Beste mensen ik ben nieuw hier. Ik heb een oude draaibank verworven waarop veel van de electrische installatie is verwijderd. De vorige eigenaar heeft de ingewikkelde 3 toerentallen motor laten overwikkelen naar 230-400 volt. Die doet het goed.
Er zitten op de draaibank zelf vanaf de stekker gerekend eerst 3 smeltzekeringen in de motor leiding, vervolgens een relais dat de 3 fasen ook schakelt dat met 230 bekrachtigd moet worden vervolgens een thermisch relais dat de bekrachtiging schakelt, en vervolgens komen de drie fasen dan bij de schakelaar voor de drie toerentallen ( een heel ingewikkeld ding, maar in principe werken de drie toerentallen wel goed).
Ik kreeg het hele geval met twee stekkers eraan, een 3p+ aarde en een tweepolige voor 230v.
In mijn meterkast (in '87 vernieuwd) zit na de hoofdschakelaar een max. stroomautomaat 16 A die de 3 fasen en de nul schakelt. Hiervandaan gaat ca. 45 meter 5 aders 2.5 mm2 naar mijn werkplaatsje. Daar heb ik een hoofdschakelaar met een rating van 100A die de 3fasen en de nul schakelt waarna steeds in de fasen drie smeltzekeringen zitten naar een aantal contactdozen voor 3f+0+aarde.Daarvandaan gaat nu een rubberkabel naar de draaibank.
Ik heb de volgende vragen: Kan ik de bekrachtiging van het relais in de motorleiding gewoon tussen de nul en een fase leggen na een van de drie zekeringen die tussen de rubberkabel ingang en de motor zitten? Is een relais met bekrachtiging van 230 volt nog goed of hoort het nu 24 volt te zijn ( gelijk of wissel)? Dat zie ik veel in modernere installaties die bij de schroothandel liggen. Waarom is dit verschil er? Logisch is natuurlijk dat er steeds een lagere drempel wat betreft de max. stroom komt in de leiding richting periferie, maar als ik na de meterkast (16A) in de verdeelkast in de werkplaats naar 10A ga moet ik in de draaibank al 6A zetten. Dat is net te weinig als ik de motor in het hoogste toerental belast.
Hoe los ik dit "state of the art" op? Of mag je in een leiding gelijke zekeringen en automaten achter elkaar zetten? Als er een uitvliegt is het dan even zoeken waar de uitvaller zit maar onveilig lijkt mij het niet. Op de draaibank wil ik de verlichting ook via dezelfde 5 aderige kabel van 230 v. voorzien en zo ook een extra contact doos voor evt. handgereedschap e.d. Dat lijkt me te kunnen via een extra stel zekeringen na de binnenkomst van de kabel .
Moet ik eigenlijk de nul van het de hele draaibank ook samen met de 3f afschakelbaar maken? Door een buitennissige belasting door vanalles en nog wat elders in mijn werkplaats is het in principe mogelijk dat er wat spanning op de nul staat en bij ongelukken waarschijnlijk nog wel meer maar ik kan me de onveiligheid niet zo goed voorstellen.
Als ik de motor te snel van het hoge toerental terugschakel gaat de 6A zekering er ook uit. Ik hoor dan duidelijk dat hij sterk geremd wordt bij het terugschakelen. Hij levert dan denk ik eerst stroom aan het net of i.d met als gevolg de doorsmelting. Even het toerental laten dalen door te wachten voorkomt het probleem maar is dit ook comfortabeler op te lossen?
Hoewel de motor dus overgewikkeld is staan er de volgende gegevens op en ik denk dat de huidige er niet erg veel van af zullen liggen. 380v 5,1/5,5/6,7 A 2,8/3,/3,3 PS 690/1445/2860T/min. Voor de spanningen staat achtereenvolgens eerst een ster tekentje, dan een driehoektekentje en dan twee stertekentjes in elkaar.
