Droogbouw vloerverwarming

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo klussers,

graag jullie advies:

Ik ben bezig met de verbouw van mijn woning, deze wil ik het liefst verwarmen dmv droogbouw vloerverwarming.

In de woonkamer zit nu een betonnen vloer met 14 cm isolatie eronder, ik heb nog 7 centimeter over om tot het juiste vloerniveau te komen, mijn idee: betonvloer uitvlakken, 4cm drukvaste isolatie, daarna eps platen met aluminium omega profielplaten (zie voorbeeld), met daaroverheen een glij-folie. Als afwerking laminaat direct op de folie.

Keuken-hal, vloerplanken eruit halen, daarna tussen de draagbalken isolatie aanbrengen (kruipruimte 10cm. Balklaag afwerken met underlayment. Hierboven weer de eps platen met aluminium profielen en glij-folie. Als afwerklaag wil ik graag tegels van 60x60cm, hoe kan ik dit het beste bereiken? Bijv. staal/rvs tussen platen? Of cementdekvloer 3-4 cm?

suggestie graag.

105296_droogbouw_2.jpg
 
Volstaat een stalen plaat van 0,5 mm? Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het rechtstreeks betegelen van de staalplaten?

Bij een andere firma raad men aan de eps platen op te sluiten tussen houten balken, is dit nodig indien ik alles wil betegelen?
 
Wij verkopen ook dit soort systemen, maar ik vraag me af waarom je in deze kiest voor een droogbouwsysteem. Dit is een aanzienlijk duurdere oplossing dan andere systemen (bijv. isolatie, vloerverwarming op draadstaalmatten en dan een dekvloer van ca 4-5 cm dikte) Verschil in prijs kan wel tot 3 x zoveel zijn als je droogbouw kiest.
 
De bedoeling is om de begane vloer in twee gedeeltes te splitsen, beide ongeveer 70 m2. Door een thermostaat in de keuken/eetkamer te gebruiken, en een thermostaat in de woonkamer/kantoor hoop ik dmv een snel reagerend systeem onnodig stoken te voorkomen. Uiteraard moet ik de financiële afweging nog maken wat over pakweg 10-15 jaar het voordeligste voor mij zal zijn. Daarom wil ik ook graag jullie visie/mening. Dank daarvoor
 
Volgens mij zit er wel degelijk verschil in. Wanneer ik voor droogbouw kies kan ik de ruimtes op splitsen, ik zal dan gemiddeld maar 70 m2 meter vloeroppervlak te verwarmen, bij natbouw zal dit minder efficiënt gaan, daar de reactie tijden van dit systeem trager zijn. Een systeem gebaseerd op natbouw is volgens mij het efficiëntst bij een continue temperatuur. Vandaar dat ik verwacht met een droogbouw systeem minder energie te verbruiken.
 
Bovenvermelde reactie is een groot misverstand!
Bij traditionele, conventionele vloerverwarming (natbouw zoals je wilt) is het natuurlijk ook heel goed mogelijk om de groepen per ruimte te leggen (wij doen niet anders!), dus kan je ook hier heel gemakkelijk per ruimte regelen.
Daarin verschillen de systemen dus totaal niet van elkaar.
Het regelen per ruimte heeft helemaal niets met de "traagheid" van het systeem te maken. Die traagheid moet ook bij conventionele systemen niet overdreven worden, als alles goed gelegd is.
Een mooi verkoopverhaal, maar het klopt niet helemaal.(of eigenlijk: helemaal niet......)
 
@ Degooyer, wat betekend dan bij jou 'als het goed gelegd is'? Klopt het dat jou ideale opbouw boven de bestaande betonvloer is: eps (of is dit ook overbodig?), draadstaalmatten, vloerverwarming, cementdekvloer. Houten balken (h.o.h.90cm) isoleren, zwaluwstaart, draadstaalnetten, vloerverwarming, cementdekvloer.
 
Ik versta onder goed leggen een hart op hart afstand van 10 cm en zeker geen 15 cm of meer. Als de draagkracht van de balken voldoende is zal een cement dekvloertje aanzienlijk voordeliger zijn dan een droogbouwsysteem: maar let dan wel op de draagkracht van de vloer!
Bij een betonnen vloer is droogbouw gewoon een dure manier van vloer verwarmen. Bij een houten ondervloer is het toe te passen systeem dus afhankelijk van de draagkracht van de houten vloer.
 
Think_kink.
Je idee is juist dat een droogbouwsysteem veel sneller/dynamischer de warmte afgeeft dan een traditioneelsysteem met een cementdekvloer. Met een afwerking van laminaat i.p.v. tegels is een hoger watertemperatuur nodig. Een hogere watertemperatuur geeft een lager rendement. Ik gebruik 2 staalplaten die kunnen dan tov elkaar schuiven. De opwarmtijd van een droogbouwsysteem is ongeveer 5 min.. De opwarmtijd bij een traditioneelsysteem is zeer lang, soms enkele dagen De isolatie op de betonvloer moet drukvast zijn. mvgr bernhard.
 
Bernhard schreef:
..... Met een afwerking van laminaat i.p.v. tegels is een hoger watertemperatuur nodig.....

@Bernard: 5 minuten opwarmtijd bij droogbouw t.o.v. enkele dagen bij traditionele systemen: stel het nu niet rooskleuriger voor dan de werkelijkheid !!
Daar tegenover staat wel een ca 3 x zo hoge prijs voor een droogbouwsysteem

Voor de watertemperatuur onder laminaat gelden wel grenzen. Bij een temperatuur hoger dan ca 30-35 graden C kan de garantie van het laminaat vervallen.
 
Roykes, de in een massa gestopte energie komt langzaam vrij voor de ruimte, dus ben je niet kwijt.
Ben het dus in deze maar gedeeltelijk met je eens.
Geef mij maar eens het verschil in energieverbruik aan.....dat zal heel lastig worden.
Wij verkopen en installeren beide systemen dus hebben wel ervaring met de prijzen en het gedrag van de diverse systemen.
Een totale kostenberekening van het ene systeem t.o.v. het andere is, zeker als je incalculeert dat een droogbouwsysteem aanzienlijk duurder is, niet gemakkelijk te maken.
Een verkoper die even snel vermeldt dat het goedkoper is moet je eens vragen om een nauwkeurige berekening....die verkoopverhaaltjes zijn vaak erg mooi en beloven veel, maar geloof niet alles klakkeloos.....
 
Degooyer@ Verkooppraatjes van wie? Jij vergelijkt jou verkooppraatje met die van een ander. Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten. Ik maak vloerverwarming vanaf begin jaren 80. Bij de droogbouwsystemen is de vloer super snel warm. Je loopt praktisch op de slangen. Bij de droogbouwsystemen is er geen massa die opgewarmd hoeft te worden. De afkoeling van de massa, van de vloerafwerking en van de betonvloer, zorgt voor een verlies van de opgeslagen warmte. Het opstoken van een traditioneelsysteem geeft grote problemen voor de werking van de ketel, hoge keteltemperatuur. Als je geen nachtverlaging toe past heb je gedurende nacht een hoger warmteverlies dan met een nachtverlaging. Bij een klimaatplafond is de opwarming of koeling ook super snel omdat bij zo,n plafond geen massa in de plafondplaten zit. Ik heb een droogbouwsysteem in mijn huis gemaakt. Ik loop er elke dag op en de opwarmtijd is slecht enkele minuten. mvgr bernhard.
 
Klopt de volgende berekening voor het ongeveer bepalen van de vertragings verliezen bij een nat systeem? Afmeting dekvloer 5 cm 50 m2. Warmteaccumulatie dekvloer:Q = ρ × c × d × ΔT = 1900kg/m3*8500J/(KgK)*0,05m*1K=807,5 KJ

Capaciteit vloerverwarming 100W/m2

Theoretische vertraging per graad celcius is dan 807500/100=8075s= 134 minuten.

Voor het verschil in energie-rendement bij nachtverlaging lijkt mij hier ongeveer het verschil te zijn voor droog / nat.
:?:
 
Think_kink schreef:
.....Theoretische vertraging per graad celcius is dan 134 minuten....
Heb zelf een systeem waarbij de buizen ca 3-4 cm onder de oppervlakte liggen: opwarmtijd is ca 1 graad per uur. Op zich is dat heel acceptabel.
Bij een ingefreesde vloerverwarming liggen de buizen ook dicht aan de oppervlakte en is de opwarmtijd ook aanzienlijk sneller.

Nogmaals: betrek in al die theorieën ook eens de aanschafprijs....
 
Heb ik gedaan: aardgas geeft per m3 ongeveer 32MJ, stel nachtverlaging van 5 graden, geeft ´besparing´ van 807,5KJ*5=4 MJ. conclusie indien mijn berekening klopt: een besparing van 0,125 m3 gas= 8cent/dag :roll:
 
Think_kink schreef:
Klopt de volgende berekening voor het ongeveer bepalen van de vertragings verliezen bij een nat systeem? Afmeting dekvloer 5 cm 50 m2. Warmteaccumulatie dekvloer:Q = ρ × c × d × ΔT = 1900kg/m3*8500J/(KgK)*0,05m*1K=807,5 KJ
factor c moet zijn 850J(KgK).
De benodigde warmte voor het opwarmen van de betonvloer en de afwerklaag = gelijk aan het afkoelen van de vloer.
Bij een verlaging van de ruimtetemp gedurende de nacht is het warmteverlies kleiner. Een droogbouwsysteem kan na de nachtverlaging snel de vloer opwarmen. Dat duurt bij een natbouwsysteem veel langer. De slangen hebben niet de capaciteit om de de vloer bij een natbouw snel op te warmen. Daardoor gaat de ketel pendelen. Een ketel die onnodig op een te hoge temp stookt gebruikt meer gas. De oorzaak is dat het installatierendement laag is. mvgr bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan