Woonkamer komt moeilijk op temperatuur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wij hebben een tijdje terug een bestaand huis gekocht met daarin een niet zo oude cv ketel (Intergas Kombi Kompakt HR 36/30).

Het leefgedeelte van de benedenverdieping bestond vroeger uit een woonkamer met halfopen keuken. Er waren 2 radiatoren: 1 voor en 1 achter.
Een aantal jaren geleden hebben de vorige bewoners dit laten verbouwen, en is de keuken een stukje groter geworden en afgescheiden van de kamer dmv kasten met ensuite deuren. De radiator die achter zat is verplaats naar voren (de woonkamer heeft nu dus 2 radiatoren aan de voorkant), en in het keuken gedeelte is vloerverwarming gekomen met daarop tegels.

Sinds wij er in wonen hebben we nog een aantal dingen aangepast aan de CV installatie of dingen die daar invloed op hebben:

- in de keuken met vloerverwarming is +/- 2/3 deel van de tegels vervangen door laminaat
- de aan/uit klokthermostaat die in de woonkamer hing is vervangen door een chronotherm modulation
- in de badkamer is een nieuwe radiator gekomen waarvan de retourleiding in de vloer is gelust
- de kranen van alle radiatoren zijn vervangen door thermostaatkranen. Bijna alle radiatoren staan uit, behalve in de bijkeuken, badkamer en op zolder staan ze op stand 2 of 3. In de woonkamer zaten al thermostaatknoppen op de twee radiatoren. Omdat dit eigenlijk niet nodig is omdat hier de thermostaat hangt, en om te voorkomen dat als deze knoppen de radiator afsluiten de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan (en ik dus eigenlijk een shunt zou moeten plaatsen) heb ik van deze 2 radiatoren de knoppen afgehaald. Volgens mij staan ze dan open en worden niet meer geregeld, klopt dat?

Nu hebben we het probleem dat de kamer moeilijk op temperatuur komt. We hebben de thermostaat 's avonds meestal op 18 - 18,5 gr C staan, en ik heb het idee dat de ketel daar erg veel moeite mee heeft. De temperatuur blijft vaak erg lang steken op een 17,5 graad. De verwarming nog hoger instellen werkt al helemaal niet. De radiatoren beneden worden wel gewoon warm, af en toe ook gewoon heet. Op het display van de ketel staat vaak 80 bij de temperatuur, en bij service staat dan 1. Volgens de handleiding betekent dit dat de temperatuur bereikt is. Na een paar minuten gaat de ketel dan weer aan om bij te verwarmen, totdat de maximale watertemperatuur van 80 weer bereikt is, en gaat dan weer een tijdje uit. Volgens mij blijft de thermostaat dus continu warmte vragen, maar gaat de ketel uit omdat het water veel te heet wordt. Van moduleren is sowieso geen sprake op deze manier.

Van de dingen die wij veranderd hebben snap ik dat het laminaat een invloed heeft op de temperatuur beneden, en we willen dus in de keuken een radiator bijplaatsen om dit verlies te compenseren. Maar ik vraag me eigenlijk af of dit wel voldoende is, en of er niet wat anders aan de hand is. Iemand enig idee?

Oh ja, de waterdruk is iets meer dan 2 bar, en ik heb alle radiatoren en de ketel ook al een aantal keer ontlucht.
 
Je ketel heeft er geen moeite mee, dat blijkt uit het feit dat hij afslaat op maximum temperatuur. Hij kan dus zijn warmte niet kwijt.
De vraag is dus:
-worden je radiatoren goed warm?
-wordt de vloerverwarming goed warm?(wat voor temperatuur is die?)

m.v.g.
 
De radiatoren worden wel zo warm dat ik ze niet meer dan 5 seconden vast kan pakken. Het verschilt wel (waarschijnlijk omdat de ketel steeds afslaat).

De vloerverwarmingsunit heeft twee thermometers: die op het blok geeft iets meer dan 40 aan, die op 1 van de aansluitingen van de kunsstof leidingen die de vloer in gaan geeft 35 aan.

Misschien nog handig om te weten: ik hou vaak expres al de deuren tussen kamer en keuken dicht, en in de keuken is het dan ook nog veel minder warm dan in de kamer. Je zou zeggen dat de 2 radiatoren die oorspronkelijk al in het huis zaten dan toch in ieder geval de kamer warm moeten kunnen krijgen (die dan kleiner is dan de oorspronkelijke ruimte).
 
Er moet inderdaad ergens een probleem in je doorstroming zitten.
Zitten er voetventielen in de radiators?
Er zit als het goed is een pomp met 3 standen in je ketel, mischien kan hij nog een standje hoger?

groeten
 
Nee, de radiatoren hebben geen voetventielen. Daar had ik ook al naar gekeken. Alleen die nieuwe op de badkamer heeft er een.

De pomp staat op stand III, dus dat is volgens mij al de hoogste stand.
 
De vloerverwarming heeft er trouwens ook een, en die staat op stand I (die stond op II, maar omdat ik vond dat die nogal veel lawaai maakte heb ik die een standje lager gezet). Deze heeft toch geen invloed op de doorstroming in de rest van de installatie?
 
