Situatie: vloerverwarming op begane grond, overige verdiepingen radiatoren. De vvw pomp wordt geschakeld middels een pompschakelaar van Therma Control.
Probleem: wanneer de cv aanslaat - en de aanvoertemperatuur dus oploopt - reageert de pompschakelaar hier ontzettend traag op. Het is duidelijk voelbaar dat de aanvoerleiding minimaal 40C is, maar de pompschakelaar registreert dit pas na een minuut of 5. De temperatuursensor van de pompschakelaar zit uiteraard ook op deze leiding.
Gevolg van dit probleem is dat de cv actief is zonder dat dit enig nut heeft voor de temperatuur op de begane grond. Tijdelijk althans. Onder de streep is zo'n schakelaar dus prima voor besparing op electriciteit, echter wordt dit mijns inziens teniet gedaan door het nutteloos verstookte gas op het moment dat de pomp niet draait door de vertraging van de schakelaar.
Ik ben gelukkig niet de enige die zijn vraagtekens zet bij de werking van een pompschakelaar, hier kwam ik een prachtig artikel/onderzoek tegen over deze kwestie: Link.
Is er misschien iemand die al een passende oplossing heeft gevonden? Of in ieder geval een manier om zinloos stoken tegen te gaan cq. de schakelaar sneller te laten reageren?
Thanks.
Probleem: wanneer de cv aanslaat - en de aanvoertemperatuur dus oploopt - reageert de pompschakelaar hier ontzettend traag op. Het is duidelijk voelbaar dat de aanvoerleiding minimaal 40C is, maar de pompschakelaar registreert dit pas na een minuut of 5. De temperatuursensor van de pompschakelaar zit uiteraard ook op deze leiding.
Gevolg van dit probleem is dat de cv actief is zonder dat dit enig nut heeft voor de temperatuur op de begane grond. Tijdelijk althans. Onder de streep is zo'n schakelaar dus prima voor besparing op electriciteit, echter wordt dit mijns inziens teniet gedaan door het nutteloos verstookte gas op het moment dat de pomp niet draait door de vertraging van de schakelaar.
Ik ben gelukkig niet de enige die zijn vraagtekens zet bij de werking van een pompschakelaar, hier kwam ik een prachtig artikel/onderzoek tegen over deze kwestie: Link.
Is er misschien iemand die al een passende oplossing heeft gevonden? Of in ieder geval een manier om zinloos stoken tegen te gaan cq. de schakelaar sneller te laten reageren?
Thanks.