Isoleren muren garage en plaatsen lichtkoepel

Status
Niet open voor verdere reacties.
100509_garage_1.jpg


Ik wil mijn garage ombouwen om te gaan gebruiken voor mijn terraria's.
De temperatuur zal zo op 24 a 25 graden moeten blijven. Er zat een kapsalon in de garage dus er is al elektra, verwarming en koud/warm water aanwezig. De kapsalon is zeer onprofessioneel gebouwd en is koud en erg lelijk.

Er komt een lichtkoepel in die zoveel mogenlijk licht moet gaan verspreiden naar de dieren. Het gedeelte van de dieren zal 4 meter lang en 3 meter breed gaan worden. Ik zat te denken om een lichtkoepel van 1.5x1.5m of van 1.5x2.0m te nemen. Heb ik hiermee voldoende lichtopbrengst naar de dieren toe?
De lichtkoepel zal dubbelwandig worden.
De lichtkoepel ga ik zelf niet doen want ik wil hiermee geen fouten maken. Ook heb ik dan geen garantie wanneer het gaat lekken.

De garage is 6 meter lang en 3 meter breed. De hoogte is ongeveer 2.4m.
De garage zit aan het huis vast met een tussendeur. De lange muur van 6 meter zit aan de garage van de buren vast. De buren gebruiken de garage voor de auto dus niet geïsoleerd. De andere muur van 5 meter zit aan de buitenkant. Deze muren zijn van halfsteen gemaakt.

Ik wil de garage gaan isoleren met kingspan isolatiemateriaal. De buitenmuur een spouw maken van 2cm. Hardhouten balken gebruiken en dan de isolatieplaten tegen deze houten balken aan. Tussen de buitenmuur en de balken nog dampremmende folie gebruiken. Dit eveneens bij de garagedeur maken nadat ik de kieren in deur heb gedicht met purschuim.
De muur aan de buren direct isolatiemateriaal aan vast maken. Kan dit of moet er ook een spouw gemaakt worden aan die zijde?
Dan komt er dampwerende folie over de isolatie heen. Tenzij dit niet nodig is bij de kingspan platen.

Eventueel een tussenwand met een deur van 90cm die ruimte van de dieren scheidt met de rest van de garage.

Voor de verwarming heb ik het probleem dat de thermostaat in de huiskamer hangt. Daarom wil ik een radiator met overcapaciteit nemen waardoor de ruimte snel op warmte is. Op de radiator een thermostaatkraan. Dan een elektrische convector van 2000W nemen om schommelingen tegen te gaan. Door de hoge isolatie hoop ik dat het eigenlijk langzamer afkoelt dan de woonkamer. Dan zou ik helemaal geen convector nodig hebben.
Zou deze constructie werken?

Alles mag afgewerk worden zodat eroverheen met spac gespoten kan worden.

Ben ik nog iets vergeten? Graag ontvang ik advies, aanvullingen of eventueel alternatieven. Ook ben ik wel benieuwd hoelang ik ongeveer met deze klus bezig zou zijn. Ik zit aan een paar dagen te denken of zit ik er helemaal naast?
 
Het is onnodig om hetzelfde bericht dubbel te plaatsen, in verschillende rubrieken.
Daarom het andere bericht verwijderd.
 
Omdat er sinds gisteren niemand reageerde in dit topic leek het me misschien toch beter om dit in de "verbouwing" onderdeel te zetten.
 
Achja, soms hebben de mensen die hier vrijwillig hun adviezen geven, ook wel eens een keer een weekendje geen zin om antwoorden te geven.
Of ze hebben andere dingen te doen, met hun familie.

Dus misschien nog even wat geduld hebben. :wink:
 
Wat kunnen de pijlen voor ons betekenen.
Ik zou nog eens ergens info zien te vinden over lichtkoepels 1 lijkt mij weinig.
Terraria's hebben bij die temperatuur ook een behoorlijk hoge luchtvochtigheid, is het bij jouw bekend hoe hoog deze gemiddeld zijn.
Tussen de buitenmuur en de balken zal je een dampopen folie moeten plaatsen. Isolatie ertussen en op de balken een dampremmende laag en dan iets van een bekleding of afwerking. Hoe dik wordt de isolatie.
Ik zie het niet voor me de isolatie bij de buren op de muur plaatsen hoe ga je dat verder afwerken ik lees dat je iets met spac wil gaan doen. Een spouw is in iedergeval niet nodig. Ik neem aan dat het bij de buren niet onder nul zal komen.

Wat en hoe zit met het dak en het plafond dit in verband met de conditie in het verblijf.
De tussenmuur moet die geen warmte en vocht tegen gaan houden.
De temperatuur in de garage hoe laag zou het daar kunnen worden.
 
In plaats van de hele ruimte te verwarmen kun je ook de terarium verwarmen, dat scheelt een hoop energiekosten.
De ruimte enigszins isoleren en enigszins verwarmen om de ergste kou uit de ruimte te halen blijft dan over.

Het is maar een idee. :wink:
 
Bedankt voor het antwoord.
Tussen de pijlen staat de maat van de lengte of breedte van de desbetreffende muur.
De lichtkoepel hoeft alleen 3x3 meter te overbruggen. Een lichtkoepel van 1.5x1.5 of 2.0x1.5 meter heeft toch al bijna de gehele oppervlakte verlicht of moet het echt nog groter?
De luchtvochtigheid verschilt per terrarium. De ene zal een woestijn klimaat bevatten en de ander weer tropisch. Ik schat dat de luchtvochtigheid tussen de 50% a 60% wordt in de ruimte. Dit ligt ook aan hoeveel er geventileerd wordt.
De isolatie zal 6 cm worden op de muren. Op de vloer en het plafond mag de isolatie 8cm zijn.
De platen kunnen met tegellijm op de muur vastgemaakt worden. Sommige isolatieplaten zitten al kant en klaar met gipsplaten erop.
De tussenmuur moet ook geïsoleerd worden. Vocht mag er gewoon uit.
Het plafond wordt ook goed geïsoleerd met zo'n 8cm dikte.

De minimale temperatuur mag 's nachts op 22 graden en misschien soms op 20 graden uitkomen.

Is het niet erg dat er gaten in de dampremmende folie komen van de schroeven als de gipsplaten op de balken worden bevestigt?
heeft het zin om de buitenmuur te impregneren aan de buitenkant?
 
Kacheltje schreef:
In plaats van de hele ruimte te verwarmen kun je ook de terarium verwarmen, dat scheelt een hoop energiekosten.
De ruimte enigszins isoleren en enigszins verwarmen om de ergste kou uit de ruimte te halen blijft dan over.

Het is maar een idee. :wink:

Goed idee maar ik wil sommige terraria voorzien van een open bovenkant. Daarom is het ook zo mooi als het licht van bovenaf komt zo rechstreeks op de dieren. Mijn terraria's zijn van betonplex. Het zou wel een stuk makkelijker zijn op die manier.
 
Ik werkte wel eens bij een dierenziekenhuis waar men lampen en verwarmingsmaten en verwarmde stenen gebruikte. Stralingswarmte schijnen reptielen erg comfortabel bij te voelen. Daarbij is het niet echt nodig om de gehele ruimte zo warm te hebben.
En naar mijn weten is in de vrije natuur de temperatuur ook niet altijd 22 graden, zeker niet als het om woestijnsoorten gaat.

Maar goed ik neem aan dat je daar zelf beter in thuis bent als ik hoor. :lol:
 
Haha ik heb echte diehards ertussen zitten. Deze dieren graven zich voor de nacht in zodat ze nooit onder de 20 graden komen. Ik heb oa schildpadden en die zijn heel gevoelig met hun luchtwegen. Ze warmen zich op met straling maar een te koude omgeving kan een infectie veroorzaken.
 
Zoals je weet, ga je isoleren kan het ergens gaan condenseren. Daarom is het van belang dat de getallen van vocht en temperatuur vrij nauwkeurig bekend zijn.
Isolatie muur buren, vloer en tussenmuur duidelijk. Plafond met platdak, waarschijnlijk, bitumen heel veel risico op condens, meer info in de groep Dak en Schoorsteen.
Gaten van de gipsplaat schroeven kan je voorkomen door op de balken de damprem te plaatsen en vervolgen daarop latten aan te brengen. Deze manier wordt ook vaak gebruikt om in deze ruimte het electrisch te laten lopen. De latten zijn minimaal zo dik dat de schroef niet de damprem raakt.
Impregneren geen idee of dit zou helpen.
 
Ik heb een beetje rondgekeken en gezocht maar niet gevonden waarom bitumen het risico op condensatie verhoogt.
Er ligt grind op het dak en volgens mij zit daaronder inderdaad bitumen.
Ik moet dan ook een spouw creëren bij het dak. Deze ook op 2cm aanhouden?

Hoe worden die latten vastgemaakt? Deze moet ik dan toch ook weer vastschroeven? Ik snap het niet helemaal.

Als ik genoeg ventileer dan heb ik toch geen problemen meer van de condens vorming? Uiteraard wanneer er ook genoeg ventilatie in de spouw is.
 
Ventileren prima maar dan aan de koude kant van de isolatie.
Bij het platte dak moet door ventilatie de temperatuur bovenzijde isolatie en de onderzijde van de dakvloer ongeveer gelijk blijven met die van de temperatuur buiten.
Die latten komen ook gaatjes in maar zover ik heb begrepen stukken minder omdat deze met veel minder schroeven worden vast gezet.
 
Je weet de balklaag loopt in een richting. Dus is het moeilijk om haaks op de balklaag te ventileren de lucht moet over de isolatie kunnen stromen. Je moet dus aan twee kanten, het begin en het eind van zo'n vak, zorgen dat er buitenlucht boven de isolatie naar binnen-en naar buiten kan tochten. Heeft de aanbouw een boeiboord zou je dat via het boeiboord kunnen realiseren.
 
Er zit geen boeiboord aan de gevel vast. Ik weet ook niet hoe de balken nu lopen. Er zit nu een plafond voor. De garage zit vast aan die van de buren. Ik kan aan hun kant geen ventilatie bewerkstelligen. Als de balken in de lengte lopen komt de ene kant uit op de muur van het huis. Het is in ieder geval duidelijk dat er een spouw moet komen aan het plafond. Hier goed ventileren door elke balklaag heen.

Dus samenvattend voor het plafond:
- Isolatie bevestigen tussen de balken en daarbij rekening houden met 2cm spouw.
- dampwerende laag voor de isolatie en daarna afwerken met gips of houtplaat.
- Tussen de balken moet er een luchtstroom zijn van de koude buitenlucht voor ventilatie.

Wat is nu de handigste volgorde voor het opbouwen van de isolatie?
Ik zat te denken aan eerst het plafond dan de muren en als laatste de vloer.
 
Een oplossing met een intelligent dampscherm bestaat ook. Dit scherm zorgt ervoor dat het vocht wat in de winter in je constructie is gekomen er van de zomer weer uit dampt.
Zoek maar eens op het internet.
 
Dat is mooi spul zeg. Wanneer het ventileren niet lukt kan ik dit ook nog gebruiken.
Heb je nog een idee van de volgorde van isoleren?
 
Doe het zo dat je de dampremmers van wand en dak aan elkaar kan verbinden, lijkt mij.
 
Er zijn een wat vragen bij me binnen geschoten.

Het is me niet duidelijk hoe ik de verticale balken van de spouw kan vastmaken tussen de horizontale balken op de vloer en plafond?

De isolatieplaten tussen de balken worden geplaatst mogen niet naar achteren vallen. De folie erachter kan denk niet alles tegenhouden. Wat is de beste manier om deze vast te maken? Wellicht kitten?

Hoe kan ik de elektriciteit aanleggen en het buizenwerk van de CV. Ik wil niet in de isolatie snijden en al helemaal niet in de dampwerende folie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan