Grenen timmerpaneel bureau beitsen mislukt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb afgelopen paar dagen gewerkt aan een nieuw wandbureau ter vervanging van mijn huidige mini ikea bureautje. Hiervoor heb ik drie grote grenen timmerpanelen gekocht, deze aan elkaar gezet en het geheel tegen de muur geplaatst.

Om een mooie kleur te krijgen en het verder krasvast te maken - en op aanraden van de mensen in de winkel - heb ik gekozen voor transparante Red Cedar interieurbeits met daar bovenop transparante blanke vloerlak.

Ik heb de panelen goed geschuurd, stofzuiger eroverheen, vochtige doek eroverheen en ben toen met een kleine roller de beits beginnen aan te brengen. Ik heb de platen niet ontvet omdat mijn pa aangaf dat dit overdreven was en nergens voor nodig was (achteraf gezien zou ik hem persoonlijk moeten afleveren bij het programma Help mijn man/pa is klusser!). Na de eerste laag beits begon ik al te zien dat er behoorlijke verschillen zaten in de kleur en ook na de tweede keer beitsen werd het er niet beter op.

Mijn verftechniek zal er overigens ook aan bijgedragen hebben dat het zo'n "zooitje" is geworden. Ik heb de eerste laag tegen de naad in aangebracht (dus richting de muur met de roller) en de tweede laag met de naad mee maar dan stopte ik bij iedere "plaatnaad" waar de volgende plaat begon en deed ik eerst de eerste plaat helemaal, daarna de tweede en als laatste de derde. Hierdoor zie je dus ook de donkere vlekken rond de twee naden in het bureau waar ik 5cm overloop had op de al geverfde plaat als ik met de volgende plaat begon.

89_002_1.jpg


89_004_1.jpg


Na lang overwegen heb ik besloten (ga ik besluiten na jullie adviezen?) om ervoor te kiezen om de huidige laag beits eraf te halen en opnieuw te beginnen met de hulp van de professionals (lees: jullie!). Voordat het zover is heb ik een aantal vragen:

Hoe kan ik het beste de huidige beitslaag van het bureau verwijderen?
Zelf dacht ik aan het gebruik van een schuurmachine met eerst korrel 60 en daarna 120 en de randen (en het gedeelte in de hoek waar het schuurmachine niet bijkomt) met de hand te schuren.

Kan ik oneffenheden/gaatjes opvullen met blank kneedhout na het schuren?
Ik heb kneedhout gebruikt om de naden goed te dichten tussen de drie platen, kan ik dit ook gebruiken om gaatjes rondom azen of andere putjes op te vullen? Op de website van de gamma staat "Wilt u de vloer bewerken met transparante beits? Gebruik dan geen kneedbaar hout. De beits trekt daar niet in, dus ontstaan ongelijkmatige vlekken in de vloer." wat dus zou betekenen dat het ook in mijn geval niet gewenst is?

Deze keer dus maar wel ontvetten, met wat en hoe?
Zoals Dingena in een ander topic aangaf "
Helaas Kees61, zeker nieuwe onbehandelde tafels hebben een olie of wax laagje..dit is geheel normaal en wordt vaak door mensen onderschat. Dit probleem komen wij in de winkel meerdere malen per week tegen.". Ik ga er dus maar vanuit dat ik deze keer absoluut wel moet ontvetten. Met wat en hoe kan ik dit aanpakken?


Na het ontvetten en opnieuw schuren (met 180?), hoe de beits dan wél aanbrengen?
Nadat alles weer klaar is om van voren af aan te beginnen, hoe pak ik dit dan aan? Kan ik het beste de roller flink volgooien met beits of goed afrollen? Moet ik met één lading beits op de roller dan eerst met de naad mee, daarna tegen de naad in en als laatste nogmaals met de naad mee gaan alvorens ik weer nieuwe beits op de roller doe of zijn er betere technieken?

Hoeveel lagen beits/vloerlak aanbrengen?
Hoeveel lagen geeft het beste resultaat in mijn geval? De beitspot geeft aan 1-2 voor behandeld hout en 3 voor onbehandeld hout. Ik heb echter nog maar genoeg voor één laag in de pot en ben (hier komt het cliché) maar een "arme" student dus als 1 laag en 2 of 3 lagen vloerlak voldoet dan zou ik die route willen kiezen, maar als dit de kwaliteit niet ten goede komt dan kies ik er maar voor om wat extra geld uit te geven.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, hopelijk wordt de volgende poging wel succesvol en kan ik verder gaan met de bouw van het nieuwe bureau :)

Hier is het bureau overigens met beitslaag van een afstand:

89_005_1.jpg



Foto's plaatsen via klusidee, mod.
 
Ik heb het eerlijk gezegd niet allemaal gelezen,
maar bij het beitsen is het misgegaan.
Beits moet vliegensvlug en gelijkmatig over het oppervlak verdeeld worden om aanzetten te vermijden.
Na een minuut nogmaals over een al gebeitst stukje gaan levert al snel dit soort donkere verkleuringen op.

