Ik heb dit groepenkastje al een keer eerder gezien op dit forum. En door aankoop stacaravan ben ik nu ook de “trotse” bezitter. Het is geen hobbykastje zoals iemand op dit forum al een keer dacht. Het is een onderdeel van een stacaravan, geproduceerd in Engeland. Dus ook ik zal een noodzakelijke upgrade gaan uitvoeren. De dunste rode draden zijn 1mm2 dus de betreffende automaat is terecht afgezekerd op 6 A. Maar de dikkere draden zijn 2.5mm2 dus vinden de Engelsen dat daar makkelijk 32A doorheen kan. Ik ga ze vervangen door twee nieuwe aardlekautomaten van 16 en 6 karakteristiek B. De kleurtjes waren voor de vorige eigenaar wat verwarrend. Ik snap dat wel. Zwart? Oh dat is schakel dus spanning dus fase. Rood? Oh dat was vroege bij ons de nul dus aansluiten op nul. Maar de Engelsen zien dat toch anders: rood is fase, zwart is nul. Dus nu zit t al jaren andersom. Tja de nul wordt nu dus geschakeld door de eenpolige automaat. Is voor die 32 A minder een risico want de automaat van de camping zal eerder ingrijpen op 16A. De 6 is wel een dingetje
Wat ik wil doen is de zwarte en rode per groep eerst met elkaar verbinden met Wago 0.5 - 2,5 mm2 en daarvanuit met een behoorlijke VD draad naar nieuwe aardlekautomaten (2 polig) resp 16 en 6.
Nu worden ze bij elkaar gepropt in een klemtstrook of kooiklem van een automaat.
Heeft iemand anders nog tips? Gehele bedrading vervanging wordt m niet want
dit systeem is geen centraal doossysteem (daarom de verzameling van aders hier)
Wat ik wil doen is de zwarte en rode per groep eerst met elkaar verbinden met Wago 0.5 - 2,5 mm2 en daarvanuit met een behoorlijke VD draad naar nieuwe aardlekautomaten (2 polig) resp 16 en 6.
Nu worden ze bij elkaar gepropt in een klemtstrook of kooiklem van een automaat.
Heeft iemand anders nog tips? Gehele bedrading vervanging wordt m niet want
dit systeem is geen centraal doossysteem (daarom de verzameling van aders hier)