Kunststof kozijn

Hallo Forum

Er moeten kunststof ramen geplaatst worden dmv een stelkozijn. Degene met ervaring hierin die het zou plaatsen laat het afweten dus ben nu zelf aan het uitzoeken hoe het werkt want kozijnen staan er al. Filmpje gevonden met uitleg maar toch zijn er wat onduidelijkheden die ik via google niet kan vinden vandaar mijn vragen op dit forum.

Het stelkozijn moet uit waterbestendige(O...) platen gezaagd worden (18 mm). De schroten 2x in de grondverf, schroten gedeeltelijk(voorste deel) bekleden met dpc folie en na plaatsen nog rubbers(speciaal vervaardigd voor deze dikte) over de folie omdat dpc folie niet Uv bestendig is, het kozijn hier strak tegenaan kan. Ik wil dat alle drie de mogelijkheden gebruikt worden omdat er veel te vinden is over vocht door verkeerde plaatsing. Maar als ik eerst de onderste schroot(plus lood) plaats dan de bovenste met lood ertussen om vervolgens de zijkanten ertussen te klemmen en vast te maken aan de spouwlatten dan krijg je ondanks alle drie de maatregelen kieren tussen de schroten(zijkant/bovenste schroot en zijkant/onderste schroot) zodat mocht er vocht langs de kieren tussen de zijrubbers en muur komen er een kans bestaat dat het in die kieren komt en dus tussen de folie en de schroot. Hoe hou ik dit tegen of is die kans uitermate klein?


Ook lees ik dat de kozijnen werken(2,3mm) en dat er rondom het kozijn ruimte moet blijven dmv vulplaatjes maar als je onder teveel vulplaatjes doet bestaat er de mogelijkheid op scheuren. Men heeft het steeds over 2 zwarte vulplaatjes. Mijn kozijnen zijn 2.09 breed en 137,5 hoog. Welke afstand moet ik aanhouden voor de vulplaatjes onder, zijkanten? Bovenin lijkt mij een beetje onzinnig, is dit nodig?

Voordat het kozijn in het stelkozijn komt moet er compriband aan de voorkant, ik zie echter verschillende diktes en breedtes en ik kan niets vinden over de uitzettijd van de compriband. Welke kan ik het beste aanschaffen?

Ik heb verschillende lengtes van kozijnschroeven gevonden 7,5x7.2 of 9.2. Het stelkozijn zit straks vast aan de spouwlatten(3 zijdes) 7.2 is dan toch voldoende? dan valt de schroef buitenkant stelkozijn (kozijn 45mm, stelkozijn 18mm)
 
Waarom onder lood toepassen? Valt het kozijn niet tegen een raamdorpel aan?

Lood boven: werkt alleen als het lood er nu al zit, en moet over het stelkozijn en het kunststof kozijn lopen. Nieuw lood krijg je niet ingewerkt in het binnenspouwblad, en is verspilling van geld.

DPC-folie: leuk als je ook de wanden opnieuw gaat metselen. Maar in renovatie krijg je deze niet op de goede plaats. De kunststof hoeklijn icm de afdichting naar je kozijnen zouden voldoende moeten zijn.

Compriband:Het kozijn moet links, rechts en boven ca 5 mm vrije ruimte hebben. Compriband: dikte is bij montage slecht enkele millimeters, en zet uit tot 20 of 30 mm.

Vastschroeven: ca 15 cm uit de buitenhoeken. Niet te strak monteren! Daarmee trek je het kozijn uit zijn verband en belemmer je de uitzetting.

Ruimte tussen stelkozijn en kunststof kozijn vullen met flexibel blijvende pur. Na uitharden afsteken.

Binnenzijde eventueel nog afdichten met tape voor een 100 luchtdichte aansluiting.

Daarna aftimmerlat plaatsen.
 
Hallo Walker, bedankt voor je reactie.

Lood onder plaatsen omdat de dorpel(bakstenen overeenkomstig rest van het pand)later eronder wordt gemetseld. De borstweringen zijn opgetrokken om een kortere ramen te plaatsen. Een hard houten kozijn wordt vervangen omdat een 'vakman'in het verleden geen lood ertussen had, onderkant is gedeeltelijk weggerot. Mijn deurkozijnen zijn ook zonder lood onderaan geplaatst gelijk aan de tegels dus dit probleem is daar nu ook aanwezig.

Lood boven omdat niet duidelijk is in hoeverre vocht in de stenen doordringt in het te plaatsen stelkozijn. Situatie is als volgt:

Stalen H-balk waarin een nieuwe rollaag is gemetseld en onder de balk een rij stenen die doorloopt op het nu nog aanwezige houten kozijn naar binnen toe, er is dus geen spouw boven het raam, het idee is om dus het lood plat tussen de rollaag en stelschroot te plaatsen waar door inderdaad als het nieuwe kozijn
geplaatst is het lood met een rand over het nieuwe kozijn komt.

Dus geen DPC folie slaan om de zijkanten van de schroten? slaat het water dan niet langs de rubber hoeklijn of is dit zo minimaal dat het geen last kan? De hoeklijn sluit exact aan op de zijkant van het hout. Moet dan eventueel de minimale kier eerst met kitlijm en dan de hoeklijn erover? Misschien overdreven van me maar wat nu allemaal herstelt moet worden is grotendeels te danken aan foute montage boven en beneden.

Montagegaten zijn al door de fabriek gemaakt, ook een paar bovenin ivm de lengte van het kozijn. Ik begrijp dus vast is vast en niet doorschroeven.

Breedte compriband van 1,5 cm is dus voldoende? Uitzetten compriband heeft dus geen negatieve invloed op de werking van het kozijn?

Hoe zit het dan met de vulplaatjes? Ik heb voorbeeld filmpjes gezien maar ze zijn allen verschillend. De een plaatst het kozijn direct op het stelkozijn en vult de zijkanten boven de montage gaten, de ander plaatst vulplaatjes onder en aan de zijkanten wat me gezien de uitzetting van het kozijn het meest logisch lijkt. Klopt dit, waar en hoeveel moeten er dan geplaatst worden.
 
Ok Walker, hoekrubbers ontvangen(had alleen beschrijving) en zie waarom de folie niet nodig is. rubber valt 2 cm tussen stelkozijn en buitenmuur met een extra hoekje van 0,5 cm over de neggekant. Dit moet mooi afsluiten.

Niemand hier die mijn vraag over de vulplaatjes kan beantwoorden?
 
- onder geen stelblokjes
- zijkant alleen om bij de kozijnschroeven als afstandshouder te fungeren.
- bovenkant geen stelblokjes
 
Nogmaals bedankt voor je reactie.

Nog 2 punten om op zeker te gaan. De glaslatten(glas zit er niet in) zijn al in het kozijn geplaatst. Kan ik die er zo uit trekken of is er een bepaalde manier. Ik vraag dit omdat ik het kliksysteem niet ken en niet het risico wil lopen om de latjes stuk te trekken.


De leverancier heeft er geen glasblokjes bij geleverd. Ik zie dat er stelblokjes en steunblokjes zijn. In de kozijnen staan al een soort verschuifbare blokjes, ik neem aan dat dit markeringen zijn die de exacte plaats aangeven waar de blokjes geplaatst moeten worden omdat de afstanden vanuit de hoeken naar de blokjes gelijk zijn. Maakt het nog uit of ik daarop de dichte blokjes plaats of moet ik die holle blokjes onderaan plaatsen. Onder de verschuifbare blokjes in het kozijn lijkt ruimte te zitten. Het gaat om isolatieglas, binnenkant staat netjes met sticker vermeld.
 
Kun je een foto plaatsen van die blokjes?

De glaslatten kun je eruit halen door te beginnen met de langste (aan de zijkanten) in het midden voorzichtig met een scherpe beitel loste halen.

Plaasten van de glaslatten: Eerst de hoeken, daarna vanuit het midden met een kunststof hamer vast tikken.
 
Ok, glaslatten is duidelijk. Zal morgen een foto plaatsen(zie dat de foto van de hoekrubber niet is doorgekomen), kozijnen staan in opslag.