Beits wegschuren en opnieuw beginnen.

Zo te zien zijn het vuren timmerpanelen, dat hout kan zeker in deze tijd van het jaar (met de verwarming aan) enorm droog zijn en de beits droogt dan ook zeer snel doordat het hout het water uit de beits wegzuigt.
Een paar keer voor het beitsen met een vochtige lap over de panelen vermindert die zuiging al een stuk.

Ontvetten had volgens mij hier niet geholpen.
 
1. De bladen in de richting van de houtnerf opschuren met p180 ( gebruik geen P60 op grenen want dan staan de houtvezels werkelijk overeind ).
Schuur na met P400.
2. stofvrijmaken.
3. Doe de 1e laag met verdunde beits.
4. Breng op met een brede platte kwast UITSLUITEND in de richting van de houtnerf, en hou een in de beits gedrenkte roller van minimaal 15 cm breed bij de hand en rol onmiddelijk de met de kwast opgebrachtbeits in de houtnerfrichting uit.
Een andere methode is om een katoenen lap die licht verzadigd is met beits direct na het aanbrengen van de beits over de beits te wrijven.
5. Minimaal 3 lagen opbrengen en tussen lagen opschuren met P400
6. WERK VLOT DOOR EN MET HET JUISTE GEREEDSCHAP, dus geen zielig rollertje van 10 cm.
 
Bedankt voor jullie antwoorden, Kees en Kloek.
2. stofvrijmaken.
Dus dat betekend dat ontvetten verder niet meer nodig is? En als dit wel zo is, hoe ga ik hier te werk dan?
3. Doe de 1e laag met verdunde beits.
Op het blik staat dat de beits 0 tot 5% verdunt kan worden, dit lijkt me niet echt de moeite waard en ik ga er dus van uit dat ik in dit geval meer dan 5% moet verdunnen? Welke verhouding zou jij me kunnen aanraden?

Verder zit ik nog met de vraag of het mogelijk/wenselijk is om de gaatjes en oneffenheden op te vullen met kneedbaar hout of dat dit inderdaad - zoals op internet te vinden is - voor vlekken zorgt omdat de beits hier niet goed pakt.

Alvast bedankt voor de antwoorden, ondertussen ga ik richting de winkel om de benodigde gereedschappen aan te schaffen :)
 
Ik kon het vorige bericht helaas niet meer bewerken maar er rest mij nog één vraag:
1. De bladen in de richting van de houtnerf opschuren met p180 ( gebruik geen P60 op grenen want dan staan de houtvezels werkelijk overeind ).
Schuur na met P400.

Ik kan dus met een schuurmachine met p180 eronder met de houtnerf mee (dus gelijk aan de muur) de beits eraf schuren? Ik ben hier nu mee bezig en moet zeggen dat het een hels karwei is. Ik ben nu twee uurtjes bezig en heb pas het volgende resultaat op 1m2 (van de 3):

41078_IMG_0024_1.jpg


Daarbij vraag ik me ook af hoe lang ik met één enkele schuurlap kan doen? Ik heb er nu al twee gebruikt en alle twee zien ze er zo uit, waarbij ik met name zie dat er soort "verfklodders" aan vast komen te zitten die misschien krassen kunnen veroorzaken op het hout? kan dit verder geen kwaad?

41078_IMG_0025_1.jpg
 
De beits was dus nog niet voldoende droog. Vandaar die vette plekken op uw schuurpapier.

U ziet evenwel dat het oppervlak nu veel minder strepen bevat. Doorschuren dus.

Na de schuurbeurt kunt u het oppervlak reinigen met een biologische verfreinger ( Groene fles is uitstekend ).

Neem voldoende droogtijd in acht tussen de lagen door!

Gooi voldoende beits in een aparte pot voor 1 laag en verdun deze ca. 10 %. Zo voorkomt u dat de opvolgende lagen te dun worden opgezet.
 
Hartelijk dank voor alle hulp Kees. Ik denk dat ik er dan maar voor kies om de eerste vierkante meter af te maken en met de rest een aantal dagen te wachten totdat de beits wél is opgedroogd. Ik zit er niet op te wachten om 10+ van die schuurlappen erdoorheen te jagen :shock:
 
Ik bedenk me net dat er één vraag nog onbeantwoord is gebleven en aangezien het opschuren langzaam maar gestaagd vordert is dat een vraag die snel uitgevoerd gaat worden:

Kan ik oneffenheden/gaatjes opvullen met blank kneedhout na het schuren?
Ik heb kneedhout gebruikt om de naden goed te dichten tussen de drie platen, kan ik dit ook gebruiken om gaatjes rondom azen of andere putjes op te vullen? Op de website van de gamma staat "Wilt u de vloer bewerken met transparante beits? Gebruik dan geen kneedbaar hout. De beits trekt daar niet in, dus ontstaan ongelijkmatige vlekken in de vloer." wat dus zou betekenen dat het ook in mijn geval niet gewenst is?
 
Laat het uitstoppen van gaatjes achterwege totdat u de blanke lak gaat aanbrengen: neem wel een kneedbaar hout wat zo dicht mogelijk bij de kleur van de beits komt.
 
Beste Kees,

Ik merk dat ik bij het opschuren van het hout een golf-effect begin te krijgen in de plaat. Als ik met de hand over het hout ga richting de muur (dus haaks op de houtnerf) dan zitten er een stuk of 5 golfjes in de plaat. Deze zijn zeer licht en ik ben ook nog niet klaar met het opschuren maar ik vroeg me toch af of dit nog weg gaat en waar dit anders aan kan liggen?

41078_IMG_0026_1.jpg
 
Kromtrekken van het grenen door vocht ( opgebrachte beits ) in combinatie de manier waarop het grenen is gezaagd en verlijmd.
 
Ah okee, dat verklaart inderdaad een hoop. Is dit probleem op de een of andere (goedkope) manier op te lossen, of ben ik nu plat gezegd "de sigaar" en heb ik in feite mijn paneel (ben gelukkig maar met 1 begonnen) onbruikbaar gemaakt voor een bureau? (Het zijn overigens "Grenen timmerpanelen" van bij de bouwmarkt)
 
Dat laatste was mij al duidelijk.

Je zult dus met de beperkingen moeten leven, of de complete bovenzijde met bijvoorbeeld een Ki- Kern ( volkunststof ) plaat moeten bekleden, maar dat was denk ik niet je intentie.
 
Is met P60-80 schuren misschien een oplossing om zo het hout weg te schuren totdat de golven weg zijn? En daarna met P180 om het weer beits klaar te maken? Het zijn platen met een dikte van 24mm, dus een paar mm wegschuren zou geen probleem moeten zijn, maar lost het ook het golf probleem op?
 
Tja, met 24 mm kun je nog wel wat schuren...

Maar...hoe dunner het hout, des te minder massa, des te meer kromtrekken bij vochtopname.
 
Jean,
Heb je ooit de onderkant van de bladen gelakt ?
Grenenbladen/kastplanken,is de grootste zooi die er is !
Is afvalhout,allemaal kleine stukjes(waar niemand wat aan heeft) en
die lijmen we aan elkaar.
En dat doen we met alle houtsoorten !
Steeds duurder en krommer.

De beits die hebt gebruikt,is die afsluitend voor het hout of alleen kleur ?
Ik denk dat je een afsluitende beits had,anders hadden je aanzetten weg geweest.
Als je nog een keer zoiets maakt,beits het met waterbeits en dan lakken(met een goede vloerlak)
 
Hey Kortman, bedankt voor de reactie.
Heb je ooit de onderkant van de bladen gelakt ?
Nee, dit wou ik pas op het laatst doen, als de bovenkant klaar was (dus 2x beits 1x lak), was dit een verkeerde beslissing?
Grenenbladen/kastplanken,is de grootste zooi die er is ! Is afvalhout,allemaal kleine stukjes(waar niemand wat aan heeft) en die lijmen we aan elkaar. En dat doen we met alle houtsoorten ! Steeds duurder en krommer.
En dan te bedenken dat ik voor deze platen ben gegaan omdat ik liever "wat extra wou uitgeven" om een fatsoenlijk bureau te kunnen maken. Er lagen ook andere goedkopere planken (weet niet meer welk soort) maar hier ben ik dus bewust vanaf gebleven.
De beits die hebt gebruikt,is die afsluitend voor het hout of alleen kleur ?
Ik wil inderdaad een wat donkerdere (Red Cedar) kleur krijgen met de beits
Ik denk dat je een afsluitende beits had,anders hadden je aanzetten weg geweest. Als je nog een keer zoiets maakt,beits het met waterbeits en dan lakken(met een goede vloerlak)
Is waterbeits iets anders dan beits op waterbasis? Ik heb interieurbeits op waterbasis gekocht (op aanraden van de vakmensen(?) in de winkel!) en heb hier inderdaad een pot vloerlak staan die erop gaat zodra het beitsen goed gelukt is.
 
De producten die u heeft zijn uitstekend. Kleurbeits / waterbeits / beits op waterbasis: laat u niet van de wijs brengen. Op de verpakking staat wat het produkt inhoudt. Kleurbeits met daarover een watergedragen parket-meubellak is perfect.

Nogmaals: de manier van zagen ( in uw geval dus dosse ) de verlijmingstechniek en, dat heb ik de vorige x vergeten, het gebruik van kern- of spinthout, de houtsoort en de vochtigheidsgraad zijn van invloed op het kromtrekken.

Dosse gezaagd zorgt ervoor dat de buitenzijde van een plank sneller krimpt dan het hart. Kwartiersgezaagd heeft dat niet.

In combinatie met beits, wat IN het jout dringt, - grenen is dus een naaldhoutsoort die vrij zacht is -, en dus nog meer trek- en krimpspanning teweeg brengt, is de kans dus groot op het resultaat waar u nu tegenaan kijkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan