Hellend dak isoleren van binnenuit, paar vragen

Hallo allemaal,

Ik heb zoveel mogelijk topics gelezen over een hellend dak isoleren, maar heb nog geen duidelijkheid gekregen over wat vragen waar ik mee zit. Het gaat om het isoleren van een hellend dak in een jaren '30 huis (zonder folie tussen pannen en dakbeschot). Dit is wat ik van plan ben:

doorsnede dakisolatie.PNG


vraag 1: Ivm een overspanning van 125cm begrijp ik uit andere topics dan regelwerk van 44x44mm stevig genoeg is. Dit is dik genoeg toch? (en niet té dik?)
Verder wil niet vragen stellen die al gesteld zijn maar volgens mij klopt mijn ontwerp in bovenstaand plaatje, toch?

Ik kies voor steenwol ivm brandveiligheid. Ik snap ook wel dat PIR niet gelijk een brandgevaar is maar er komen straks twee kinderkamers dus hoe veiliger hoe beter).
(Wat ik niet snap is dat je leest dat PIR euro-brandklasse B heeft maar als je dan kijkt op de specificaties van fabrikanten dat er D of E staat... Volgens mij worden dan NEN-EN 13501-1 en DIN 4102 door elkaar gebruikt...)

vraag 2: omdat ik zoveel mogelijk isolatie ertussen wil krijgen denk ik erover om nog 4cm steenwol platen tussen het regelwerk te proppen ipv lucht. Ik heb alleen nog nergens gezien dat iemand dat óók doet, mis ik iets of is het nutteloos? Dan heb ik namelijk 16cm steenwol ipv 12cm, scheelt toch weer.

vraag 3: een stuk wordt een wand van een badkamer, dus naast groene gipsplaten moet daar ook een dampdichte folie ipv een dampremmende folie op. Gewoon ter info: maar als je in een badkamer dampdichte folie gebruikt, waarom dan ook niet in de andere ruimtes. Wat is het nadeel van een dampdichte folie dan?

alvast bedankt!
 
  1. 44x44 is meer dan stevig genoeg. Mocht je nog een paar centimeter kunnen missen in de ruimte, kun je ook overwegen om 22x50 latten haaks op de gordingen te monteren waarop je de gipsplaten monteert. Dan heb je 16 centimeter zonder onderbreking.
  2. Bij gebruik van een een regelwerk van ~22x50 cm is dat niet zo heel zinnig, maar in jouw geval kan dat prima. Je kunt ook gewoon platen/rollen van 16 cm gebruiken en daar inkepingen uitsnijden voor de regels.
  3. Dampdicht en dampremmend zijn eigenlijk synoniem. Wel is het in de badkamer natuurlijk belangrijk dat alles ook daadwerkelijk goed aansluit en lucht/dampdicht is, omdat daar veel meer vocht vrijkomt.
 
Niets is in de wereld van bouwmaterialen 100% dampdicht; er is slechts een bepaalde mate van dampremming die zoals Wgb al aangaf wordt uitgedrukt in de Mu-waarde (aangeduid als µd of sd). Dampremmend en dampdicht wordt daarom ook als synoniem gebruikt; dampremmend is van deze twee de technisch correcte term, maar zorgt bij velen voor verwarring.
 
Mocht je nog een paar centimeter kunnen missen in de ruimte, kun je ook overwegen om 22x50 latten haaks op de gordingen te monteren waarop je de gipsplaten monteert.

Als ik het goed begrijp bedoel je dit, stuk simpeler te maken, minder isolatieonderbrekingen maar kost 22mm extra ruimte.
Ik zag in andere posts dat 22mm in de buigingsrichting te weinig was en je dan op den duur scheuren op je gipsnaden kon krijgen.
of bedoel je 50mm in de buigingsrichting? dan verlies ik namelijk wel erg veel ruimte.
1642157306400.png
 
De dampdichtheid wordt daarnaast bepaald door hoe goed je hebt afgetaped / afgekit, dus doe dat zorgvuldig. Overgangen, randen, doorvoeren, nietjes, alles mooi afwerken.
 
ik ga mijn best doen met de tape, bedankt voor de tips :)

Sorry dat erover doorzeur, maar ik wil het graag goed begrijpen: een SD waarde van 1500 wil je in de badkamer, en de reden dat je een folie met SD waarde 40 in de andere ruimtes doet is omdat die 2x zo goedkoop is, maar alles met een folie van SD1500 kan je ook doen als je van je geld af moet.
 
Je kan ook 22mm dik gebruiken en achter de raggels waar 2 gipsplaten bij elkaar komen een extra raggel plaatsen, zodat die 44mm dik worden. Dan wordt de kans op scheuren van de naden verkleint. En idd op 300 hoh plaatsen. Zo heb ik het ook gedaan, bij een zelfde overspanning, omdat er behoorlijk nog wat beweging in zat anders.

Als je dan ook nog isolatie hebt van 60cm breed, past dat er gelijk mooi tussen.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel het inderdaad zoals je het nu op de afbeelding hebt weergegeven. In het plafond wat ik er een paar maanden geleden heb uitgesloopt zat dit overigens ook zo, waarbij de regels hoh zelfs op 60 cm zaten met een overspanning van 135 cm. Dat zat er gewoon nog strak in (slopen had te maken met totaal gebrek aan isolatie).

Gezien de beperkte meerprijs van die regels, is het wel beter om een hoh van 30 cm aan te houden. Ook helpt het om de regels zo lang mogelijk te pakken, zodat ze op zoveel mogelijk gordingen vastzitten; dat is naar mijn ervaring stabieler.
 
Als je de regels op de gordingen gaat maken, kijk dan bij het bevestigen wel even hoe recht de gordingen zijn. Zo'n lat buigt mee dus als je een verschil hebt merk je het vaak pas later. Kan handig zijn een lang aluminium profiel of iets dergelijks (iets wat helemaal recht is) bij de hand te hebben om het te controleren.
 
Je moet het geheel inderdaad even uitvlakken met kaleerblokjes of iets dergelijks, maar dat had bij die andere methode natuurlijk ook gemoeten.
 

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via