Dat klinkt niet best, lijkt erop dat er iets heel stroef gaat...
Voor jouw model vind je
hier bij Bosch de onderdelentekeningen.
Voor die link heb ik gebruik gemaakt van het volledige E-nummer WNA13400NL/01, maar er zijn meer volgnummers, /02, /03 en /04. Dat betreft dan waarschijnlijk hele kleine wijzigingen, indien er al wijzigingen zijn.
Als je de eerste tekening ziet bij klikken van de link, kun je met het pijltje helemaal rechts naar de tweede tekening gaan. Daar staat de behuizing op, met aan de achterkant een (volgens de afbeelding) verwijderbaar luik. Als je die losschroeft, zou je bij de aandrijfsriem moeten kunnen komen en die eraf kunnen halen. Die riem is op de 3e tekening afgebeeld als 0311.
Dan kun je nog eens aan de trommel draaien en kijken hoe het dan gaat. Klinkt en voelt het hetzelfde als met riem, dan kunnen het haast niet anders zijn dan de lagers. Ook nog denkbaar is, dat het verwarmingselement heel strak tegen de trommel zit en daardoor de trommel afremt. Verwarmingselement kun je verwijderen, want zit aan de achterkant, zou je bij moeten kunnen komen. Moer in het midden een stuk losdraaien, tot aan het einde maar niet eraf. Dan met een kunststof hamer de bout iets naar binnen tikken en dan kun je (na losnemen van de aansluitngen) het element uit de kuip verwijderen.
Is het geluid en stroeve gevoel weg na wegnemen van de aandrijfriem, dan zou het probleem in de motor moeten zitten, maar omdat deze motor een koolborstelloze motor is, kan ik me haast niet voorstellen dat de motor zelf de schuld heeft. Wel is denkbaar dat er een sluiting zit in één van de drivertransistoren (of-powerfets) op de motorbesturing (inverterschakeling) en daarvan is bekend dat zoiets de motor ook stroever laat draaien. Of dat echter een zo zwaar effect kan geven weet ik niet.
Zit het wel in de motor, dan heb je als het goed is 10 jaar garantie daarop, maar niet op de inverter!
Je zou eventueel nog kunnen proberen of je in aanmerking komt voor coulance bij Bosch, want zo kort na aanschaf mogen lagers natuurlijk niet beschadigd raken. Tenzij de machine heel vaak overbeladen werd... De lagers zelf kunnen in elk geval niet vervangen worden, want zoals tegenwoordig bij heel veel wasmachines gebruikelijk, is de gehele combinatie van kuip en trommel alleen compleet als reserve-onderdeel leverbaar. En dat kost zo veel (€ 316,45 staat in de lijst) , dat je (naar mijn idee, maar wie ben ik om dat te bepalen) beter een nieuwe machine kunt kopen...