KPN Experia Box

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de KPN Experia Box experia box gemonteerd, heb telefoon en internet dus perfect.
Alleen...

Ik heb geen verbinding meer met mijn alarmcentrale.
Ze hebben mij gebeld dat de telefonische verbinding verbroken is.
Hoe moet ik deze aansluiten als ik een KPN Experia Box erbij heb?
 
Ik neem aan dat de KPN Experia Box een VOIP (telefoon via het internet) is?

Misschien toch even informeren bij KPN?
Misschien kan zoiets gewoon niet, een alarmcentrale via VOIP...
 
Het gebruik van een experia box heeft als nadeel dat hij ook niet meer werkt als de stroom uitvalt.
De verzekering zal eisen dat ten alle tijde hiervoor een backup is.
Het Net heeft op zijn website een stukje hierover staan: Alarmlijn nu niet meer online
 
Ik mag aannemen dat dat probleem (geen alarmering meer bij stroomuitval) voor álle VOIP boxen geldt, ongeacht merk, type en provider?
 
In tegenstelling tot de normale analoge lijn zal ieder systeem dat werkt op netspanning, dus ook eigen centrales zonder accu niet meer werken als de netspanning uitvalt.

Het is ook belangrijk te bedenken dat de meeste draadloze telefoons thuis dan ook niet meer werken.
Dus in als dit belangrijk is zal mijn advies luiden om een vast toestel op een analoge lijn de handhaven.
 
Je belt wel weer voordelig maar hoe het zit met je internet verbinding?
Het is mij niet duidelijk of je weer een vast deel aan kpn gaat betalen.
Adsl wordt voor een x bedrag aangeboden maar daar komen als van ouds de vaste bijdrage weer bij + de kosten van een belbasis abonnement.

(terug bij af)

Als het om de veiligheid gaat is het niet anders.
 
Als het belangrijk is kan men denken aan een belbutget abonnement.
Dit is voor particulieren voor minder dan €10.- per maand te krijgen.
Voor bedrijven ligt de zaak wat anders omdat de meeste moderne alarmsystemen werken met een systeem dat regelmatig zich meld bij de alarmcentrale.
Dit zal dan uiteindelijk duurder uitpakken dan een normaal abonnement.
 
Het is niet de bedoeling om van dit topic een prijs/kwaliteits vergelijk te maken tussen de verschillende vormen van internetten en telefoneren.

Het ging over een alarmsysteem en de problemen bij gebruik van IP-telefonie.

Laten we het daarbij houden.
 
Een Experia box is een adsl modem niet meer en niet minder.
Nu gaan de A en B lijn naar de experiabox en vanuit daar heb je een datalijn en een analoge VOIP lijn.
Echter een alarmcentrale werkt alleen via een huur of analoge directe verbinding.

Wat je nu kan proberen:

A en B van je telefoonlijn naar een adsl splitter.
De ADSL uitgang van de splitter naar de experia box.
De line uitgang naar je alarm centrale.

Problem solved.
 
Misschien even ter verduidelijking.
Bij de expiria box heb je geen splitter nodig.
De binnenkomende lijn gaat rechtsreeks op de adslpoort op de expiriabox.
Het is mogelijk om de alarmcentrale aan te sluiten op de expiriabox.

Je moet dan de inkomende lijn van de alarmcentrale op de uitgaande poort (tel 1) van de expiriabox aansluiten.
Heb zelf ook een alarmcentrale aan de expiriabox hangen.
Het is inderdaad een nadeel zoals reeds vermeld is, dat bij stroomuitval er geen melding meer gedaan kan worden naar de meldkamer!
 
Het kan nog eenvoudiger nl.
Het telefoonsignaal wat uit de Experia box komt laat je eerst naar het beveiligingssysteem gaan (meestal rood blauw) en via dit systeem komt dezelfde lijn weer terug als het systeem de lijn niet nodig heeft via oranje/wit, hier sluit je de rest van de toestellen aan.

Maar zoals hierboven al is aangegeven kun je problemen krijgen met je verzekering. Immers zodra het modem uitvalt zal ook het beveiligingssysteem geen verbinding met de meldkamer meer kunnen krijgen.

Om dit te voorkomen zijn er nu omvormers verkrijgbaar die onafhankelijk van het modem toch het ADSL signaal omzetten naar een bruikbaar signaal voor het beveiligingssysteem en zo voor een betrouwbare overdracht zorgen.

Alleen is dit niet zomaar even door een doehetzelver te monteren en aan de praat te krijgen, omdat ook je verbinding met de meldkamer gewijzigd wordt.

Je beveiligingsbedrijf kan je daar zeker meer informatie over verstrekken.
Zo niet dan lees ik het hier wel.

suc6

Gerrit Bakker
 
Het is maar net wat voor lijn de centrale nodig heeft.
Is het een centrale met een dailer dan kan je idd via de experiabox.
Is het een huurlijn dan gaat dat niet werken.
 
En wat altijd kan is een GSM kiezer plaatsen maar met abo. Dat is een dure maar wel heel betrouwbare oplossing. Ook al omdat deze vaak een eigen backup accu hebben.

Het gebeurt overgens vrij vaak dat mensen zich iets aan laten praten of zelf overstappen zonder aan de gevolgen van hun alarm te denken. Meestal nemen ze dan toch weer een analoge lijn met een bel buget abo.
 
Het zal vrijwel altijd gaan om een gewone telefoonlijn, een huurlijn wordt alleen toegepast in de hogere risico's en is inmiddels in de meeste gevallen vervangen door een zgn. digiacces verbinding op een ISDN2 lijn.
Hoe de combinatie ADSL en digiacces werkt weet ik niet dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Maar we zijn echte Nederlanders en ik zal het zeker tegenkomen want alles moet op 1 lijn kunnen, dat spaart kosten, dus het liefst ISDN2, digiacces en ADSL op 1 lijn in combinatie met een bedrijfsautomaat en dan gaan we het ook nog vreemd vinden dat het soms niet werkt maar dat ter zijde.

De GSM kiezer kan een alternatief zijn, maar is meestal alleen toegestaan als backup, dus als de gewone telefoonlijn even buiten werking is, maar daarnaast ook meestal een vrij duur alternatief.

De VOIP kiezer is wat dat betreft een goed alternatief, immers je bent van je starttarief af, wat er vaak toch al 3 per dag zijn (in-, uitschakeling en testmelding, gaat moeders een paar keer weg en wordt het systeem in/uitgeschakelt dan zijn het zo een stuk of 10 per dag) en je hebt geen telefoonlijn meer nodig.

Is er geen verzekering in het spel dan kun je het telefoonsignaal uit het modem gebruiken voor je beveiligingssysteem enige problemen kunnen zijn
- dat de lijnspanning uit het modem te laag is en niet door het beveiligingssysteem wordt herkent waardoor deze continu lijnfout/storing telefoon aan zal geven.
- dat door de vervorming ontstaan in het modem en tussen liggende provider ed. het signaal niet goed door de meldkamer herkend wordt en deze gaat bellen dat ze `weer`geen meldingen hebben ontvangen.
Immers de lijn is bedoelt voor spraak en niet voor datatransport.
Maar dat is vrij eenvoudig te proberen.

suc6

Gerrit Bakker
 
Even zodat ik het begrijp : Headhunter had het over een splitter voor die experiabox.

Maar die box werkt toch zelf als splitter ? Als je de telefoon er afhaalt voor de box heb je na de box toch geen telefoonmogelijkheid meer ?

Mij is verteld (corrigeer me als ik het verkeerd heb) dat de splitter het telefoonsignaal scheidt in hoge en lage "tonen" en dat de telefoon de ene gebruikt en het modem de andere.

Als je dit nu al voor de box doet dan mis je dus de helft na de box.

Of zie ik dit verkeerd ?
 
Mocht je verzekering oid toch eisen dat je bij stroomuitval een signaal moet kunnen blijven geven dan hang je de experia box aan een ups (universal power supply).

Deze schakelen automatisch over op accu bij spanningsverlies, zo blijft je experia box nog wel een tijdje doordraaien als de stroom uit is.
 
Een splitter vóór de box zul je alleen kunnen gebruiken voor een belbudget abonnement o.i.d. Je belt dan via de "ouderwetse" telefoonlijn voor de alarmcentrale, en via de VOIP voor al het andere.

Kost je dus wel dat abonnement, en dat was nou juist de bedoeling om het uit te sparen.
 
Eraser schreef:
Mocht je verzekering oid toch eisen dat je bij stroomuitval een signaal moet kunnen blijven geven dan hang je de experia box aan een ups (universal power supply).

Deze schakelen automatisch over op accu bij spanningsverlies, zo blijft je experia box nog wel een tijdje doordraaien als de stroom uit is.

Klopt, alleen vergeet je een belangrijk ding, nl. volgens de regelgeving moet deze externe voeding bewaakt te worden, dus spanning eraf is doormelding naar de meldkamer binnen 30 minuten, accu leeg doormelding naar de meldkamer, storing, doormelding naar de meldkamer.
Dat houdt dus in extra bekabeling naar je alarmsysteem en extra groepen om deze uitgangen/stuursignalen op aan te sluiten.

Een splitter wordt gebruikt om het telefoonsignaal te scheiden van het ADSL signaal, heb je geen telefoon meer dan is een splitter ook niet meer nodig en geeft dat ding vaak juist extra storingen.
De box krijgt dus alleen ADSL, maar omdat een gewone telefoon daar niet mee kan werken wordt er een signaaltje in deze box gemaakt voor een standaard telefoon zodat je kiestoon hoort en je toestel over kan gaan.

suc6

Gerrit Bakker
 
Pepjo schreef:
Even zodat ik het begrijp : Headhunter had het over een splitter voor die experiabox.

Maar die box werkt toch zelf als splitter ? Als je de telefoon er afhaalt voor de box heb je na de box toch geen telefoonmogelijkheid meer ?

Mij is verteld (corrigeer me als ik het verkeerd heb) dat de splitter het telefoonsignaal scheidt in hoge en lage "tonen" en dat de telefoon de ene gebruikt en het modem de andere.

Als je dit nu al voor de box doet dan mis je dus de helft na de box.

Of zie ik dit verkeerd ?
Adsl is alleen digitaal.

Normaal word in de wijkcentrale het digitale transportsignaal omgezet naar een analoog signaal voor de huis telefoon.
Nu word echter de digitale transportsignalen gewoon doorgekoppeld en gaat de experiabox deze omzetten naar een analogelijn.

VOIP(Voice Over Internet Protocol)
Elk spraakpakket wordt verstuurd door de kpn centrale als data met een IP bestemming(de experia) de experia ontvangt dat pakket en zet deze om naar analogesignale voor een conventionele telefoon.
In feite worden dus niet 2 signalen gesplitst door de experia maar 2 datastreams weer herverdeeld, net als een router.

Spraak via telefoon heeft een bepaalde bandbreedte nodig via een filter laat je die bandbreedte door naar een analoog toestel, de veel hogere bandbreedte van de data leg je naar een modem uitgang.
Dat is wat een splitter doet.
2 analoge signalen uit elkaar trekken en herverdelen.
De modem zet dan het analoge signaal weer om naar data.

Nu zie je ook direct de winst 2 draden 2 abbos 1 voor adsl en 1 voor je vaste lijn.

Nu werken de meeste centrales met een vaste lijn en die heeft voip niet.
Althans niet 1 die voldoet aan de spec van een beveiligings lijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan