Vraagstukken voorafgaand aan bodemisolatie

Geachte klussers,

Begin dit jaar heb ik betonrot in mijn kruipruimte laten behandelen. De betonrot is waarschijnlijk gekomen door het hoge vochtgehalte in de kruipruimte, het is er warm en dampig, en er staan plassen in de kruipruimte, De kruipruimte is ook maar iets van 35 centimeter diep. Daarom gaat de bodem binnenkort geïsoleerd worden. Het bedrijf heeft al gekeken, en de situatie is net op het randje van werkbaar, maar hierdoor is vloerisolatie bijvoorbeeld niet te doen.

Echter, voor de bodemisolatie zal plaatsvinden, zit ik nog met twee vraagstukken.

1: De betonnen vloer is op een aantal plekken met hout behandeld, in de breedte van het huis, en ik weet niet waarom (afbeelding 1 en 1.1). Ook zit er tussen twee betonplaten een stuk spaanplaat, waardoor leidingen omhoog gaan (afbeelding 2.0 en 2.1). Ik kan op die plek niet onder de vloer kijken. Het lijkt me dat dat hout gebruikt is om beton om af te storten, maar ik hoor graag iemand die kan bevestigen dat dat is wat er in een kruipruimte wel eens gebeurd. Overigens zei de reperateur (van de betonrot) overigens ook dat het stuk spaanplaat precies onder de muur in onze keuken liep. Al het hout is vochtig, zacht en staat bol. Ik vraag me dan of ik het kan (laten) verwijderen voordat ze de bodem komen isoleren. Ik verdenk dit hout van het veroorzaken van een muffe lucht.

2: Ik heb reeds een perilex kabel, maar kook nog op gas. Echter zie ik het leggen van die kabel niet zitten als de kruipruimte van 35 centimeter naar 10 centimeter is gegaan, dus doe ik dat liever vantevoren. (Nou zie ik 35centimeter ook niet zitten, maar toch) Echter, wat is slim om met die kabel te doen. Ik heb wat ruimte onder mijn huidige kasten in de keuken, maar hoe voorkom ik dat ik vanaf boven in mijn betonvloer en toevallig precies in de bewapening uitkom?


Iedereens ervaringen, adviezen, ideeen, zijn meer dan welkom.



1.0.jpg

1.1.jpg

2.0.jpg

2.1.jpg
 
Begin dit jaar heb ik betonrot in mijn kruipruimte laten behandelen. De betonrot is waarschijnlijk gekomen door het hoge vochtgehalte in de kruipruimte, het is er warm en dampig, en er staan plassen in de kruipruimte
Bij veel andere vragen over een kruipruimte wordt gevraagd naar ventilatie.
Het klimaat in de kruipruimte wordt bepaald door het klimaat boven de ruimte van de kruipruimte. Een warmtestroom gaat van warm naar koud.
 
@wgb bedankt voor je reactie. Ventilatie is een terecht punt. En mede door reacties van jou en andere reacties op dit forum in ieder geval iets aan de volgende situatie te laten doen:
- De vorige bewoners van het huis hebben tegel op tegel getegeld, waardoor deze hoger liggen dan de ventilatieroosters. De tegels zijn wel een beetje uitgesneden, maar iedere maand kan ik zand en bladeren uit deze gaten halen. Ik ga dus in ieder geval zorgen dat de tegels verder uitgesneden worden, en verder een manier bedenken dat bladeren en aarde niet zomaar weer naar binnen vallen. Mede door dat jij en andere forumleden dat belang in meerdere post hebben aangestipt. De ventilatiegaten aan de binnenkant laten voldoende koele lucht naar binnen.
Echter, het blok waar mijn huis op staat, was in een ver verleden een rivier. Al onze kruipruimtes zijn nat. Het blok naast ons, waar 10 meter tussen zit, kurkdroog. Ik hoor van buren dat in het verleden al pogingen zijn ondernomen door de gemeente en woningbouw iets aan ons natte blok te doen, het enige voorbeeld dat ze konden noemen was pompen. Maar het grondwater staat nou eenmaal hoog, en dus zal ook goede ventilatiegaten het probleem niet volledig oplossen. Dus als ik dat heb gedaan, dus resten de vragen die ik heb nog steeds :)
 
Je kan een ventilatie koekoek maken.
Eigenlijk gewoon een gat met een rooster erop, ook kant en klaar te koop.
Zand valt dan in het gat en bladeren blijven op het rooster liggen en waaien weg.
Af en toe het gat legen als er veel zand in zit.

Zo blijft het ventilatie rooster open.
 
  • Like
Waarderingen: SilentLucidity
Laat je een laag isolatie aanbrengen op de bodem zal de temperatuur in de kruipruimte omhoog gaan. Omdat de lage temperatuur van de bodem wordt afgeschermd door de isolatie die is aangebracht.
De ventilatie moet zwak zijn anders zou de temperatuur van de lucht tussen de vloer en de bovenkant isolatie de temperatuur van buiten aannemen.
Water in de kruipruimte zegt helemaal niets. Er staat onder ons huis sinds 1968 water.
Bij ons zie ik alleen beton of metselwerk. Zou de vloer van hout zijn wordt het een heel ander verhaal.

. Overigens zei de reperateur (van de betonrot) overigens ook dat het stuk spaanplaat precies onder de muur in onze keuken liep. Al het hout is vochtig, zacht en staat bol. Ik vraag me dan of ik het kan (laten) verwijderen voordat ze de bodem komen isoleren. Ik verdenk dit hout van het veroorzaken van een muffe lucht.
Ik neem aan dat dit is aangebracht als verloren bekisting en dat had verwijdert kunnen worden als de beton volledig was uit gehard.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: SilentLucidity
@Jackd zoiets inderdaad. Ik wist alleen nog niet hoe en wat, bedankt :)
@wgb als ik je goed begrijp, gaat bodemisolatie neerleggen zonder de beluchting op te lossen, meer problemen geven dan het oplost. Gezien het aan een kant op zich goed aanzuigt, maar geen goede luchtflow kan creëren doordat de andere kant vaak verstopt zit, ga ik ervoor zorgen dat die dat de andere kant ook doet, verifiëren dat de temperatuur daalt, alvorens dat ik de bodem laat isoleren. Allebei bedankt voor jullie meedenken :)
 
Bodemisolatie in combinatie met ventilatie geeft een kleine energiebesparing. Komt financieel uit als het een 2e maatregel voor de subsidie is, anders vaak niet.
Zelf doen dan zijn de kosten lager en kan het wel uitkomen.

In de koude wintermaanden kan de ventilatie tijdelijk (bijna) helemaal dicht en dan scheelt het behoorlijk.
(er moet ventilatie blijven als er een gasleiding loopt)
 
In de koude wintermaanden blijft het in een kruipkelder relatief warm doordat de grondtemperatuur vrijwel constant rond de +10° is.
Als je dan isolatie gaat aanbrengen op de bodem dan belet je dat de bodem de kruipruimte kan opwarmen, je schermt hiermee die 10° bodemwarmte af terwijl de ventilatie met koude buitenlucht de temperatuur in de kruipkelder nog verder doet dalen.
Isolatie van de bodem is dus contra productief. Het warmteverlies vanuit de woning zal via de koudere kruipruimte groter worden ipv kleiner.
Isoleren van het plafond van een kruipkelder geeft energiewinst terwijl het isoleren van de bodem energieverlies geeft.
 
Omdat het best redelijk isoleert, wel ventilatie aanpassen.
Je zet in de winter ook geen raam open om te gaan klagen dat de verwarming het slecht doet.

En ja ik heb ervaring met deze manier van isolatie.
Het is niet het beste, maar als er ruim 5000,- tussen deze en de volgende optie zit..
 
Interessant. Waarom wordt er dan toch veel bodemisolatie uitgevoerd (zoals met parels) en wordt daar ook subsidie voor uitgekeerd?
Goede vraag en als dat in Nederland zo is dan zou ik hierop ook wel graag het antwoord willen kennen.
In Vlaanderen geeft men ook op premies of subsidies voor allerhande isolatiewerken maar bij mijn weten niet voor bodemisolatie.
Ik probeer over zo'n dingen logisch na te denken waarbij ik mijn ervaring ook laat meespelen.
In het verleden heb ik als installateur zeer vaak moeten werken in kruipruimtes en het viel me telkens op dat het daar in de zomer altijd redelijk koel was in vergelijking met de buitenomgeving. Maar ook dat het daar in de winter steeds behaaglijk warm aanvoelde in vergelijking met de buitenomgeving.
Dat is niet moeilijk te begrijpen als je weet dat de bodem in een kruipkelder winter en zomer een redelijk constante temperatuur van rond de 10° heeft.
In ieder geval: in de winter (het stookseizoen) is het in de kruipkelder altijd warmer dan buiten en dat is enkel te wijten zijn aan de bodemtemperatuur. De temperatuur in de kruipkelder wordt voornamelijk bepaald door de temperatuur van de bodem en voor een kleiner deel door de temperatuur van de ventilatielucht.
Als je de temperatuur van de bodem afsluit met bodemisolatie dan kan de temperatuur van de kruipkelder niet langer voornamelijk bepaald worden door de bodemtemperatuur maar dan zal die voortaan voornamelijk door de temperatuur van de ventilatielucht (de buitenlucht) bepaald worden en zal dus de temperatuur in de kruipkelder zakken en kan die zodoende ook (iets) meer warmteverlies vanuit de hoger gelegen ruimtes naar onder toe veroorzaken.
 
De grond geeft warmte in de winter, koelte in de zomer, maar dat is relatief.

Zonder isolatie moet er vanwege vocht ook in de winter behoorlijk geventileerd worden, dus zal het ruim onder de 10 graden worden. Dat betekend koude voeten en bij een houten vloer ook tocht.

Met bodemisolatie ook minder tot geen vocht meer uit de bodem. Er hoeft weinig tot niet geventileerd te worden en de vloer neemt de temperatuur van de ruimte aan: warme voeten.
 
En wat is dan volgens u de temperatuur van de kruipruimte als de bodem is geïsoleerd en als die wordt geventileerd (veel of weinig) met buitenlucht in de winter ?
Het lijkt me interessant om dat eens na te meten, nu en in de winter.
Ik zou bodemisolatie enkel overwegen om eventueel vochtproblemen te verminderen al heb ik daar eerlijk gezegd ook mijn twijfels bij.
Dat de bodem warmte geeft in de winter en koelte in de zomer is inderdaad een relatief gevoel. Echter de temperatuur van ongeveer 10° is niet zo relatief. Die kan hooguit enkel graden schommelen maar is sowieso in de winter hoger dan de temperatuur van de buitenomgeving en in de zomer lager dan die van de buitenomgeving.
 
Laatst bewerkt:
En gaat volgens mij ook geen enkel voordeel geven.


Niet vergeten dat het iets comfortabeler gaat worden.
Als je dan isolatie gaat aanbrengen op de bodem dan belet je dat de bodem de kruipruimte kan opwarmen, je schermt hiermee die 10° bodemwarmte af terwijl de ventilatie met koude buitenlucht de temperatuur in de kruipkelder nog verder doet dalen.

Dat de bodem warmte geeft in de winter en koelte in de zomer is inderdaad een relatief gevoel. Echter de temperatuur van ongeveer 10° is niet zo relatief. Die kan hooguit enkel graden schommelen maar is sowieso in de winter hoger dan de temperatuur van de buitenomgeving en in de zomer lager dan die van de buitenomgeving.
Was maar waar dat de bodem warmte geeft.
In de winter is het boven de ruimtes van de kruipruimte 20gr. en in de zomer kan dat tot 26 gr of hoger worden. Dus in de zomer en de winter gaat de warmtestroom, deel vocht, dag in dag uit naar de bodem van de kruipruimte.
Op de bodem breng je isolatie aan daarmee vertraag je de warmtestroom naar de temperatuur van de aarde.
Daardoor krijg je een overschot van warmte dus de temperatuur in de kruipruimte wordt hoger. Zowel in de zomer als in de winter.

In de winter valt het niet op omdat de CV netjes een aangename temperatuur van een halve graad nauwkeurig voor ons regelt.
Geen isolatie op de bodem de dan blijft de temperatuur boven de kruipruimte behoorlijk lager.
Bij ons in de kamer is deze zomer de temperatuur van de vloer geen 28 gr geweest.
In de winter is de vloer 16.0 gr. en de kamerthermostaat geeft 20,5 gr. aan.

De vloerverwarming is niet voor niets bijna onmisbaar.
 

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via