Gat in regenton

Je kan er aan de binnenkant niet bij.

De waterdruk in zo’n ton gaat een plug ook niet aandrukken. Helemaal niet als het vat leger raakt.

Zo’n bandenprop vulkaniseert met het rubber van de autoband samen (en dan is het nog steeds een noodreparatie die vervangen moet worden door een paraplu van binnenuit). Dat is hier niet aan de orde.
Ik zei dus al: ik heb zulke zelfde regentonnen. Dus dat weet ik. Waar zeg ik dat je er aan de binnenkant bij kan?

Als je een kit-plug hebt die ook naar buiten steekt kun je 'm ook zelf voorzichtig wat aantrekken, dus waterdruk helpt maar is niet per se noodzakelijk.
Zelf heb ik de regenpijp aanvoer rondom gekit om $redenen. Deze kit pakt verrassend goed op dit materiaal. (Inderdaad, daarboven staat geen druk op)

Nogmaals: nee heb je, ja kun je krijgen, dus experimenteer gewoon. En het gaat om een regenton, dus als het gat niet hermetisch dicht raakt is dat geen ramp. T'is niet of je dure teakhouten parket onder water komt hè.
 
Regenton zo neerleggen dat gat naar beneden wijst. Spuitmond erin, blob binnen deponeren terwijl je al spuitend 'm terug eruit haalt tot je aan de buitenkant ook een stuk kit hebt.
Hoe wil je vanaf buiten kitten als het gat naar beneden wijst en er aan de binnenkant een afdichtende prop (die groter is dan het gat) moet ontstaan? Dan zal je de kit toch aan moeten drukken van binnen uit.
 
@BertPleizier schreef: "Hoe wil je vanaf buiten kitten als het gat naar beneden wijst en er aan de binnenkant een afdichtende prop (die groter is dan het gat) moet ontstaan? Dan zal je de kit toch aan moeten drukken van binnen uit."

Dat zie ik niet. Je kunt toch met de nozzle door het gat naar binnen gestoken beginnen met kit uit de spuit te drukken en terwijl je dat doet de kitspuit door het gat naar buiten halen?
Er zijn ook talloze andere manieren die zouden kunnen werken, zoals:
  • Voorzichtig een klein bolletje purschuim in dat gat spuiten, en het zijn expansiewerk laten doen. Weet niet hoe goed purschuim tegen constant water kan, maar denk dat dat niet tegenvalt.
  • Met siliconenkit zomaar een klodder spuiten in de vorm van de stop/kurk die je nodig denkt te hebben, wachten tot het is uitgehard, en die zelfgemaakte zeer flexibele 'kurk' dan in dat gat douwen. Met een beetje volharding gaat dat echt wel lukken. Dan lijm je dus niets maar maakt gewoon een 'kurk' op maat van siliconenkit.
 
“Dat zie ik niet. Je kunt toch met de nozzle door het gat naar binnen gestoken beginnen met kit uit de spuit te drukken en terwijl je dat doet de kitspuit door het gat naar buiten halen?”

Dan dicht het niet af. Dat blijft een losse klodder van binnen.
 
Bouwtux schreef: Nogmaals: nee heb je, ja kun je krijgen, dus experimenteer gewoon. En het gaat om een regenton, dus als het gat niet hermetisch dicht raakt is dat geen ramp. T'is niet of je dure teakhouten parket onder water komt hè.
Als die ton van polypropyleen is gemaakt hoef je niets te proberen met kit. Dat hecht niet door de oppervlaktespanning van polypropyleen. Acrylaatkit is al helemaal een slecht idee, want dat kan niet tegen langdurige vochtbelasting.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier
@Mn22 lees reactie 7 anders even: PP is gewoon te lijmen, moet je wel de juiste lijm hebben. Trouwens ook te kitten, met de juisten kit + primer, maar dan wordt het een merken feestje..

Deze ton is van Hogedichtheidpolyetheen (HDPE), daar geldt hetzelfde verhaal voor.
 
@Jackd, PP is buitengewoon slecht te lijmen, Alleen met primers kun je enige vorm van hechting krijgen, maar het blijft behelpen en een heel zwakke verbinding. Nog even los daarvan zijn deze lijmen ook nog eens heel prijzig.

Mijn ervaring is dat het resultaat teleurstellend is en daarmee zonde van het geld. Ik begin er zelf niet meer aan, smelten is de beste weg.
 
  • Like
Waarderingen: Walker
5 euro voor een flesje secondenlijm lijkt me prima. Paar druppels op de gaatjes en klaar.
Kan je gewoon terugbrengen als het niet werkt.

3m en tec7 gaan echt hun naam niet verpesten, maar de 20,- oplossing van tec7 vind ik hiervoor al te duur.
Het lijkt me sterk dat je precies 1 van deze 3 producten hebt gebruikt.
 
Als die ton van polypropyleen is gemaakt hoef je niets te proberen met kit. Dat hecht niet door de oppervlaktespanning van polypropyleen. Acrylaatkit is al helemaal een slecht idee, want dat kan niet tegen langdurige vochtbelasting.
Dat eerste is irrelevant; Een passende kurk sluit ook al waterdicht af zonder dat -ie verlijmd is. Dat tweede is wel relevant. Ook purschuim is niet watervast, maar dat wil nog niet zeggen dat water purschuim oplost. Het wordt wat week, maar zal vermoedelijk wel blijven afsluiten. (Als water gebruikt kon worden om vlekken purschuim te verwijderen dan zou de wereld er anders uit hebben gezien.) Mijn advies blijft dus: zoek het exacte lek op, vergroot dat zonodig, en stop het dicht met een van de genoemde methoden. Pur lijkt me nu het meest kansrijk vanwege de uitzetting. Werkt het niet? Dan heb je een tientje schade en ben je een half uur werk kwijt...