De pomp van de vloerverwarming is niet van invloed.
Als de pomp als op 3 staat, de kranen open staan, en het temperatuurverschil in de radiators nog hoog is, dan zit er toch ergens een verstopping. Een (gedeeltelijk) dichte afsluiter?
Als je verder niet een verstopping of belemmering in de doorstroming kunt vinden, dan wordt het toch een installateur zoeken.
 
Sinds wij er in wonen hebben we nog een aantal dingen aangepast aan de CV installatie of dingen die daar invloed op hebben:

- in de keuken met vloerverwarming is +/- 2/3 deel van de tegels vervangen door laminaat

Dit kost ook vermogen; ik weet niet hoeveel m² het betreft?
 
Ik ga maar eens zoeken dan of de andere radiatoren wel gelijkmatig warm worden, om zo te kijken waar de doorstroming dan hapert. De radiatoren in de kamer zitten aan het eind van de aan en afvoer leidingen en dus het verst weg van de ketel.

Bedankt voor je hulp en tips zover.
 
Als de ketel zo heet is zoek dan uit welke retourleiding wel goed heet is.
Waarschijnlijk is dat de boosdoener, zo goed als al het cv water kan dan door deze radiator lopen.
Ook kan een bypass van bv de vvw. verkeerd afgesteld staan.
 
Vloeroppervlak van de keuken is iets van 21 m2, waarvan nu 6m2 is bedekt met tegels, en 15m2 met laminaat (+ 2 a 3 mm dunne PE ondervloer).
Het vloeroppervlak van de kamer is 35m2 (maar daar zit dus geen vloerverwarming onder).

Dat het vermogen zou gaan kosten door in de keuken laminaat neer te leggen hadden we wel bedacht, maar we vonden laminaat nu eenmaal mooier. Het idee was (en is) om als het echt te koud zou worden daar er een radiator bij te plaatsen.

Hoeveel watt zou zo'n radiator moeten zijn of is dat moeilijk te zeggen op deze manier?
 
Vloerverwarming is de temp aan de hoge kant. ik zit zelf thuis maar aan 30°C water dat er door stroomt. Laminaat is ook niet zo goed. Geeft trager systeem. Maar het werkt... wel slechter
Radiator bijplaatsen... vermogen?... zet er elektrisch vuurke van 500W en zie wat het zegt. Ben tegen radiators bij vloerverwarming, niet mooi.

Ik weet ook niet hoe oud de vloerverwarming is. Bij oude soorten buizen zijn er die lucht doorlaten dus heb je automatisch ontluchter nodig.
Ook is vloerverwarming traag systeem van opwarmen (1 dag soms).

Ook is pomp op stand 1 zetten minder verstandig gezien dit sneller blokkeren van de pomp tot gevolg heeft.

Thermostatische kranen bij een thermostaat? Zoja nutteloos...

Geef is type van u pompen.(25-40/,... 25-80 :roll: )? Denk dat je snel lawaai in de buizen gaat hebben bij verzwaren. Ofwel zijn je radiators te licht of u kranen zijn niet 100% open. vuil in buizen kan... niet snel. kunt er reinigingproduct in doen en dan na 2 weken ze weer uitspoelen.

Succes,...
 
Marcgk schreef:
Vloeroppervlak van de keuken is iets van 21 m2, waarvan nu 6m2 is bedekt met tegels, en 15m2 met laminaat (+ 2 a 3 mm dunne PE ondervloer).
Het vloeroppervlak van de kamer is 35m2 (maar daar zit dus geen vloerverwarming onder).

Dat het vermogen zou gaan kosten door in de keuken laminaat neer te leggen hadden we wel bedacht, maar we vonden laminaat nu eenmaal mooier. Het idee was (en is) om als het echt te koud zou worden daar er een radiator bij te plaatsen.

Hoeveel watt zou zo'n radiator moeten zijn of is dat moeilijk te zeggen op deze manier?

Reken voor vloerverwarming 100 watt/m2.
Voor 15 m2 bedekt met laminaat en een slecht contact met de ondervloer tussen de 1000 en 1500 watt.
Belangrijk is dat bij laminaat de contact met de ondergrond volledig is.
Het vermogen neemt sowieso of als je laminaat legt is het contact met de vloer ook nog slecht dan blijft er weinig over.
 
De pomp in de ketel zelf heeft een vermogen van 70 watt op stand iii, en 2110 ?/min (liter/min?, toeren/min?).

Verder zoeken heeft me nog niet zoveel opgeleverd.
Wat me nog wel opviel is dat de radiatoren in de woonkamer beiden vanuit 1 15 mm buis gevoed worden. Tot vlak bij de vloer in de slaapkamer boven de woonkamer is de leiding 22mm, en gaat dan over in 15mm. Die gaat door het plafond en takt af naar de eerste radiator in de kamer (2 platen 100 x 400 x 2200 mm). De buis gaat dan onder de vloer en komt een 1,5 m verder weer boven de grond en gaat naar de 2e radiator die daar later bijgeplaatst is vanuit de keuken (2 platen 100 x 300 x 1600 mm). Zou het kunnen zijn dat die 15mm buis gewoon te dun is om die 2 grote radiatoren van voldoende water te voorzien?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via