Ik ben ook een groot voorstander van dampopen bouwen. Dat wil zeggen dat de buitenkant meer dampopen moet zijn dan de binnenkant.
Spijtig genoeg kan dat bij een plat dak niet, een waterdichte dakbedekking is daarbij altijd veel te dampdicht.
En dus zou je bij isolatie onder de dakvloer (wat sowieso altijd af te raden is)een perfect dampdicht scherm onder de isolatie moeten hebben wat in de praktijk onmogelijk is. Vandaar dat in zulke situaties men gebruik maakt van een klimaatfolie. Die houdt in de winter de meeste maar niet alle waterdamp tegen. In de zomer bij opwarming van de dakopbouw kan dat weinige vocht dat er in de winter is in geraakt terug uitdampen naar binnen toe.
Dit op voorwaarde dat het dak voldoende kan opwarmen in de zomer. Het dak mag dan geen te groot deel van de dag beschaduwd zijn door bomen of andere gebouwen. Ook mogen er dan geen zonnepanelen op het dak liggen, geen grindbelasting of dakterras en mag er geen groendak van worden gemaakt.
Vroeger, meer dan 30 jaar geleden, dacht men zulks te kunnen oplossen door er een geventileerd dak van te maken, door dus een luchtspouw te voorzien tussen de isolatie en het dakbeschot, te vergelijken met een geventileerde gevel.
Bij een geventileerde gevel werkt dat goed doordat hier het schouweffect speelt waarbij opgewarmde lucht stijgt. Je zal daar altijd een automatische circulatie van de spouwlucht hebben.
Echter bij een horizontale spouw werkt dat niet, de lucht blijft grotendeels zitten waar die zit met nauwelijks beweging.
En dus krijgt de doorgedrongen waterdamp alle tijd om te condenseren tegen het koude dakbeschot.
Vandaar dat je in dit geval zeker geen koud dak met daaronder isolatie zou mogen overwegen.
Ik zie het probleem niet om te werken met een warm dak, het maakt alles volgens mij veel eenvoudiger en veiliger wat condensatie betreft.
Dus dampopen bouwen wat de wanden betreft, maar wat het dak betreft is dat onmogelijk en moet je voor een warm dak kiezen met een dampscherm boven de dakvloer (dakbeschot) zodat de waterdamp nooit ergens in contact kan komen met een koud vlak.