Het merk is oerlikon en ik denk dat de machine ca. 60 jaar oud zal zijn. vriendelijke groeten gks mech.
Er zitten op de draaibank zelf vanaf de stekker gerekend eerst 3 smeltzekeringen in de motor leiding, vervolgens een relais dat de 3 fasen ook schakelt dat met 230 bekrachtigd moet worden vervolgens een thermisch relais dat de bekrachtiging schakelt, en vervolgens komen de drie fasen dan bij de schakelaar voor de drie toerentallen ( een heel ingewikkeld ding, maar in principe werken de drie toerentallen wel goed).
Ik kreeg het hele geval met twee stekkers eraan, een 3p+ aarde en een tweepolige voor 230v.
In mijn meterkast (in '87 vernieuwd) zit na de hoofdschakelaar een max. stroomautomaat 16 A die de 3 fasen en de nul schakelt. Hiervandaan gaat ca. 45 meter 5 aders 2.5 mm2 naar mijn werkplaatsje. Daar heb ik een hoofdschakelaar met een rating van 100A die de 3fasen en de nul schakelt waarna steeds in de fasen drie smeltzekeringen zitten naar een aantal contactdozen voor 3f+0+aarde.Daarvandaan gaat nu een rubberkabel naar de draaibank.
Ik heb de volgende vragen: Kan ik de bekrachtiging van het relais in de motorleiding gewoon tussen de nul en een fase leggen na een van de drie zekeringen die tussen de rubberkabel ingang en de motor zitten? Is een relais met bekrachtiging van 230 volt nog goed of hoort het nu 24 volt te zijn ( gelijk of wissel)? Dat zie ik veel in modernere installaties die bij de schroothandel liggen. Waarom is dit verschil er? Logisch is natuurlijk dat er steeds een lagere drempel wat betreft de max. stroom komt in de leiding richting periferie, maar als ik na de meterkast (16A) in de verdeelkast in de werkplaats naar 10A ga moet ik in de draaibank al 6A zetten. Dat is net te weinig als ik de motor in het hoogste toerental belast.
Hoe los ik dit "state of the art" op? Of mag je in een leiding gelijke zekeringen en automaten achter elkaar zetten? Als er een uitvliegt is het dan even zoeken waar de uitvaller zit maar onveilig lijkt mij het niet. Op de draaibank wil ik de verlichting ook via dezelfde 5 aderige kabel van 230 v. voorzien en zo ook een extra contact doos voor evt. handgereedschap e.d. Dat lijkt me te kunnen via een extra stel zekeringen na de binnenkomst van de kabel .
Moet ik eigenlijk de nul van het de hele draaibank ook samen met de 3f afschakelbaar maken? Door een buitennissige belasting door vanalles en nog wat elders in mijn werkplaats is het in principe mogelijk dat er wat spanning op de nul staat en bij ongelukken waarschijnlijk nog wel meer maar ik kan me de onveiligheid niet zo goed voorstellen.
Als ik de motor te snel van het hoge toerental terugschakel gaat de 6A zekering er ook uit. Ik hoor dan duidelijk dat hij sterk geremd wordt bij het terugschakelen. Hij levert dan denk ik eerst stroom aan het net of i.d met als gevolg de doorsmelting. Even het toerental laten dalen door te wachten voorkomt het probleem maar is dit ook comfortabeler op te lossen?
Hoewel de motor dus overgewikkeld is staan er de volgende gegevens op en ik denk dat de huidige er niet erg veel van af zullen liggen. 380v 5,1/5,5/6,7 A 2,8/3,/3,3 PS 690/1445/2860T/min. Voor de spanningen staat achtereenvolgens eerst een ster tekentje, dan een driehoektekentje en dan twee stertekentjes in elkaar.
Het merk is oerlikon en ik denk dat de machine ca. 60 jaar oud zal zijn. vriendelijke groeten gks mech.