Plaatsing aan- en afvoer van WTW en CV plat dak

Status
Niet open voor verdere reacties.
29035_13191_Untitled_1_1.jpg

Daar zou lucht kunnen condenseren. Maar er zijn nogal wat factoren of het wel of niet ontstaat.
Bij een geïsoleerde uitvoering heb je meer zekerheid dat het niet gebeurd.
Dat zelf vol purren is een vies, lastig en onhandig karweitje denk ik.
 
Als het een aanzuigbuis is zal de buis in je ruimte condenseren.
De aanzuigbuis hoor je te isoleren met een dampdichte isolatie.
De buis condenseert dan uitwendig.

Voor het uitblaaskanaal worden geen maatregelen genomen. Dit doe je ook niet bij een wc of een afzuigkap van een keuken.
Als er condens ontstaat is dit aan de binnenkant van de buis.
De lucht in huis is in de winter zeer droog.
 
Beste Boukehj,
Wanneer je een WHR 930 had gehad dan had je de ******** kunnen gebruiken i.c.m. een ***** of ****** ketel. DAt is nu helaas niet het geval. Het zelf in elkaar maken van dergelijke constructies wordt dan ook sterk afgeraden. De ****** van ******* is beveiligd (electrisch) tegen het overstromen van afvoergassen naar de WTW unit.

Wanneer je een Toevoerkanaal gaat gebruiken moet deze altijd worden geïsoleerd. Dit is eenvoudig te doen door een isolatie materiaal om de aanvoer buis te wikkelen en goed af te dichten. Of je dit met een glas/steen wol doet of een isolerende rubber soort maakt niet uit. Een plakplaat isoleren is niet nodig. HEt gaat er alleen om dat als er koude lucht wordt aangezogen en de buis koelt af, dat er geen condens ontstaat op de aanvoer buis, want dan heb je een regenbuitje binnen....
******* levert tevens heel makkelijk te installeren kunststof buis systemen. Voor aanvoer en afvoer lucht leveren ze geloof ik ook een soort zwarte piepschuim buizen. Die isoleren zelf al.

Ik ben wel een beetje bang dat er per fase nu naar een oplossing wordt gekeken en niet alles integraal is bekeken. Dit kan later voor verrassingen zorgen. Een WTW installeren is ook voor een doorgewinterde doe-het-zelver een pittige klus, al lijkt het simpel. Ook het inregelen dat moet gebeuren voor een zeer goede werking is een leuke klus en daarvoor heb je wel meet apparatuur nodig. Op you tube staat trouwens een mooie instructie film.

Een heel verhaal.....
In ieder geval succes.
 
Oh, dat het een hele klus is, dat was me al duidelijk. De snelheid- en capaciteitsberekeningen, het installeren van de buizen in een bestaande woning (om de meeste buizen in het dak de kunnen plaatsen waren ook wat constructieve wijzigingen nodig).

Op zich schrik ik niet zo terug van de CV en de uitblaaskant van de WTW, maar wel van de aanzuigkant. De buizen vanaf de WTW naar buiten ga ik inderdaad isoleren. Het probleem waar ik me voor gesteld zie, is of ik de aanzuigopening op het dak ga zetten (i.v.m. de verdunningsfactor ruim 7 meter van de uitblaasopening - een heel gedoe om langs de dakbalken een route te ontwerpen met buizen van 200 mm buitenmaat), of dat ik de aanzuigopening in de voorgevel zet, naast de voordeur en in mijn net gemetselde muur (en dat zal dan slechts zo'n 3.5 meter van de uitblaasopening zijn). Voordeel van het op het dak zetten: is mooier. Nadeel is dat er een horizontale buis van zo'n 7.5 meter nodig gaat zijn. Wat als er bij regen water aangezogen wordt? Dat gaat waarschijnlijk in die buis blijven staan. Lijkt me geen goede oplossing.

Goede opmerking over die WHR 930, maar die is helaas wat te klein (was trouwens wel fijner geweest, met 150 mm aansluitingen...).

Het definitief inregelen wil ik niet zelf gaan proberen. Ik kan de flows niet goed zelf meten. Met enkele (bereikbare) kleppen in het systeem heb ik er wel voor gezorgd dat het in ieder geval gemakkelijk in te regelen gaat zijn.

En ik heb nog wat safeguards om te zorgen dat we geen ventilatiedrama tegemoet gaan..
 
Het is altijd lastig om zonder de situatie gezien te hebben een goede voorstelling te kunnen maken van de oplossing.....
Toe en afvoer goed damp dicht isoleren is absolute noodzaak. Afvoer dient afwaterend (schuin) naar de WTW unit toe gemaakt te worden. De unit heeft immers een eigen condens afvoer.
Nog een laatste tip. Vergeet niet om geluiddempers te plaatsen vlak na de unitnaar de buizen in huis. Anders heb je grote kans dat je veel overspraak krijgt van de ene naar de andere kamer.

Jan: Excuses voor he tnoemen van het merk, zal he niet meer doen :lol:
 
Even een statusupdate en nog twee vraagjes.

Allereerst: ik heb besloten om de aanvoer van buitenlucht in de voorgevel te maken. Dat bleek én de makkelijkste oplossing te zijn m.b.t. buizenwerk binnen, én het geeft een heel gerust gevoel om zeker te weten dat er bij regen minder gemakkelijk water kan worden aangezogen dat in de horizontale buis zou kunnen blijven liggen. De 'pukkel' op mijn gevel neem ik dan maar even voor lief.

De afvoerpijp zit inmiddels in het dak. Een geïsoleerde dakdoorvoer van een bekend merk paste gelukkig precies door de plakplaat en sluit strak over de rand van de plakplaat.

Wat me echter vervolgens opviel, was dat de hele constructie bovendaks behoorlijk kan bewegen. Had de plakplaat vastgeschroefd moeten worden (dat had gekund door de isolatie heen; aan het dakbeschot)?

Hoe kan ik de dakdoorvoer aan de onderzijde het beste vastzetten? Het lijkt me dat ik ter hoogte van de dakisolatie rondom de buis ga purren om geen isolatielek te creëren. Maar hoe zet ik de buis aan de onderkant van het dakbeschot vast?
 
Inderdaad die plakplaat had je mechanisch moeten bevestigen. Eerst een ril bitumen kit er onder de geïsoleerde plakplaat en dan vastschroeven door de isolatie in je dakbeschot. De dakdekker trekt dan een manchet van bitumen over de plakplaat en brand deze netjes vast en aan de plakplaat en de dakbedekking.
Als je nu de buis PURt, zie groen in de tekening, zit de boel ook lekker vast hoor. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via