Ik had vandaag wat afspraken aan de zaak dus kon tussendoor en na de tijd lekker even doorwerken.
Als 1e alle schroeven en moeren vervangen maar bleek dat er 1 schroef in de aanhanger zat die M14 was terwijl de rest M12 is dus die maar goed in de antiroest gezet en mooi laten zitten.
Daarna aan het werk met de bodemplaat.
Deze eerst op maat gezaagd, de gaten gemaakt voor de bovenuit stekende schroeven
Die heb ik gemaakt met een boor waar je normaal scharnieren voor keukenkastjes mee monteert (scharnierboor of ook wel forstnerboor genoemd) van 35mm.
Het boren gaat prima in deze platen maar het geeft wel een enorme berg rommel.
Natuurlijk wel eerst 3 keer uitmeten en na meten want als het niet goed is dan kun je niet weer terug en je bent wel alles op de kop aan het maken dus goed links en rechts in de gaten houden.
En toen de moeilijkste klus want zie de bodem er maar eens in te krijgen.
Ten eerste is die loodzwaar maar ook nog eens glad en onhandig vast te houden.
Dus gelukkig wilde mijn zoon even helpen en dat was ook wel nodig want blijkbaar wordt normaal eerst de bodem geplaatst voordat men de opbouw maakt want die opbouw zit nu wel aan beide kanten 2 cm in de weg en op een gegeven moment zat hij van alle kanten klem tussen de relingen.
Uiteindelijk met wat zware sjorbanden de plaat wat rond getrokken (volgens de leverancier zou hij immers onbreekbaar zijn) en zo weer losgekregen en met de nodige moeite op de plek gekregen.
Vanmiddag na het inspuiten met antiroest moest ik toch wachten tot dit droog was en meteen maar begonnen met de verlichting vervangen.
Maar dan rol je echt van het een in het ander eerst past de nieuwe verlichting natuurlijk niet en moesten er nieuwe gaten gemaakt worden, toen bleek de lasdoos niet open te krijgen (schroeven draaiden door in het plastic) dus die ook naar vervangen alleen dan zitten de schroeven weer achter de nummerplaat die ook niet los willen en als klap op de vuurpijl waren de kabels naar de achterlichten maar 4 aderig uitgevoerd terwijl ik 6 aders nodig had.
Maar de verf droog kon de bodem er in en toen de bodem eenmaal op de plek zat ging het snel nl. de zijkanten waren snel gezaagd en op de plek gezet, alleen de voorkant ging wat moeilijker.
maar zo begint het al wel meer op een aanhanger te lijken.
De bodem heb ik dus gemaakt van een rijplaat van 18mm dik en heb rondom 5mm ruimte gehouden voor het uitzetten .
Daarnaast ligt de bodemplaat gewoon los en wordt deze op zijn plek gehouden door de zijkanten en de voorkant, maar mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik hem evt. nog vastzetten met slotbouten.
Waren eerst de berichten dat zo'n bodem niet sterk genoeg is maar je kunt er met 2 man in gaan staan dansen en de plaat geeft tot nu toe geen krimp.
De nieuwe verlichting, meteen met achteruitrij lampen, mistlamp enz.
Ik heb hier voor led verlichting gekozen die een stuk dunner/platter is zodat ze binnenin het frame vallen en minder snel stuk gereden worden.
Ik kon geschikt aan nieuwe aluminium spatborden komen dus in de oude verbogen en gescheurde ga ik geen tijd meer steken om ze te lassen en in model te krijgen dus die kunnen naar de oud ijzerboer
En zo ziet de 1e zijkant er dan nu uit.
Voor de zijwanden heb ik dus een rijplaat gevonden in een lichtgrijze kleur wat qua structuur al aardig overeenkomt met de aluminium spatborden.
Nu alleen maar even afwachten wat alle kunststof gaat doen als het as. vrijdag boven de 20 graden gaat worden.
En als ik van de week een keer op tijd terug ben van het werk dan ook het spatbord aan de andere kant gaan monteren, overal nog schroeven in zetten en niet te vergeten de achterklep vervangen.
Alleen die zit dus geheel in een dichtgelast frame en dat wordt nog een uitdaging om die te vervangen.
Uiteraard kun je hem los slijpen en het hout er uit halen maar zet ik er een kunststof plaat in hoe las ik hem dan weer dicht zonder dat het plastic smelt?
Als 1e alle schroeven en moeren vervangen maar bleek dat er 1 schroef in de aanhanger zat die M14 was terwijl de rest M12 is dus die maar goed in de antiroest gezet en mooi laten zitten.
Daarna aan het werk met de bodemplaat.
Deze eerst op maat gezaagd, de gaten gemaakt voor de bovenuit stekende schroeven
Die heb ik gemaakt met een boor waar je normaal scharnieren voor keukenkastjes mee monteert (scharnierboor of ook wel forstnerboor genoemd) van 35mm.
Het boren gaat prima in deze platen maar het geeft wel een enorme berg rommel.
Natuurlijk wel eerst 3 keer uitmeten en na meten want als het niet goed is dan kun je niet weer terug en je bent wel alles op de kop aan het maken dus goed links en rechts in de gaten houden.
En toen de moeilijkste klus want zie de bodem er maar eens in te krijgen.
Ten eerste is die loodzwaar maar ook nog eens glad en onhandig vast te houden.
Dus gelukkig wilde mijn zoon even helpen en dat was ook wel nodig want blijkbaar wordt normaal eerst de bodem geplaatst voordat men de opbouw maakt want die opbouw zit nu wel aan beide kanten 2 cm in de weg en op een gegeven moment zat hij van alle kanten klem tussen de relingen.
Uiteindelijk met wat zware sjorbanden de plaat wat rond getrokken (volgens de leverancier zou hij immers onbreekbaar zijn) en zo weer losgekregen en met de nodige moeite op de plek gekregen.
Vanmiddag na het inspuiten met antiroest moest ik toch wachten tot dit droog was en meteen maar begonnen met de verlichting vervangen.
Maar dan rol je echt van het een in het ander eerst past de nieuwe verlichting natuurlijk niet en moesten er nieuwe gaten gemaakt worden, toen bleek de lasdoos niet open te krijgen (schroeven draaiden door in het plastic) dus die ook naar vervangen alleen dan zitten de schroeven weer achter de nummerplaat die ook niet los willen en als klap op de vuurpijl waren de kabels naar de achterlichten maar 4 aderig uitgevoerd terwijl ik 6 aders nodig had.
Maar de verf droog kon de bodem er in en toen de bodem eenmaal op de plek zat ging het snel nl. de zijkanten waren snel gezaagd en op de plek gezet, alleen de voorkant ging wat moeilijker.
maar zo begint het al wel meer op een aanhanger te lijken.
De bodem heb ik dus gemaakt van een rijplaat van 18mm dik en heb rondom 5mm ruimte gehouden voor het uitzetten .
Daarnaast ligt de bodemplaat gewoon los en wordt deze op zijn plek gehouden door de zijkanten en de voorkant, maar mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik hem evt. nog vastzetten met slotbouten.
Waren eerst de berichten dat zo'n bodem niet sterk genoeg is maar je kunt er met 2 man in gaan staan dansen en de plaat geeft tot nu toe geen krimp.
De nieuwe verlichting, meteen met achteruitrij lampen, mistlamp enz.
Ik heb hier voor led verlichting gekozen die een stuk dunner/platter is zodat ze binnenin het frame vallen en minder snel stuk gereden worden.
Ik kon geschikt aan nieuwe aluminium spatborden komen dus in de oude verbogen en gescheurde ga ik geen tijd meer steken om ze te lassen en in model te krijgen dus die kunnen naar de oud ijzerboer
En zo ziet de 1e zijkant er dan nu uit.
Voor de zijwanden heb ik dus een rijplaat gevonden in een lichtgrijze kleur wat qua structuur al aardig overeenkomt met de aluminium spatborden.
Nu alleen maar even afwachten wat alle kunststof gaat doen als het as. vrijdag boven de 20 graden gaat worden.
En als ik van de week een keer op tijd terug ben van het werk dan ook het spatbord aan de andere kant gaan monteren, overal nog schroeven in zetten en niet te vergeten de achterklep vervangen.
Alleen die zit dus geheel in een dichtgelast frame en dat wordt nog een uitdaging om die te vervangen.
Uiteraard kun je hem los slijpen en het hout er uit halen maar zet ik er een kunststof plaat in hoe las ik hem dan weer dicht zonder dat het plastic smelt?
Laatst bewerkt: