Overkapping carport nieuw maken

Wij hebben op onze oprit een oude overdekte carport met staal en glas erin.
Die moet in zijn geheel verwijderd worden. Deze carport is momenteel zo een 40 cm te laag om onze camper droog onder te kunnen stallen.

Op welke manier en met welke materialen zouden jullie dit opnieuw simpel opbouwen na het afbreken?
-Eventueel met houten balken en een platdak erop van bitumen of polycarbonaat.
-Eventueel een constructie maken (hoe?) met een groot doek.

Bij voorbaat dank voor jullie ideeën.



CP3.JPG

CP2.JPG

CP1.JPG
 
Ik zou een ontwerp (laten) maken van stalen kokers en I-liggers en deze door laten rekenen door een constructiebureau of bouwkundig advies bureau. Waarschijnlijk is het ivm de hoogte niet meer vergunningsvrij. (Vrije doorrijhoogte 3,20). Maar dat kun je ook van te voren checken op het omgevingsloket.
 
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet bepalen wat je wilt: staalconstructie (gepoedercoat) of hout. Dat kunnen wij niet beslissen.

Wat is je budget voor het geheel?
 
Ik zou zeggen: wil je het mooi en goed doen, dan is je budget te laag. Je hebt voor een camperoverkapping waar een vergunning voor nodig is echt niet genoeg aan € 1.000 of zelfs minder. Dat kost de constructeur alleen al aan berekeningen. Kom ik nog hout, bevestigingsmateriaal, een dak en andere randzaken te kort.

Maak voor jezelf eens een rekensom wat je nodig hebt (staanders voor de palen, liggers, spanten, dakbeschot, dakbedekking, schroeven, enz.) en zoek eens op wat dat gaat kosten.
 
Oom van mij heeft dit opgelost door een boogframe te maken van ijzer en daar meerlaags polycarbonaatplaten op te leggen.
Hij mocht van de gemeente zijn goothoogte niet aanpassen dus die zijn op dezelfde hoogte blijven zitten, maar vanaf de goot begint de boog die een meter hoger is geworden dan het eerdere platte dak en zo ook hoog genoeg is om er met de caravan onder te kunnen staan.
Door de constructie zo uit te voeren kon het ook vergunningsvrij uitgevoerd worden.
 
Dan moet je natuurlijk wel de breedte hebben als je pas tussen de goten een boog maakt. Eer dat die boog genoeg hoogte heeft voor een camper / caravan ben je flink wat breedte verder.

Verder klinkt dit nou ook niet echt als een bouwwerk waarvan ik zeg “een traktatie voor het oog”. Het heeft een vrij hoog knutsel gehalte.
 
@Brabant2024

Er van uitgaande dat het mag qua vergunningen en de constructeur er ook akkoord mee is en de balk- en staander diktes heeft opgegeven als volgt:

  • Bestaande carport geheel verwijderen en afvoeren;
  • Poeren plaatsen / schroefpalen (laten) plaatsen op de punten waar de staanders komen zodat je verzekerd bent van een goede fundatie tegen wegzakken maar ook zeker tegen opwaaien. Wind is zo ontzettend sterk die blaast de carport zo een huizenblok verder als er storm is;
  • Staanders monteren, liggers op de staanders monteren, gordingen er tussen monteren en afschot realiseren;
  • Dakbeschot aanbrengen en dakbedekking plaatsen / monteren;
  • Afhankelijk van de keuze het liefst 2 onderuitlopen of 2 zinken goten met zinken standpijp naar beneden langs een staander en deze aansluiten op de HWA / het riool. Van slechts 1 afvoer op een dak ben ik nooit fan;
  • Houtkeuze: hardhout of Douglas;
  • Elektra aanleggen in de carport (verlichting, stopcontact voor de camper);
  • Ruimte onder en rondom de carport netjes afwerken (straatwerk, grondwerk, beplanting, enz.);
  • Afhankelijk van je smaak het houtwerk voorzien van verf;

Eventueel zorgen dat de constructie al berekend is op het plaatsen van (toekomstige) zonnepanelen en hier dan al met 2 mantelpijpen rekening mee houden voor de bekabeling.

Denk er bij een vergunningsaanvraag ook aan dat dichte zijwanden wellicht niet mogen, maar alleen een dak wel. Wil je hem dan toch dicht hebben dan kun je de wanden natuurlijk prima maken van een groene haag van coniferen, beuk of klimop hekwerk bijvoorbeeld. Dat maakt geen onderdeel uit van de constructie en is dus toegestaan.

Op deze manier bouw je ook iets dat een toegevoegde waarde heeft bij je woning en iets dat gebouwd is om lang mee te gaan. Uiteindelijk zie je dan een deel van de investering weer terug in een waardevermeerdering van je woning.
 
Laatst bewerkt:
In plaats van de carport omhoog de inrit naar beneden?
Met bebouwing rondom zal je snel in de knoop komen met de funderingen, maar toch zet ik het er even bij.

Als het huidige metalen frame nog in goede staat is:
Glas eruit, alles 40 cm omhoog.
Polycarbonaat erin.

De betimmering aan de voorkant eraf en je hoeft 10 a 20 cm minder omhoog.
 
Kuilen hebben de neiging om vol water te gaan staan. Met de extremere intensiteit van de regenbuien zou ik hier zelf niet voor kiezen. Waterschade aan je camper loopt al snel fors in de papieren.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier
Ik zou eerst eens met de buren gaan praten. De dakgoot (en misschien wel meer) van de garage (?) met zadeldak moeten er wellicht af als je jouw overkapping optilt. Als je buren dat door een bedrijf willen laten uitvoeren is je budget van 1000 al op...
 
Ik weet niet hoe hoog je grondwaterpeil is, mits dit laag genoeg is kun je:

Zoals geopperd zo'n 20cm winnen als je de betimmering weg haalt. De andere 20 cm pak je door verdiepen. als bodem leg je alleen 2 rijen tegels voor de wielen van de camper. Daar omheen iets waterdoorlatend zoals grind.

Dan zou dat best eens goed moeten kunnen gaan met regen. Mocht de kuil vollopen heb je waarschijnlijk ook geen schade aan je camper, met een beetje geluk staan alleen je banden in de plas.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
1K
  • Gesloten
Reacties
0
Weergaven
4K
Reacties
10
Weergaven
248
Reacties
25
Weergaven
585
Reacties
22
Weergaven
616

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via