Ketel vervangen of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gorp schreef:
"Keteltje van de muur trekken" komt in het woordenboek van een SERVICEmonteur niet voor.

wat een onzin, ik heb bij de opleiding hulp monteur, monteur, onderhoudsmonteur, service monteur, en service technicus, geen woordenboek gekregen, met hoe ik de dingen moet benoemen
Gorp schreef:
En inderdaad, als je geen SERVICEmonteur bent, en de daarbij behorende kennis van dit betreffende toestel (Ecomline) mist, of niet geheel onder de knie hebt, is het veel gemakkelijker om tegen de klant te zeggen dat het toestel op z'n eind loopt.(commercie noemen ze dat)

nog een onzinniger verhaal, weet jij wat commercie is, das nu de klant 3 a 400 laten betalen voor het oplappen van de ketel, met de belofte dat hij het nog wel jaren volhoud, en het jaar erop de ketel toch laten vervangen omdat er weer een hoop kosten aanzitten. das pas commercie, in mijn ogen niet eerlijk, daarom adviseer ik vervangen van de ketel.
Gorp schreef:
Aan je taalgebruik te lezen ben je meer "vervangingsmonteur" dat daadwerkelijk SERVICEmonteur.

wat een trieste opmerking, voel jij je als service monteur soms verheven, boven de gewone verwarmings monteurs? raar he dat een hoop service monteurs zo met hun kop in de wolken lopen, en denken verheven te zijn boven alle andere monteurs.

ben met de uitspraken in dit topic helemaal klaar.

groeten b
 
Beste mensen,

Net terug van een paar dagen weggeweest en gelijk even forum checken of er nog wat tips bijgekomen zijn.
En of er nog wat bijgekomen is!!
Er is hier stevig gediscussieerd en is wel duidelijk dat hier behoorlijk wat kennis aanwezig is.
Met zoveel ervaring bij elkaar ligt natuurlijk het gevaar op de loer dat men het niet altijd met elkaar eens zal zijn. Wat normaal gesproken eigenlijk een verrijking zou moeten zijn aangezien elke ervaring en iedere nieuwe kennis weer tot nieuwe inzichten kan leiden (sprak de leek).
Mensen, hoewel jullie onderling van mening verschillen is het aan jullie om gebruik te maken van elkaars ervaring en kennis.
Dankzij jullie aanwezigheid en enthousiasme is zo'n forum n.l. voor ons leken een gouden vondst.

Zoals beloofd houd ik jullie op de hoogte hoe 't afloopt.

Tot dan.
 
Beste mensen,

Zoals beloofd ben ik weer terug met meer informatie. Ondertussen hebben wij mensen over de vloer gehad die ons geadviseerd hebben. De uit genodigden waren Nuon, een installatie bedrijf tegenover onze woning die tot aan 2008 de onderhoud van de ketel heeft gedaan en een installatie / onderhoudsmonteur uit een andere plaats.

Alle drie genodigde zijn met elkaar eens dat de ventilator niet meer gezond klinkt en vervangen dient te worden. Ook is er een roestplek op een leiding wat voor mij als leek niet belangrijk leek maar het toch wel scheen te zijn. Deze zit rechts onderin de kast. Het begint met de motor als ik het goed begrepen heb (zit naast de uitlaat van de ventilator) en loopt naar beneden richting de boiler. Hieronder de resultaten en adviezen van de bezoekers.

------------------
Nuon:
Nuon heeft de kosten uitgerekend die op ons afkomen als we besluiten geen nieuwe ketel te kopen. Hij heeft de bedragen uit zijn hoofd gedaan zonder prijslijsten o.i.d. Hij zij toevallig de bedragen van Nefit te kennen.
- ventilator rond de 450 Euro
- roestige en/of lekkende leiding (anders was er geen roestvorming) rond de 150 Euro
- schoonmaak / onderhoud plus voorrijkosten rond de 130 Euro
Totaal kosten rond de 730 Euro

Advies is dan ook een nieuwe ketel te kopen. Keuze uit de volgende ketels.
- Atag E325C (2450 Euro)
- Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 (2350 bij huren en 2050 Euro bij kopen)
- Nefit Topline Compact HRC (2895 Euro)
- Vaillant hrSOLIDEplus VHR 30-34/3-5 (2300 Euro)

--------------

Installatie bedrijf tegenover onze woning:
Alle voorgaande en laatste onderhoud eind 2008 is door hun gedaan. Hierdoor hebben zij in hun bestand een historie van de ketel. Er is in 2005 /2006 een aantal onderdelen vervangen, o.a. de computer en boiler en nog wat andere (minder belangrijke) onderdelen. Hierdoor had ik de indruk dat er behoorlijk wat nieuwe onderdelen vervangen waren.
- Ventilator rond de 240 Euro
- Roestige en/of lekkende leiding + Ionisatiepen + bouggies en schoonmaak / onderhoud 195 Euro
Totaalkosten 435 Euro

Advies van hun is dat zij de keuze aan ons over laten. Zij zijn van mening dat er geen garantie is dat er over een tijdje geen extra kosten bij kunnen komen gezien de leeftijd van de ketel. Maar zij vinden dat daar wel tegenover staat dat er een heleboel nieuwe onderdelen vervangen zijn.
Voorstel ketels bij aankoop nieuwe ketel
- Remeha Avanta(1700 Euro - met korting 1495 Euro)
- Nefit Ecomline (2080 met thermostaatklok)

-------------------

Installatie / onderhoudsmonteur :
Deze man heeft niet specifiek over ionisatiepen, bouggies of andere te vervangen onderdelen gehad. Hij heeft sinds twee jaar een eigen installatiebedrijf. Ook schijnt zijn vader een installatie bedrijf gehad heeft of nog steeds heeft (is niet helemaal duidelijk overgekomen). Hij heeft een kaartje van zijn vadersbedrijf achtergelaten waar een KvK nr. op staat.
- Ventilator 150 Euro
- Schoonmaak / onderhoud 50 (of met onderhoudscontract 90 Euro -ketel wordt dan 1x in 2 jaar onderhouden)
Totaal kosten 200 of 240 Euro


Het is wel een heel verhaal geworden. Wij zijn heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
 
Offertes vergelijken doen we niet aan. Niet de doelstelling van dit forum.

Aangezien de historie bekend is door de installateur die eerder onderhoud heeft gedaan kun je zelf ook wel een oordeel geven. Veel nieuwe dure onderdelen zijn eerder vervangen. Dan weet je ook dat je daar voorlopig weer mee door kunt, wat een andere installateur ook aangaf weet je nooit zeker wat je met de jaren kunt verwachten. Maar als er dure onderdelen zijn vervangen neemt de kans op falen van de ketel op deze dure onderdelen ook af.

Persoonlijk vind ik het altijd een beetje triest om te zien dat een ketel wordt afgeschreven nadat er dure onderdelen zijn vervangen. Voor een knullig onderdeeltje wordt het zgn. kindje dan met het badwater meegespoeld Als de ketel is voorzien van de meest dure onderdelen wordt dan vaak uit angst voor grote meerkosten die er dan eigenlijk al niet meer te verwachten zijn.
 
Je hebt nu een CW 3 toestel hangen. Wat is de reden dat je CW 5 toestellen worden aangeboden. Deze toestellen zijn duurder dan een CW 4 toestel wat tegenwoordig standaard is. Daarbij hebben ze een hoger vermogen en zal daardoor het laagste vermogen altijd hoger zijn dan bij een CW 4 toestel.

Als je de woning met genoemde nefit CW 3 ketel kunt verwarmen en deze voldoende warmwater geeft voor je behoefte dan is een CW 5 ketel waarschijnlijk niet nodig en onnodig duur.

Succes.
 
Ik zit dit hele verhaal te lezen en wil van alles gaan roepen...maar dat
heeft eigenlijks geen echte invloed op de keuze.
In dit soort gevallen waarbij de consument al twijfeld, kan je maar 1 ding
adviseren: volg je gevoel!!!
Ik kan allerlei argumenten noemen waarom wel of niet vervangen of repareren
maar dan ga je alleen maar meer twijfelen.
Dus eerst voor je zelf uitmaken of je nog wel wilt investeren in een 15 jaar
oude ketel waar al 3 jaar niks is aan gebeurd, over de staat kunnen we
alleen gokken....dus dat sla ik over.
Daarnaast, mocht je een nieuwe willen aanschaffen, laat je dan goed en
correct voorlichten, vooral het verschil tussen een voorraad toestel en een
doorstroomtoestel geeft achteraf vaak onnodige discussies, ook een te
veel aan warmwater geeft achteraf discussie.....het is maar een tip :wink:
 
Die ketels van nefit zijn wel ok en vooral alsde boiler al vervangen is kan die zker nog een tijd mee.

Van het verhaal wat je hebt geschreven over die roestplek kan ik even zo een twee drie niet op komen waar het is. Ik zou het zker niet wegdoen puur omdat er veel onderdelen vervangen zijn.

Een goede ondehoud aan die ketel doe ik in driekwartier tijd met water bijvullen :)
 
Beste mensen,

Jullie reacties zijn voor ons weer zeer waardevol geweest. Wat ons alleen wat onduidelijk en vreemd overkwam waren de grote prijs verschillen bij vervanging onderdelen/ onderhoud van de ketel. Toch hebben jullie de richting waar wij gevoelsmatig al heen gingen min of meer bevestigd.
Wij hebben jullie reacties stuk voor stuk goed doorgenomen. Vooral jullie argumenten van pro's en contra's voor vervanging onderdelen / onderhoud of nieuwe ketel.

Voor sommige van jullie kan het zijn overgekomen dat wij van jullie een offerte vergelijk wilden wat niet het geval was en is.
Wij zijn van mening dat je alle informatie die je maar kan krijgen nodig hebt om een goede mening / advies te kunnen geven. Daarom heb ik alles opgeschreven (incl. bedragen) wat wij zelf ook te weten zijn gekomen. Alleen de grote discrepantie in de prijzen zijn ons nog steeds onduidelijk.

Xr8, om jou vraag te kunnen beantwoorden kan ik alleen maar bedenken dat zijn advies voor een CW5 toestel te maken heeft met het feit dat wij een tweede badkamer met een bad willen. Voor de huidige situatie verwarmt de ketel onze woning goed en zeer waarschijnlijk is 't ook krachtig genoeg voor een tweede badkamer met bad. maar als ik jou goed begrijp kan een CW4 toestel ook zeer goed.

Vanwege jullie argumenten/ meningen samen met de vele (belangrijke) onderdelen die in 2005/2006 zijn vervangen hebben wij de knoop doorgehakt. Wij durven 't risico aan te gaan om voor de vervanging onderdelen / onderhoud van de ketel te kiezen. Mocht het na een periode blijken dat wij toch een verkeerde beslissing hebben genomen dan laat ik 't jullie weten.

Nogmaals onze grote dank voor al jullie inzet en adviezen, wij hebben er veel aan gehad.

Mensen 'Keep up the good work'

Tot dan
 
Melden mag ook bij een goede beslissing. :wink:

Mooi dat u eruit bent, dit topic kan dus op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan