Onverklaar hoog verbruik vloerverwarming icm Stadsverwarmjng

Beste klussers,

Ik kan het antwoord niet vinden op het forum vandaar de volgende vraag. Mijn moeder heeft vloerverwarming icm stadsverwarming. Woning en verdeler heeft de volgende specificatie:

  • Woning is 100 m2. Bouwjaar 2000 (label B). Vloerverwarming alleen beneden : 50m2. Boven radiatoren. Staan altijd uit.
  • Verdeler is heel amateuristisch geïnstalleerd (zie foto’s ). Maar doet het wel.
  • Maar met hoog verbruik. Tijdens stookmaanden 0,2 GJ per dag! Woont alleen. Doucht 1 keer per week. Geen bijzonderheden (zwembad oid).
  • Kamerthermostaat staat in de stookmaanden constant op 19 graden ingesteld. Valt op dat er ‘s ochtends de temperatuur zakt naar 18 graden. Vloerverwarming lijkt niet goed te werken waardoor temperatuur in de woonkamer zakt en verdeler hard moet werken.
  • Aanvoer standaard op 40 graden ingesteld en retour op 30 graden.
  • beunhaas die verdeler heeft geïnstalleerd is verdwenen. Volgende twijfelpunten na inlezen op internet:
  • Ik kan niet zien of er: Wel of geen terugslagklep is? Wel of geen RTL ventiel?
  • De kamerthermostaat regelt ook de bovenverdieping. Hierdoor boven heel koud. Hoe kan ik dit oplossen zonder zone-regeling opnieuw te kopen? Hoe sluit ik de aanvoerleiding naar de radiotoren voor de klep? Is allemaal krap. Radiatoren boven hebben thermostaat knoppen en voor aanleg vloerverwarming kon deze individueel bediend worden.
  • verdeler heeft geen debieten.
  • ik ben jullie heel dankbaar voor het meedenken. Wij krijgen nu afrekeningen van +1000 euro sinds de vloerverwarming erin zit.
  • in de bijlage wat foto’s.
    IMG_2564.jpeg
    IMG_2333.jpeg
    IMG_2564.jpeg
    IMG_2333.jpeg
    IMG_2564.jpeg
    IMG_2333.jpeg
    IMG_2258.jpeg
 
Is de vloer goed geïsoleerd?
Dat zou je wel verwachten bij een woning uit 2000, maar dat zou het al verklaren.

Hoeveel is het verbruik toegenomen?
Prijzen wisselen, daarom beter naar het verschil in GJ kijken.
 
vloerverwarming is februari 2022 aangelegd. Sindsdien jaarverbruik van 30 GJ. Daarvoor schommelde het tussen de 20 GJ en 23 GJ. Significante stijging en niet alleen te verklaren door gestegen kosten stadsverwarming Eneco.

Ik weet niet in hoeverre de vloer goed is geïsoleerd. Heb de indruk dat voornaamste lek zit in slecht gemonteerde verdeler. Alleen waar de fout zit is weet ik nog niet.
 
Inderdaad slecht te zien.
Op de 1e foto lijkt het dat we tegen het beton aan kijken, op de 2e foto lijkt het juist isolatie.
Was het lekker warm in de kruipruimte?

Is het een koop of huurhuis?

De verdeler ziet er slordig uit, maar daar kan niet zoveel warmte verloren gaan, die warmte moet ergens naartoe. Dat is een voordeel van stadsverwarming, als de warmte weer terug gaat dan wordt het niet meegerekend.
 
Het is een huurhuis. Alleen aan het begin zie ik een stuk schuim. De rest beton.

Dus je zegt dat het hoge energieverbruik niet zozeer zit in hogere warmtevraag door verkeerd gemonteerde verdeler maar misschien meer in slechte vloerisolatie?

Ik heb een installateur gevonden die voor €325 een RTl ventiel wil plaatsen en wil inregelen. Denk je dat dit ook niet kan bijdragen aan lager verbruik omdat er minder warmte terugkeert ? Ook onduidelijk of er een terugslagklep op is geplaatst.

Maar ik ben een beetje ten einde raad want hiervoor gaf een andere installateur aan dat het lag aan de modulairende thermostaat ipv aan/uit thermostaat. Die heb ik vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Ik hoop dat ik met wat aanpassingen aan de verdeler een efficiënter werkend systeem krijg. En op termijn ook betere vloerisolatie conform nieuwe bouwbesluit maar momenteel kan ik dat niet financieel aan.
 
Hij gaat een RTL plaatsen voor 325 euro, dan wordt je dus belazerd, dat ding zit er al onder gemonteerd.
De ene thermostaatknop regelt de mengtemperatuur, de andere de maximale retour.
Het lijkt alleen zo dat de mengthermostaat(die met cappilairdraad) in de retour zit, en de RTL in de aanvoer, dat gaat niet goed werken.
de meng thermostaat zit in de aanvoer en de RTL moet in de retour
 
Het is wat onduidelijk te zien want heel krap allemaal.
  • De linker thermostaatknop is de aanvoer. De leiding die naar deze knop leidt wordt heet als er warmtevraag is. De cappilairdraad leidt naar de rechterkant van de verdeler.
  • De rechter thermostaatknop is de retour. Hier staat geen “RTL” op. De cappilair draad leidt naar de linkerkant van de verdeler.
  • Ik zie op de fora discussie over of rtl knop bij stadsverwarming echt verplicht is. Ik weet het even niet.
  • Kan niet zien of er een terugslagklep is geplaatst ?
  • Iemand nog een tip voor goede vloerverwarmingsinstallateur in Utrecht en omgeving met verstand van zaken?

 
RTL houd in dat deze een opnemer heeft in het retourwater, jij hebt een cappilaire opnemer in ,als het goed is retourwater dit maakt dat de kraan de temperatuur van het retourwater regelt en dus hetzelfde doet als een RTL nl. de retourtemperatuur begrenzen. deze staat normaal rond de 30 graden en zal dus altijd retourwater geven van 30 graden of kouder.
 
Hoog gebruik kan haast niet anders zijn dan een hoog verlies aan warmte.
Dus te weinig isolatie of de woning is niet winddicht genoeg. Of er zijn meer dingen verandert in de woning waarvan jij denkt dat zal wel geen invloed hebben of juist een verbetering zijn. Bijvoorbeeld nieuwe kozijnen en deze zijn minder winddicht aangebracht als de kozijnen die ze hebben gesloopt.
Die warmte verdwijnt ergens en zou deze niet verdwijnen zal een moderne ketel zich zelf terug regelen omdat het te warm wordt in de woning.
De aan-en afvoer worden gemeten en daar stelt de ketel zich op in. Dacht ik toch.
 
momenteel bevat de woonkamer en keuken geen vensterbank. Er zit nu provisorisch een houten plank en overgelegen pvc latten. En ik voel inderdaad we wat tocht bij de deur dus tochtstrips kunnen geen kwaad inderdaad. Maar verklaart dat de 10 GJ hoger verbruik volgens jullie ?

Ik zit zelf nog te denken aan de bovenverdieping waar alle radiatoren uit staan. Misschien dat beneden harder moet werken omdat alle warmte naar boven gaat? Mijn moeder heeft de woonkamerdeur altijd open staan zodat warmte naar boven gaat.

Iemand anders zei tegen mij dat De aanvoer leiding naar de radiatoren voor de klep miet worden aangesloten. Dan kunnen de radiatoren boven onafhankelijk van de vloerverwarming gebruikt worden. Zou dat ervoor kunnen zorgen dat er minder warmte beneden verloren gaat in de woonkamer waardoor ook minder vaak aanslaat ?
 
Waarschijnlijk door te dunne aanvoerleidingen staat de hele dag de drieweg klep open en die stroming geeft dan meet resultaat voor afrekening met een temperatuur verschil.
Dan blijkt dat die de ruimte temperatuur niet bij kan houden dus is er te weinig ( temperatuur niet hoog genoeg voor aanvoer van een menginjectie verdeler) en of vermogen om de ruimte op te warmen.
Het is geen expliciete verdeler voor stads verwarming dus ook daarin is de stroming die je moet betalen niet goed geregeld.
En dan zit je dus letterlijk in de kou met een hoge energie rekening.
En dit los je niet even op met het draaien aan een knopje, dit wordt best een ingrijpende herstel operatie om het goed te krijgen zodat het werkt waarvoor het er inzit en betaal baar doordat het dan goed werkt.

Vr Gr
 
Een slecht werkende vloerverwarming bespaart dan in dit geval toch energie?
Voor de meter maakt het niet uit of daar 24 uur per dag weinig energie gemeten wordt, of een klein aantal uren veel energie.

Als de vloerverwarming goed zou werken, kan deze meer energie de woning in brengen en zorgen voor meer warmte (comfort). Dan zou echter ook de rekening hoger worden.

Over isolatie:
het zou nog kunnen dat er tussen het beton en de dekvloer isolatie zit.
Als er geen isolatie aanwezig is, dan verklaard dat met gemak de 10GJ.
Pas dan extra op met aanpassingen aan de vloerverwarming, want als die het goed gaat doen, gaat er nog meer warmte naar de kruipruimte.

Energielabel B: kan je het rapport opvragen, hier zou ook iets over de vloerisolatie in horen te staan.

Mijn moeder heeft de woonkamerdeur altijd open staan zodat warmte naar boven gaat.
Dat is nogal onverstandig, het veroorzaakt tocht en zorgt voor een lagere temperatuur en o.a. door de tocht ook voor een lagere gevoelstemperatuur.
De gevoelstemperatuur is belangrijk omdat als die goed is, de echte temperatuur lager kan.
 
het probleem zit in de volumestroom daar komen mogelijk de kosten vandaan.
als er bv geen keerklep in de verdeler zit en de volumestroom vanuit de thermostatische kraan is te hoog dan loopt een deel van het ingevoerde water direct naar de retour dus hoge stroming zonder afgifte aan de ruimte.
vandaar dat een verdeler voor stadswarmte een keerklep heeft zitten tussen retourbalk en aanvoerbalk, en een Retour meng kraan zodat als er nog niet voldoende warmte is afgegeven deze nogmaals door de vloer gaat om verder af te koelen/ energie af te geven.
 
  • Like
Waarderingen: Cvolieboy
Tsja....

1) "Mijn moeder heeft de woonkamerdeur altijd open staan zodat warmte naar boven gaat"

2) Kruipruimte "Alleen aan het begin zie ik een stuk schuim. De rest beton"
 
Ik vind met temperaturen rond het vriespunt 0.2gj=7 kuub gas niet zo gek klinken eerlijk gezegd.

Afekeningen van 1000 euro met stadsverwarming ook niet. Ik ben aan vaste kosten al zon 800 euro verder.

Goed om even uit te zoeken of alles klopt maar met de gegeven info is niet echt te bepalen of er iets mis gaat. Ik heb sowieso het idee dat deze winter kouder is dan vorige winter. Als je goed wil vergelijken moet je naar graaddagen gaan kijken.
 
Waarschijnlijk werd er voor het aanleggen van de vloerverwarming ook niet constant met dezelfde ruimtetemperatuur gestookt. De woning altijd op dezelfde temperatuur houden kost ook extra energie, dus dat kan ook maar zo een verklaring zijn voor het hogere verbruik.

Vloerisolatie zal wel aanwezig zijn als de woning uit 2000 is. Dat was in die tijd al lang verplicht.
 
Veel dank allemaal. Ik probeer op een aantal te reageren.

- Moeder heeft sinds een jaar een slimme meter. Ik vind gemiddeld 0,2 voor een 1 persoonshuishouden met woning van 100 m2 heel veel als ik het vergelijk met mijn eigen woning. Uit 2016 in dezelfde wijk met 5 personen en 128 m2 verbruik ik gemiddeld nu 0,13 GJ per dag.

- Ik zal energierapport op vragen bij verhuurder. Ik vermoed dat het bouwbesluit 2000 wel goed te combineren is met vloerverwarming.

- Ik herken wat “de headhunter” schrijft over volumestroom. Bij warmte afgifte stroomt er tussen de 200 en 300 liter zie ik op de meter. Is volgens mij echt veel. Hoe kom ik erachter of er een terugslagklep is geïnstalleerd ?

- heb moeder paar keer gezegd dat woonkamerdeur openen onverstandig is maar ze doet het bewust om boven ook warm te krijgen. Is bang om door radiatoren boven te openen rekening nog hoger wordt. Hoe kan ik met wat aanpassingen de radiatoren individueel bedienen met de radiatorknoppen zonder dure zone regeling systemen te hoeven kopen. Ik begreep iets met een T-stuk bij de tweewegklep?

- Tweewegklep lijkt goed te functioneren. Sluit helemaal af wanneer ingestelde temperatuur is bereikt. Zie wel af en toe vlammetje op de kamerthermostaat zonder dat er warmteafgifte is maar dit schijnt normaal te zijn?

- ik ga sparen voor betere isolatie maar voor korte termijn hoop ik energie winst te halen uit beter werkende verdeler. Tochtstrips bij de deuren ga ik ook plaatsen want komt wel wat tocht binnen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via