Er wordt in het betreffende bericht niet gesproken over de tachomotor, maar over tacho motor. Een futiel, maar belangriujk verschil, want daarmee wordt bedoeld: de tacho(-generator)
van de motor.
Aan de andere kant dan wat je op de foto ziet zit (als het goed is, ben niet bekend met samsung) een tachogenerator bestaande uit een roterende magneet en een (vast opgesteld) spoeltje. Werkt net zoals een fietsdynamo.
Hoe sneller de motor draait, hoe meer spanning die tacho afgeeft aan de besturing. Daarmee wordt de snelheid van de motor enerzijds geregeld, anderzijds kan daarmee gedetecteerd worden indien de motor niet of veel te langzaam draait.
Het niet afgeven van het tachosignaal kán door een defecte tachogenerati=or komen: spoeltje eraf gevallen, magneet losgekomen en ligt op de bodem van de machine. Maar in de meeste gevallen is er een andere oorzaak waarom de motor niet draait. Meest voorkomend: versleten koolborstels.
Dus: aandrijfsnaar eraf halen, motorstekker losnemen, motor eruit halen en kijken hoe de toestand van de koolborstels is. Indien korter dan 15 mm dan zijn ze aan vervanging toe. Het kan voorkomen dat er maar één koolborstel kort is en de ander nog op lengte. Dit is bij gelijkstroommotoren normaal.
En als je de motor er dan toch uit hebt, meteen even kijken of de collector (het deel waar de koolborstels tegenaan zitten) onbeschadigd is. Diepe groeven of opstaande lamellen zijn funest voor eventuele nieuwe koolborstels.
En natuurlijk even kijken of de tachospoel nog op z'n plaats zit.
Het groene draadje kan ik niet beoordelen, want foto niet duidelijk genoeg. Misschien een aardingsdraad, maar dat is dus helemaal niet zeker.
Succes!