Maakt het nog uit of ik platkop kozijnschroeven of cilinderkop kozijnschroeven gebruik? Heb geen flauw benul wat bepaald welk van de 2 beter is, zijn beide verzinkt maar cilinderkop is wat dikker volgens foto's.
 
115281_P1010337_2.jpg
115281_P1010336_1.jpg
 
De zwarte sponningblokjes zijn bedoeld om de sponning (die enigszins schuin is) weer recht te maken. Op deze blokjes leg je glasstelblokjes in de benodigde dikte.

Let erop dat beide! glasschijven van het HR++ glas in ieder geval onder goed op de stelblokjes steunen. Anders kan door de zwaartekracht 1 schijf naar beneden zakken, met een lekke ruit als gevolg.

Sponningblokken + stelblokjes ca 10 cm uit de hoek plaatsen.

Wat de montageschroeven betreft: Beide kunnen.
 
Top, kan nu de rest van het materiaal aanschaffen. Heb net alles nog een keer na gelezen en klopt het dat er beter geen compriband geplaatst kan worden wegens het uitzetten waardoor het kozijn minder kan werken of lees ik dat verkeerd?
 
Gewoon compriband toepassen. Het zorgt voor (extra) luchtdichting, mits het op de juiste plaats wordt aangebracht. Compriband blijft flexibel, en kan prima meebewegen met de uitzetting van het kozijn.

Waar lees je dat eigenlijk?
 
Bij het nalezen las ik dit in je tekst:

Compriband:Het kozijn moet links, rechts en boven ca 5 mm vrije ruimte hebben. Compriband: dikte is bij montage slecht enkele millimeters, en zet uit tot 20 of 30 mm.

Ik ken compriband alleen van horen zeggen wist dus niet of er veel druk ontstaat bij het uitzetten. Nu is alles compleet duidelijk. Nogmaals bedankt voor je hulp, top :)
 
Hallo Walker, eerste kozijn geplaatst en staat er mooi recht in. Echter nu blijkt dat linksonder het stelkozijn(er is uitgegaan van de buitenmuur) zich heeft aangepast aan de binnenmuur(verschilt, er is dus een kier ontstaan tussen de hoekrubber en muur waardoor regen naar binnen zou kunnen slaan. Het raam zal er dus weer uit moeten omdat een eventuele oplossing met kit slechts een tijdelijke is.

Bij het volgende raam zal dus eerst de binnenmuur afgeslepen moeten worden zodat die gelijk aan de buitenmuur komt. Kan je mij misschien vertellen of er andere manieren zijn om dit te voorkomen? Ik wil niet in de muur boren(maak gebruik van spouwlatten) omdat door verkeerd plaatsen van andere kozijnen de muur in zijn geheel moest worden hersteld. Stelkozijn wordt ook geklemd, eerst onder en boven dan pas de zijkanten (geklemd en geschroefd) in de spouwlatten(links, rechts en onder, boven kan niet).

Dacht nog om eerst de zijkanten en dan onder en boven zodat de zijkanten geen kant meer op kunnen maar boven komt lood.
 
Kun je schetsje maken van de doorsnede zoals het er nu uitziet? Want als je zoveel ruimte hebt dat je kozijn te klein is voor het stelkozijn, dan zijn je kozijnen toch echt te klein...
 
Heb een schets gemaakt van het stelkozijn en de buitenmuur, probleem zit linksonder, zal later als het droog is daarvan een foto maken. Bijgevoegde foto's zijn van de binnenkant.Links 5mm, rechts 4 mm, bovenkant 6mm, onderkant strak waterpas.

Het oude kozijn was niet vierkant, de muur was daar tegenaan gemetseld vandaar de verschillen. Bij het opmeten is er 0,5 cm van de hoogte(ivm plaatsen lood) en breedte(ongelijkheid muur) afgehaald.
115281_IMG_20161120_0001_1.jpg
115281_P1010338_1.jpg
115281_P1010341_1.jpg
115281_P1010340_1.jpg
115281_P1010339_1.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan