Na-isoleren dakkapel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste,

Acht jaar geleden is er een prefab dakkapel geplaatst van toentertijd de martleidende dakkapellenboer. Omdat bij ons de nok aan de voorzijde zit, er is een groot hellend vlak van 20 graden en daar boekten we veel ruitewinst met de dakkapel. De afmetingen zijn ongeveer 4 meter breed en 5 meter diep. De RC waarde van het dak en (ik denk ook de) wangen is 2,5. Glas is HR++. Dochterlief klaagt echter over de kou in die kamer (die inderdaad kouder is dan alle andere ruimtes in huis).

Ik denk dat de opbouw van boven naar beneden is:
- EPDM rubber afdekking
- spaanplaat
- glas/steenwol
- spaanplaat
- balken

De dakkapel is zonder plafond geleverd, dus de balken zijn zichtbaar. Toentertijd werd geadviseerd om niet extra tussen de balken te isoleren, omdat dit vocht/schimmel zou veroorzaken. Nu is het plafond gedicht met gipsplaten en daarin 7 x 220V 50W spots op een dimmer. Ik zit er aan te denken om de spots te vervangen door 12V LED.

Edit: fotootje toegevoegd:
109394_tot_augustus_2006_038_1.jpg


Is er met de kennis van nu iets denkbaar om de isolatiewaarde te verhogen?
 
Ik denk, EPDM, isolatie, damprem?, dakvloer waar je op de foto tegen aan kijkt.
 
Ik heb het boekje gevonden. Er staat:
De dakplaat is samengesteld uit twee vochtbestendige houtspanplaten, dikte 8mm, tussen de platen CFK-vrije EPS isolatie (Rc 2,5). (Dusgeen wol zoals ik eerst dacht). Dakbedekking van EDPM folie, verkeefd aan het dak.

Bij de wangen staat wel expliciet een folie genoemd:
Van binnenuit gezien, 12 mm dikke gipsplaat, gewapende damdichte folie, frame van regelwerk, dampdoorlatende folie en ventilatielaten. Tussen het frame isolatie van 80mm

Maakt dat verschil voor het kunnen plaatsen van isolatiemateriaal in de ruimte tussen de balken?
 
Volgens mij moet je het ergens anders eerst zoeken. Rc 2,5 is niet de hedendaagse norm maar goed genoeg om die ruimte op temperatuur te houden.
Hoe dik is de isolatie onder de pannen?

Voor een prettig comfort moet de radiator een bepaald vermogen hebben. Het vermogen van een radiator op de slaapkamer is lager dan die van de woonkamer. Daar kan je ook eens naar kijken.

In theorie krijg je geen probleem als er een PIR plaat met aluminium cachering wordt aangebracht. In theorie he, het kan fout gaan bij de aansluiting van de dampremmende laag. Het is lastig om in een bestaande situatie een dampremmende laag voor 100% dicht aan te brengen.
 
Dak was oorspronkelijk Rc=3,5. Daarvan is er niet veel meer omdat de kamer bijna helemaal uit dakkapel bestaat. De radiator is uitgerekend op heel de zolder, de betreffende kamer is daarvan ongeveer de helft van het oorspronkelijke vloeroppervlak.

Vanwege de isolatiewaarde van de rest van de woning stoken we op lage temperatuur.

Kan je me kort uitleggen wat het belang is van die dampremming/dampdichtheid problematiek?
PIR platen kan ik gewoon tegen (of op de plaats van) de huidige gipsplaten aanbrengen? Omdat de verlichting is gebaseerd op spots zou ik de PIR platen ook willen doorboren.....
 
Je had eerst een dichte zolder Rc3,5. Daar komt, gokje 4 m2 dubbelglas + kozijnen voor in de plaats. Daar ga je qua Rc niet op voorruit hoor.

Misschien wil je voor wat betreft de dampremmende laag een aantal andere berichten gaan lezen, dit is zo vaak aan de beurt geweest.
Als je die spotjes gaat inbouwen zal de bovenste laag van de aluminium cachering gesloten moeten blijven. In hoeverre het belangrijk is dat je de zijkanten van de gaten in de PIR luchtdicht moet maken, geen idee. Wat is de diameter van het gat voor een spotje.
29035_Cacheering_gaten_2.jpg
 
Wat je nog zou kunnen onderzoeken of er in dat paneel een damprem is aangebracht. Deze zou dan boven op de binnenste/onderste spaanplaat moeten liggen.
 
Inmiddels wat verder onderzocht. Of er een damprem zit en waar, dat weet ik nog niet zeker. Ik weet wel dat na-isoleren niet eenvoudig is en dat daarvoor een heel plafond moet worden gesloopt.

Navraag bij een aannemer leert dan het probleem van koude ook heel goed kan zitten op de overgangen tussen
1) dak van de dakkapel met het dak van het huis
2) wangen en voorzijde van de dakkapel met het dak van het huis.
Dat wordt nog wel eens in de snelheid niet al te goed geïsoleerd.

Verder is opmerking terecht dat er ook een vrij groot glasoppervlak is. HR++ weliswaar, maar toch minder geïsoleerd dan voorheen.
 
Inmiddels wat verder onderzocht. Of er een damprem zit en waar, dat weet ik nog niet zeker. Ik weet wel dat na-isoleren niet eenvoudig is en dat daarvoor een heel plafond moet worden gesloopt.

Navraag bij een aannemer leert dan het probleem van koude ook heel goed kan zitten op de overgangen tussen
1) dak van de dakkapel met het dak van het huis
2) wangen en voorzijde van de dakkapel met het dak van het huis.
Dat wordt nog wel eens in de snelheid niet al te goed geïsoleerd.

Verder is opmerking terecht dat er ook een vrij groot glasoppervlak is. HR++ weliswaar, maar toch minder geïsoleerd dan voorheen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan