Gat van ongeveer 160mm in steens muur

Die gaten zagen zijn niet bedoeld om in een stenen muur te zagen/boren.
Die zijn voor hout en andere zachte materialen.

Als je die hiervoor gaat gebruiken, kom je misschien tot 1/3 in de steen en dan kun je de boor weg gooien.
 
Ik kan voor een betaalbare prijs een droge diamantboor overnemen.

Jan waarschuwde in het begin dat mijn machines niet sterk genoeg zouden zijn.

Zou in deze naar mijn beleving erg zachte steen, een gat met een Hilti Te15 moeten lukken? Eventueel met een aantal keren de boor af laten koelen.

@jan, de gatenzaag die ik eerder bedoelde heeft wel hardmetalen tanden, is ook geschikt voor gasbeton, google maar eens op * gatenzaag 165 mm. Ziet er wel iets robuuster uit dan die goedkope blikken dingen, maar blijft uiteraard niet bedoeld voor deze toepassing. En voor de 15 euro die die kost geen ramp als hij de 2 gaten niet overleeft.

merk nogmaals verwijderd - mod
 
Ok, daar waag ik me dan niet aan

Blijft als enige vraag over of mijn Hilti Te15 boorhamer sterk genoeg is om met een diamantboor door deze relatief zachte steen te boren?

Boor wordt geleverd met sds plus aansluiting dus neem aan dat hij daar dan voor bedoelt is, of hebben de grotere machines ook gewoon sds plus?
 
Die boren mogen niet in een boorhamer gebruikt worden, de tanden zijn daar niet tegen bestand.
Het boren kost teveel kracht voor een (lichte) boormachine.
 
Als die boorhamer ook alleen kan boren (zonder te hameren) dan kan het.
(rustig aan doen)
Een diamantboor heeft een vertraging, die draait relatief weinig toeren bij vol vermogen.

Een slipkoppeling heeft ie als het goed is, check dat wel, anders kan je je pols breken als de boorkop vast slaat.
 
Wil uiteraard boren, niet op de hamer stand. Slip koppeling zal ik checken.

Er staat dat hij in beton tot een diameter van 25 mm kan boren. Lijkt me dat bij een gatenzaag het te boren oppervlak kleiner is dan een gat boren van 25mm, en verder is steen een stuk zachter dan beton.

De boor wordt verder geleverd met sds plus, neem aan dat een echte diamantboor sds max heeft, dus schijnbaar is de boor toch bedoelt voor minder zware machines?

Ik probeer niet tegen het advies in te gaan, maar krijg nu 2 verschillende meningen, 1 is niet doen, 1 is het kan.
 
Die redenatie klopt niet, een boor ondervindt weerstand op het te boren vlak, bij een sds boor is dat alleen de kop, je kan de boor makkelijk recht houden dus de zijkant telt niet mee.
Bij een gatenzaag is dat het vlak van de tanden plus het oppervlak van de zijkant van de zaag dat aanloopt op het geboorde vlak, je kan immer nooit de zaag exact in de zelfde stand houden vanuit de hand. Dus de zaag gaat aanlopen op de zijkant.
 
Een diamant boor heeft geen sds (max), maar een schroefdraad verbinding die hol is om water toe te voeren.

Ik heb een merk video en een link naar een pdf van een ander merk in een persoonlijk bericht gestuurd,
Beide stellen dat dergelijke hardmetalen tanden geschikt zijn voor (zachte) bakstenen.
(Ik wil ze hier ook wel plaatsen maar dan wordt het denk ik weer als reclame gezien)

ps. De basisvraag is nog steeds wat de goedkoopste manier is. Bij het bouwen van de piramides hadden ze ook geen elektrische boren. Het is mogelijk de diamant boor of gatenzaag met de hand te gebruiken, duurt iets (veel) langer, maar het kan wel.
 
Zouden ze bij een piramide gaten moeten boren van 160 mm.?


Job_04, met alle respect maar dit schiet niet op als het gat er voor de kerstdagen nog in moet zitten, gewoon een keus maken en boren maar.
 
Ik heb een dozenboos diamant 67mm. Daar heb ik mijn boormachine op gesloopt. Ok, de boormachine was van een eenvoudig consumentenmerk, maar het kost best wat moeite om zo'n gat te boren. Je moet er ook echt heel stevig voor staan. Verwacht een klap als de machine vast slaat. Ga dus niet vanaf een ladder boren!
 
"Verwacht een klap als de machine vast slaat."
Dan heb je geen slipkoppeling en dan is het inderdaad gevaarlijk.

Een dozenboor (dus niet die 160mm) kan zelfs op een schroefboormachine op de zwaarste schroef stand, ook dat is een slipkoppeling.
Bij een 160mm zal ie dan waarschijnlijk continu in de slipkoppeling schieten, maar dan heb ik dan weer niet uitgeprobeerd.

Op een ladder is sowieso niet aan te raden, er zijn 2 handen voor de machine nodig.

ps. ik heb een watergekoelde (diamant)boormachine, paar jaar geleden 2e hands gekocht omdat ik met m'n boorhamer en droge (merk)dozenboor een sterke betonnen muur niet inkwam, de slipkoppeling toen behoorlijk gebruikt (misbruikt)
 
Nou mooi, vandaag zit er dit gat in.
En maakt dan niet meer uit op welke manier.

Want je kunt nog wel een week gaan treuzelen, maar dan is het straks nog niet klaar.

Dus hoppa gewoon gaten boren, en klaar is jobke
 
Nog even feedback van de klus voor geïnteresseerden. Nu pas uitgevoerd omdat de spullen om in het gat te plaatsen nog niet geleverd waren, vandaar dat ik alle tijd had om over de beste manier na te denken :lol:

Klus was goed te doen, maar kostte wel meer tijd dan verwacht. Eerst een malletje gemaakt. Geboord met 8mm. alleen het middelste gat door de gehele muur. Daarna vanaf beide kanten tot ongeveer de helft geboord. Eerst de even gaten, dan de oneven, totdat de boor in sommige gevallen in een ander gat uitkwam.

118513_20200516_110231_1.jpg


Daarna mal er af, wederom tot ongeveer de helft geboord met 10 en daarna bij sommige gaten met 12 totdat alle gaten naar elkaar open gebroken waren.

Vervolgens uitgehakt, hier het resultaat:

118513_20200516_153254_1.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via