Geïsoleerde kamer creëren onder overkapping

Goedemorgen Charel,

Thanks voor de complimenten, was ook echt heel leuk en leerzaam om te bouwen, normaal werk ik in de IT😀

Ik krijg een erg positief gevoel over jouw ideeën!!

Echter de isolatie op het dak maakt me huiverig, heb het dak vlnr af laten lopen echter bkijft er vaak nog wel water staan.

Er zit zelfs 19cm diepte tussen de dakbalken 😀. Ik wilde zowiezo graag de dakbalken in het zicht houden, is het dan geen optie om hier bijv steenwol in te doen? 10-14 cm en dan afwerken met een open latjes structuur met zwarte folie eronder? Dan ben je wel de mooie hoogte kwijt dat klopt maar nog steeds 219 plus minus over.

De wanden kunnen natuurlijk niet onder de draagbalken? Daar zit namelijk 14cm diepte maar moeten er natuurlijk voor (van binnenuit gezien), dit om alle isolatie op elkaar aan te sluiten?

Die 1 cm speling onder de 8cm balkjes lijkt me top, heb nog een flinke zak drukplaatjes van 1 cm, gebruikt om de dakbalken afschot te geven!

De huidige cv af takken gaat ongeveer een 18-20 meter graafwerk kosten door de hele tuin, elektrisch lijkt me beter.

Hoe zie jij de beluchting?

Thanks!!
 
Moest het moeilijk zijn om van de bestaande verwarming af te takken dan denk ik dat een gewoon elektrisch radiatortje hier wel te overwegen is.
Merk op laat je die ruimte in het stook seizoen volledig afkoelen en je gaat die ruimte verwarmen naar comfortabel is dat het moment dat op alle oppervlakken die een temperatuur hebben lager dan het dauwpunt condens kan ontstaan. Deze opmerking was al eerder geventileerd.
 
Ik snap dat het principe van omgekeerd dak u wat huiverig maakt. Nochtans is dat niet nodig, het is een zeer beproefd systeem.
Het is dan wel nodig dat je weersbestendige isolatieplaten gebruikt. In de regel gebruikt men hiervoor harde xps platen met daarop voldoende ballast opdat ze niet zouden wegwaaien.
Ik zie dat uw afvoer rechts vooraan zit, nog voor uw steunbalken. De verhoging met isolatieplaten kan dus stoppen voor dat punt zodat je langs de hele voorkant nog een soort van goot houdt.
De platen liggen door de ballast aangedrukt tegen de dakdichting, er kan dus slechts een dun vliesje water onder de platen terechtkomen maar dat is geen enkel probleem, die platen zijn daarvoor bedoeld, die kunnen daar tegen.
Maar goed, hoewel een warm dak altijd te verkiezen is en het minste risico geeft op condensatie kan hier ook wel een koud dak (3 cm pir maakt het nog geen warm dak).
Ik zou dan wel, zoals hierboven ergens vermeld, wel werken met een klimaatfolie aan de onderkant.
In het verlengde van de buitenafwerking der wanden zou ik dan wel de ruimtes tussen de balken zodanig afwerken dat daar zoveel mogelijk luchtopeningen zijn (een rooster of lattenwerk). De ruimtes tussen de balken, boven het kamertje en tot aan dat open lattenwerk of rooster kunnen dan volledig worden gevuld met isolatie. Glaswol kan maar ik zou dan eerder kiezen voor vochtregulerende isolatie zoals bijvoorbeeld houtwol of cellulose.
Liefst een constante ventilatie, met een in en uitvoer. Het debiet hoeft niet veel te zijn en zeker niet zo veel dat je het voelt tochten.
Als je niet kunt aansluiten op een mechanische ventilatie van de woning is misschien een schouwtje op het platte dak als afvoer een optie terwijl je langs een zijkant ergens een invoerrooster zou kunnen voorzien.
Ideaal sluit je op dat schouwtje een speciaal hiervoor ontwikkelde ventilator aan. Een ventilator die constant draait aan een relatief klein debiet, met zeer weinig verbruik en nauwelijks geluid.
Ik ga hier geen merknaam opgeven maar als je "Geluidsarme epb conforme badkamerventilator" ingeeft dan ga je wellicht wel iets vinden dat kan dienen.
Op die manier heb je een constant gezond binnenklimaat en verklein je ook het eventuele risico op condensatie.
 
Over de isolatie boven op het dak, wat voor ballast is dan ok? Stoeptegels?

En de beluchting, moet dat persee via een pijp door het dak of mag het ook via een wand?

Thanks weer!!
 
Stoeptegels zijn prima.
Enkel als je het met natuurlijke ventilatie, dus zonder ventilator, zou willen doen dan heb je een schouweffect nodig en moet de uitmondig zo hoog mogelijk zijn. In de praktijk echter valt de ventilatie op die manier meestal tegen en is ze slechts uitzonderlijk voldoende.
Als je met een ventilator werkt zoals ik aangaf in mijn vorige bericht dan kan dat net zo goed in de zijwand met een doorvoer van 100 of 110 mm.
 
Dank je sorry!! Dat had ik dan niet helemaal goed begrepen😀 is een stuk makkelijker te realiseren ook!

De omgekeerd dak isolatie begint wel mijn interesse te wekken, mede doordat ik dat het plafond "mooi" kan houden
 

Gerelateerde klussen

Reacties
16
Weergaven
3K
Reacties
6
Weergaven
2K
  • Gesloten
Reacties
5
Weergaven
5K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via