Hoe de dampfolie aanbrengen in een kozijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik heb een vraag over een kozijn, het kozijn is 4m lang en vanaf de grond eerst (60cm hoog) 4 rabbat delen die ik van de zomer heb vervangen met isolatie wol erachter.
Volgens een klus bedrijf is het niet goed gedaan, ik heb de isolatie zo dik aangebracht dat de boardplaten aan de binnenkant van het kozijn doorbuigen plus dat er geen dampfolie is aangebracht.

Maar wat is nu wel de juiste volgorde? Het kozijn ziet er als volgt uit aan de binnenkant een soort boardplaten van 4 keer een meter en 60cm hoog dan binnenin een soort houten frame (daar heb ik de isolatie wol tussen gedrukt en dan komen er 5 rabbatplanken die ik helemaal rondom heb afgekit.

Het klusbedrijf wil de planken vervangen, daar red ceddar hout en dampfolie aanbrengen en aan de binnenkant nieuwe platen zetten, alleen het red ceddar hout is peperduur zegt de man, wat is ongeveer de prijs van red ceddar het gaat om de lengte 4m en de hoogte 60 cm. Plus er hangt nogal een fors prijskaartje aan deze vervanging, ik dacht dat moet je zelf toch ook wel kunnen.
Alleen ik kan niks vinden over de opbouw van de binnenkant van een kozijn.

m.vr.g. madeef.
 
Sorry ik ben ook maar een leek wat bouwbenamingen aangaan,ja het gaat om het onderste deel van het kozijn zeg maar waar de rabbat delen tegenaan zitten.Hoe hoort zo'n binnenkant er uit te zien?
 
Ik heb delen red ceder gebruikt om boeidelen te vervangen. De lengte bepaalt sterk de prijs.

Ter vergelijking: voor 1 deel red ceder van plm. 4 meter bij 28 centimeter betaalde ik 45 euro. Dit was 2 jaar geleden.
 
Bedankt voor de reaktie's,alleen ik heb nog geen echt duidelijk antwoord op mijn vraag het gaat dan inderdaad om het schopboord ik zo alleen graag even weten hoe is de juiste volgorde, dus van binnen naar buiten gezien eerst platen aan de binnenkant van het schopboord dan dampdichte folie en dan glaswoldeken en dan weer een dampdichtefolie en dan als laatste de rabatdelen en ben ik weer buiten.Of is dit niet een juiste volgorde??alvast bedankt.
 
Madeef schreef:
eerst platen aan de binnenkant van het schopboord dan dampdichte folie en dan glaswoldeken en dan weer een dampdichtefolie
Is twee dampdichte folies niet teveel ?
Aan de buitenkant hoort toch een dampopen folie ?
 
Klopt: twee dampdichte folies is teveel, ik had het niet goed gelezen. Nogmaals: dampdichte folie aan de warme zijde van het isolatiemateriaal. In geval van kans op doorslag kan er aan de koude zijde (dus achter de rabat delen) ook een folie worden geplaatst, maar deze dient dan niet dampdicht te zijn. In de handel zijn verschillende open folies verkrijgbaar. Rabatdelen, indien goed geplaatst zullen echter niet doorslaan.
 
Bedankt heren

hier heb ik wat aan,altijd mooi dat er mensen zijn die hun kennis willen delen.

Nog 2 kleine vraagjes, gelijk achter de rabat delen komt dus eigenlijk niks?(ik bedoel geen folie)Maar die planken moeten toch links en rechts vrij zijn van het kozijn (3mm)i.v.m. het uitzetten en onder ongeveer 8mm voor het ventileren maar komt hier dan geen regen of koude wind door je wilt natuurlijk niet dat de isolatie nat wordt.Ik had de rabbat delen nu te strak erin gezet en rondom helemaal afgekit de planken staan nu iets bol plus je kan nu niet ventileren.

En de andere vraag is,als ik op de bank zit voel ik vaak een koude wind in mijn nek nou blijkt dat het bij het voor raam wegkomt,ik heb de afdek plaat eraf gehaald en daar zie je dan een lat waar het kozijn op vast zit plus een stukje beton waar de lat weer op vast zit en dat stuje beton staat weer haaks op een binnenmuur en tussen die twee betonnen muren komt redelijk veel tocht uit.(probeer even een foto erbij te doen)nou is de vraag mag ik hier pur in spuiten of zouden jullie er een stukje isolatie tegen aan drukken?

Je ziet dat er ook al iets van een schimmel was op het behang.Alvast weer bedankt voor de reakties.

19823_Afbeelding_385_1.jpg
 
De dampdichte folie aan de binnenzijde zou ook alle tocht (de benodigde ventilatie) uit het raamwerk moeten tegenhouden. Kou komt niet door de constructie heen. De isolatiedeken werkt immers net als een dekbed: niet luchtdicht maar wel warm.
De isolatie kan in deze constructie alleen nat worden door condens. Dit ontstaat doordat relatief vochtige lucht van binnen ergens in de constructie (meestal in het isolatiemateriaal) condenseert. De hoeveelheid condens wordt echter sterk beperkt door de dampremmende folie aan de warme zijde van de isolatiedeken.
8 Milimeter aan de onderzijde lijkt mij voldoende om de ruimte tussen rabatdelen en isolatiedeken te ventileren. Van belang is wellicht dat de onderste ligger van het kozijn aflopend naar buiten is (meestal het geval). Als de wind op het kozijn staat, dan loopt regenwater niet naar binnen.
De tocht die je voelt is, als ik het goed begrijp, de ventilatie in de spouwmuur. Als de aansluiting tussen kozijn en spouwmuur kan deze noodzakelijke luchtstroom ook doordringen inde kamer. Ik zou deze aansluiting afdichten met een compressieband in plaats van met PUR. PUR krimp namelijk altijd los. Een compressieband is een opencellig schuim dat is gevuld met pasteuze massa. Het materiaal vormt zicht perfect in de voeg en laat geen tocht (of water) door. Eventueel zou je ook kunnen kiezen voor een geslotencellig schuim, maar dit laat zich moeilijker vormen.
 
Met pur is goed te doen hoor.
al vaker gedaan op deze manier en nooit klachten over gehad.
je zet je kozijn er ook gelijk extra vast mee :wink:
daarbij kun je toch ook de aan sluiting van muur/kozijnstijl aan de buitenkant afkitten? helpt ook weer.

gr vince
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via