Isoleren zadeldak welke niet voorzien is van dakbeschot

Isolatie noppen folie en PIF dat waren 2 suggesties.
Waarbij de eerste meestal wat goedkoper is, met een lage isolatie waarde en de PIF is ook in hogere waardes te koop.
 
Ja 1,4 is best weinig, maar voor 5,- per m2 kom je met glaswol ook niet ver bij de bouwmarkt. (ik zou dit in grotere hoeveelheden dan ook ergens anders halen, ik heb zo geen adresje, mag ook niet op het forum, maar er zijn genoeg handelaren door heel Nederland, vast ook een bij jou in de buurt)
Iets dikker en glaswol is relatief goedkoper, maar dampopen folie en latten om het te bevestigen verhoogt de m2 prijs ook.

En zo slecht is 1,4 trouwens ook weer niet.
Nu zit je bijna op 0, dan is 1,4 echt heel veel beter.
Van 1,4 naar 2,8 is een factor 2 beter, maar of je die extra kosten er in 4 jaar uithaalt zal je moeten berekenen. Ook afhankelijk van hoe je de ruimte een verdieping lager gebruikt. Zijn dat slaapkamers die niet boven de 15 graden komen of werkkamers waar het overdag 21 graden is?
Normaal gaat isolatie meer dan 20 jaar (en langer) mee.

Die bijna 0 is trouwens de isolatiewaarde van je dak, die is nu super laag. Maar aangezien je de zolder niet verwarmt, telt voor je warmte verlies de isolatie waarde van de zoldervloer en de lucht op zolder.
Stel dat die waarde 1,0 is en je doet daar 1,4 bij dan kom je op 2,4
Stel je doet daar 3 bij, dan komt je op 4,0
Beetje kort door de bocht en die 1,0 is een gok (kan je berekenen als je precies de opbouw van je vloer weet)
Stel er verdwijnt nu 1000,- aan energie door je dak (dat kan ook 4000,- of meer zijn, afhankelijk van de m2 en je energieprijs)
Bij een rc van 2,4 verlies je nog 416,- (bijna 600,-besparing)
Bij 4,0 verlies je nog 250.- (ruim 150,- extrabesparing, maar de kosten voor isolatie zullen bijna verdubbelen)
Stel een rc van 8,0 (zeer hoog) dan verlies je nog maar 125,- (nogmaals 125 besparing, maar de kosten zullen weer verdubbelen ten opzichte van de 4,0)
Je ziet dat je bij de eerste stap relatief het meeste bespaard.

In jouw geval moet je (als we alleen naar geld kijken) de isolatie er binnen 4 jaar uithebben om quitte te spelen. Om het de moeite te laten zijn, zou ik het er in 2 a 3 jaar uit willen hebben.
Meer dan 3,0 erbij zal je er waarschijnlijk niet uithalen.

Beetje lang verhaal en er zal vast ergens een foutje zitten, maar voor de korte termijn van 4 jaar zijn de kosten net zo belangrijk als de besparingen.
Daarom ook de suggestie om met gebruikt materiaal te werken, dat is goedkoop en zal een deel van z'n waarde behouden. (en makkelijk te verwerken is)
Als ze een (kantoor)hal of stal slopen, dan komen daar bijvoorbeeld vaak PIR platen van 4 cm dik bij vrij. Die kan je zo op de ronde balken schroeven, naden aftapen en klaar.
 
Super bedankt voor je uitleg en duidelijke manier van schrijven, kan ik wat mee! B-keuze spul sta ik zeker niet onwelwillend tegenover.

De isolatie zelf kan ik in principe gewoon hergebruiken op het moment dat het huidige dak wordt gesloopt en er een nieuwe etage gerealiseerd wordt. Vandaar dat ik ook benieuwd was welke folie ik zou moeten gebruiken om de isolatie zoveel mogelijk intact te houden. Wat betreft de latten idem dito, deze kan ik die tijd weer losschroeven en hergebruiken! Ik zit te denken aan glaswol, omdat dat ook goed isoleert tegen warmte van buitenaf en getik van regel op de kap qua geluid goed dempt.

Je voorbeeld berekening is wel van waarde, bedankt voor de moeite te nemen dit helemaal uit te tikken. Ik ga hier zeker eens op googelen om meer over te lezen.
 
Die bijna 0 is trouwens de isolatiewaarde van je dak, die is nu super laag. Maar aangezien je de zolder niet verwarmt, telt voor je warmte verlies de isolatie waarde van de zoldervloer en de lucht op zolder.
Stel dat die waarde 1,0 is en je doet daar 1,4 bij dan kom je op 2,4
Stel je doet daar 3 bij, dan komt je op 4,0
Volgens mij zit hier een denkfout !
Ik denk niet dat je de isolatiewaarde van de zoldervloer, hoe groot of hoe klein die ook is, zonder meer mag optellen bij de isolatiewaarde van de dakhelling.
De optelling der isolatiewaardes van verschillende lagen kan je volgens mij enkel maar doen als die samen één pakket vormen zonder dat daar een luchtlaag of een ruimte tussen zit.
 
Klopt die mag je niet zonder meer optellen:
Je mag ze optellen en er nog wat extra bijdoen voor de extra luchtlaag (de complete zolder is een luchtlaag) Een hele grote luchtlaag isoleert echter niet zo goed, dus voor het gemak zit ik die op 0.

@carebaer Soms worden een paar regels ineens een heel verhaal..
Bij de nieuwe bouw zal je een zo hoog mogelijk isolatiewaarde willen. Een combinatie van wol en pir zou je dan het beste van twee dingen kunnen geven. Lastig om nu al rekening mee te houden omdat je niet weet hoeveel ruimte voor isolatie je gaat krijgen.
 
  • Like
Waarderingen: carebaer
Je rekent dan op een perfect luchtdicht afgesloten zolderruimte waar ook geen enkel luchtstroming kan ontstaan. Dat lijkt me dan vooral een theoretische benadering.
In de praktijk kan je enkel de buitenschil rekenen. Het is enkel daar dat je uiteindelijk de binnenwarmte verliest aan de buitenomgeving.
Bijkomende isolerend tussen afzonderlijke compartimenten binnen het beschermde volume gaat geen of nauwelijks verschil maken in het totale warmteverlies. Zeker niet als je de totaal nodige isolatiewaarde gaat verdelen door de helft ervan in het dak te voorzien en dit trachten te compenseren door nog eens de helft in de zoldervloer te voorzien.
Je moet dus een keuze maken over de plaats van de buitenschil en dus over de grens van het beschermde volume. Ofwel in de dakhelling ofwel op of in de zoldervloer en daar het volledige luchtdicht afgesloten isolatiepakket als één geheel aanbrengen.
 
De buitenschil is alles wat om de verwarmde vertrekken heen zit.
Een complete zolder is onderdeel van die schil als die niet verwarmd wordt.

Perfect luchtdicht heeft er niks mee te maken. Luchtdichtheid beïnvloed de isolatiewaarde wel, dus dat hoor je mee te rekenen.

Een andere reden om de zolder wel mee rekenen is een eventueel vochtprobleem.
Als een zoldervloer dampopen is en een behoorlijke isolatiewaarde heeft, dan kan dat voor problemen zorgen als daar geen rekening mee gehouden wordt.
Meestal is dat geen probleem, maar het laat wel zien dat alles meetelt.

NB: ik maak hier een specifiek rekenvoorbeeld voor deze situatie. Vooral om te laten zien dat er in huidige situatie niet vanaf 0 gerekend hoeft te worden. Dit dan weer om de besparing niet te overschatten, omdat er al een waarde is. (wat die waarde dan ook mag zijn)
Wordt er "echt" geïsoleerd, dus waardes van 4 of hoger, dan kan je de vloer buiten beschouwing laten, omdat die dan nauwelijks invloed heeft.
 
Ik vermeld "perfect luchtdicht" niet enkel opdat je zoveel als mogelijk stilstaande lucht zou moeten hebben maar vooral ook omdat anders sowieso de warmte onder de zoldervloer zich zal uitbreiden naar de zolder toe. Hoe meer kieren en openingen zoals een trapluik hoe sneller dat zal gaan.
 
En dat kan je allemaal berekenen om zo tot de Rc-waarde te komen. De isolatiewaarde van de vloer inclusief alles zoals een trapluik.

Het huidige dak heeft een rc van bijna 0
De huidige vloer (met luik, enzovoorts) gok ik op 1 (kan ook 0,5 of 1,5 zijn)
Als het huidige dak naar 1,5 gaat, gaat het totaal naar 1,5 + ongeveer die 1.

Nu met temperaturen (weer lekker gokken)
Stel buiten 0 graden, nu op zolder 1 graden en de ruimte eronder 20 graden.
Straks buiten 0 graden op zolder 15 graden en de ruimte eronder 20 graden. Zou de vloer een waarde van 0 hebben dan zouden zolder en ruimte eronder beide 20 graden worden.
(deze waardes zijn vergelijkbaar met een eigen praktijkvoorbeeld, de gok zit enkel in het niet kennen van de vloer van de vraagsteller)
 
Eerlijk gezegd is dat voor mij een verwarrende redenering.
Uiteindelijk gaat het er om hoeveel energie de woning verliest naar buiten toe.
Het is dan ook de isolatiewaarde van de grens tussen binnen en buiten (de isolatieschil) die bepaalt hoeveel verlies er zal zijn, ongeacht de isolatiewaarde van ruimtescheidende muren of plafonds binnen de woning.
Ofwel isoleer je die grens optimaal in de dakhelling ofwel optimaal in de zoldervloer.
Zo zal bijvoorbeeld de woning veel minder warmteverlies hebben met 24 cm isolatie in de dakhelling dan met 12 cm in de dakhelling en 12 cm op de zoldervloer. Je mag immers de twee niet bij elkaar optellen.
 
"Zo zal bijvoorbeeld de woning veel minder warmteverlies hebben met 24 cm isolatie in de dakhelling dan met 12 cm in de dakhelling en 12 cm op de zoldervloer. Je mag immers de twee niet bij elkaar optellen."
Zeker dat dat wel mag.
In de simulatie:
120cm steenwol met 120cm steenwol: R waarde: 7
hetzelfde met een niet geventileerde luchtspouw van 2000cm: R waarde 7,2
Natuurlijk is dat in de praktijk anders, want die luchtspouw van 2 meter (de zolder) zal matig geventileerd zijn met de binnenruimte, vooral via de toegang, maar daar had ik al rekening mee gehouden met de lage r-waarde van de vloer.
Bij een grote zolder en een goed afsluitend luik of deur is de ruimte niet of nauwelijks geventileerd en gaat deze simulatie wel op.

Maar dit begint wellus nietus te worden en het gaat nauwelijks nog over de beginvraag. Dus graag een simulatie via bijvoorbeeld Ubakus (gratis) als iemand denkt dat ik ernstig fout zit.

NB: de basis van mijn verhaal blijft de kosten/baten berekening in dit geval.
In de praktijk is het advies meestal wel de isolatie op één plek aan te brengen. (meerdere reden, verder nu niet belangrijk)
 

Gerelateerde klussen

Reacties
0
Weergaven
428
  • Gesloten
Reacties
2
Weergaven
4K
Reacties
11
Weergaven
198

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via