Mijn 60 mm PVC invoerbuis zit in ieder geval prima op mijn HDPE regenton met behulp van wat acrylaatkit, zodat -ie niet overstroomt. Ik weet 't, daar zit geen druk op.
 
5 euro voor een flesje secondenlijm lijkt me prima. Paar druppels op de gaatjes en klaar.
Kan je gewoon terugbrengen als het niet werkt.
Gaat niet werken, secondenlijm doet niets op dit materiaal. Wat betreft het terugbrengen van geopende verpakkingen, uit goed fatsoen doe je dat niet.

Pur lijkt me nu het meest kansrijk vanwege de uitzetting. Werkt het niet? Dan heb je een tientje schade en ben je een half uur werk kwijt...
Je hebt overduidelijk nog nooit wat tegen water geprobeerd af te dichten met purschuim. Dat werkt niet, water loopt er namelijk zo langs. Zeker met de dunne wand van deze tank heb je niets aan purschuim. Dan kun je beter een tientje over het gat heen plakken.....
 
@Jackd Het lijkt er gewoon op dat mensen niet beseffen dat hechting iets anders kan betekenen in verschillende contexten he? Er is een groot verschil tussen een lijm die twee delen zodanig stevig aan elkaar kan hechten dat de verbinding sterker is dan de materialen zelf (zoals bijv bij houtlijm) versus een hechting die toereikend is om een kit tegen een oppervlak te bevestigen zonder dat daar noemenswaardige druk op staat.. Als ik een klodder high tack op een HDPE plaatje smeer en ik kwak dat tegen de muur, dan blijft dat echt wel hangen, oppervlaktespanning of niet... Pas als ik er kracht op zet komt 't los.
 
Er is heel weinig kracht voor nodig om de verbinding te lossen. Zelfs door verloop van enkel tijd kan de verbinding al los raken. Oftewel de hechting is heel minimaal.

Maar goed, als jullie graag prutsoplossingen willen, dan moet je dat vooral doen.
 
Ben de discussie wel aardig zat te raken, dus ik heb besloten gewoon een praktijktest uit te voeren. Ik heb mijn gieter gepakt, gecheckt of die HDPE is 🗹, er een 9 mm gat in geboord, mijn 'polie maks' kitspuit gepakt en er uitsluitend vanaf de buitenzijde iets in en op gesmeerd. Morgen zullen we dan testen of de gieter wel of niet water lekt... deal?



IMG20250213001102.jpg

IMG20250213001157.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Tja, het is maar net welke eisen je stelt aan je werk. Voor mijn regenton zou het in ieder geval niet goed genoeg zijn. Het is niet voor niets dat de verpakking van polymax vermeldt dat het niet geschikt is voor PP en PE.

Mocht je gieter nu snel weer gaan lekken, dan kun je er een bout en een moer met daartussen twee carrosserie ringen doorheen zetten.

Als je dan kit tussen de carrosserieringen doet, heb je kans dat het wel dicht blijft.
 
@Mn22 Niet zomaar secondelijm, degene die ik in reactie 7 noemde.
Je doet hier precies wat ik dacht. Je hebt een keer een secondelijm gebruikt en denkt dat alle secondelijmen hetzelfde zijn.

Als er op een specieke secondelijm staat dat het PP lijmt, dan kan je het gewoon terugbrengen als het dat niet doet.

Omdat het reclame is om één merk te noemen, beter alle merken noemen.
Loctite Super Glue-3 All Plastics kan het ook.
 
Dat heb je mis Jackd. De keren dat ik het geprobeerd heb, heb ik lijm en primer gebruikt die zogenaamd geschikt zouden zijn voor PP. De primer is dan een soort van etser, maar ook dan is het resultaat gewoon teleurstellend.

Tec 7 is ook een oplossing waarbij je een primer nodig hebt en de lijmen van 3m die geschikt zouden zijn, zijn erg duur. Het gietertje van Bouwtux is in ieder geval total loss.

Een gat afdichten met kit gaat wel, maar dan moet je er wat tegen aan kunnen klemmen. De kit wordt dan tegen het kunststof aangedrukt, waardoor de hechting minder kritisch wordt.

Ik heb jaren geleden eens een afdichting gemaakt op een blauwe HDPE ton op deze manier. Daar heb ik toen ouderwetse montagekit voor gebruikt. Die bruine met oplosmiddel erin. Maar ook dat kon je van het kunststof afpellen.
 
Het gietertje van Bouwtux is in ieder geval total loss.
Bouwtux kan zich niet alleen prima een nieuw gietertje veroorloven maar soldeert ook al ruim 44 jaar, en bezit daarbij naast soldeerbouten en loodgietersgereedschap zelfs een SMT Rework Station (zoek het op) is dus meer dan uitstekend in staat om zo'n gaatje dicht te lassen indien nodig...

Maar ik denk niet eens dat dat nodig zal zijn.
 
Een manier om het met kit te doen
mijn 'polie maks' kitspuit gepakt en er uitsluitend vanaf de buitenzijde iets in en op gesmeerd.
Ik zou dan zowel aan de binnenkant als de buitenkant een "bultje" spuiten, zodat de kit een soort klinknagel vormt om het gat heen.

Aan de binnenkant (bij de regenton) kan door er een stukje iets dikker plastic in te stoppen aan een draadje en daar de kit tegenaan te spuiten.
 

Gerelateerde klussen

  • Gesloten
Reacties
4
Weergaven
14K
Reacties
5
Weergaven
158
Reacties
1
Weergaven
556
Reacties
5
Weergaven
692

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via