomen waarvan de retourleiding in de vloer is gelust
- de kranen van alle radiatoren zijn vervangen door thermostaatkranen. Bijna alle radiatoren staan uit, behalve in de bijkeuken, badkamer en op zolder staan ze op stand 2 of 3. In de woonkamer zaten al thermostaatknoppen op de twee radiatoren. Omdat dit eigenlijk niet nodig is omdat hier de thermostaat hangt, en om te voorkomen dat als deze knoppen de radiator afsluiten de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan (en ik dus eigenlijk een shunt zou moeten plaatsen) heb ik van deze 2 radiatoren de knoppen afgehaald. Volgens mij staan ze dan open en worden niet meer geregeld, klopt dat?
Nu hebben we het probleem dat de kamer moeilijk op temperatuur komt. We hebben de thermostaat 's avonds meestal op 18 - 18,5 gr C staan, en ik heb het idee dat de ketel daar erg veel moeite mee heeft. De temperatuur blijft vaak erg lang steken op een 17,5 graad. De verwarming nog hoger instellen werkt al helemaal niet. De radiatoren beneden worden wel gewoon warm, af en toe ook gewoon heet. Op het display van de ketel staat vaak 80 bij de temperatuur, en bij service staat dan 1. Volgens de handleiding betekent dit dat de temperatuur bereikt is. Na een paar minuten gaat de ketel dan weer aan om bij te verwarmen, totdat de maximale watertemperatuur van 80 weer bereikt is, en gaat dan weer een tijdje uit. Volgens mij blijft de thermostaat dus continu warmte vragen, maar gaat de ketel uit omdat het water veel te heet wordt. Van moduleren is sowieso geen sprake op deze manier.
Van de dingen die wij veranderd hebben snap ik dat het laminaat een invloed heeft op de temperatuur beneden, en we willen dus in de keuken een radiator bijplaatsen om dit verlies te compenseren. Maar ik vraag me eigenlijk af of dit wel voldoende is, en of er niet wat anders aan de hand is. Iemand enig idee?
Oh ja, de waterdruk is iets meer dan 2 bar, en ik heb alle radiatoren en de ketel ook al een aantal keer ontlucht.
Het leefgedeelte van de benedenverdieping bestond vroeger uit een woonkamer met halfopen keuken. Er waren 2 radiatoren: 1 voor en 1 achter.
Een aantal jaren geleden hebben de vorige bewoners dit laten verbouwen, en is de keuken een stukje groter geworden en afgescheiden van de kamer dmv kasten met ensuite deuren. De radiator die achter zat is verplaats naar voren (de woonkamer heeft nu dus 2 radiatoren aan de voorkant), en in het keuken gedeelte is vloerverwarming gekomen met daarop tegels.
Sinds wij er in wonen hebben we nog een aantal dingen aangepast aan de CV installatie of dingen die daar invloed op hebben:
- in de keuken met vloerverwarming is +/- 2/3 deel van de tegels vervangen door laminaat
- de aan/uit klokthermostaat die in de woonkamer hing is vervangen door een chronotherm modulation
- in de badkamer is een nieuwe radiator gekomen waarvan de retourleiding in de vloer is gelust
- de kranen van alle radiatoren zijn vervangen door thermostaatkranen. Bijna alle radiatoren staan uit, behalve in de bijkeuken, badkamer en op zolder staan ze op stand 2 of 3. In de woonkamer zaten al thermostaatknoppen op de twee radiatoren. Omdat dit eigenlijk niet nodig is omdat hier de thermostaat hangt, en om te voorkomen dat als deze knoppen de radiator afsluiten de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan (en ik dus eigenlijk een shunt zou moeten plaatsen) heb ik van deze 2 radiatoren de knoppen afgehaald. Volgens mij staan ze dan open en worden niet meer geregeld, klopt dat?
Nu hebben we het probleem dat de kamer moeilijk op temperatuur komt. We hebben de thermostaat 's avonds meestal op 18 - 18,5 gr C staan, en ik heb het idee dat de ketel daar erg veel moeite mee heeft. De temperatuur blijft vaak erg lang steken op een 17,5 graad. De verwarming nog hoger instellen werkt al helemaal niet. De radiatoren beneden worden wel gewoon warm, af en toe ook gewoon heet. Op het display van de ketel staat vaak 80 bij de temperatuur, en bij service staat dan 1. Volgens de handleiding betekent dit dat de temperatuur bereikt is. Na een paar minuten gaat de ketel dan weer aan om bij te verwarmen, totdat de maximale watertemperatuur van 80 weer bereikt is, en gaat dan weer een tijdje uit. Volgens mij blijft de thermostaat dus continu warmte vragen, maar gaat de ketel uit omdat het water veel te heet wordt. Van moduleren is sowieso geen sprake op deze manier.
Van de dingen die wij veranderd hebben snap ik dat het laminaat een invloed heeft op de temperatuur beneden, en we willen dus in de keuken een radiator bijplaatsen om dit verlies te compenseren. Maar ik vraag me eigenlijk af of dit wel voldoende is, en of er niet wat anders aan de hand is. Iemand enig idee?
Oh ja, de waterdruk is iets meer dan 2 bar, en ik heb alle radiatoren en de ketel ook al een aantal keer ontlucht.