Ik overweeg een nieuwe koelkast te kopen, met bijzondere eisen wegens de inpasbaarheid en gebruik zoals max. breedte, inhoud vriezer, etc. En uiteraard ook zuinigheid. Een woud van keuzes die ik allemaal uitgefilterd heb, maar qua specificaties kwam er ééntje steeds weer als zonder meer de best passende uit de bus.
Maar die blijkt bij nader onderzoek geheel uit een Chinese fabriek te komen. Wordt geleverd onder wat ik maar noem een fantasienaam (geen bekend merk), de in Nederland gevestigde web-leverancier gebruikt dezelfde naam voor zijn bedrijf dat het product gewoon in voorraad heeft. Met ook een eigen servicedienst in geval van (garantie)mankementen. 2 jaar fabrieksgarantie. Over zowel leverancier als product krijg ik prima reviews van kopers, nergens iets negatiefs te vinden. Maar dat zijn allemaal reviews van kort na aankoop.
Mijn vraag zit niet alleen in wat er met de garantie gebeurt mocht de aansprakelijke Nederlandse leverancier over een jaar failliet gaan of gewoon verdwijnen (Je stuurt zo'n apparaat dat minstens 10 jaar mee moet kunnen niet zomaar even retour naar China voor reparatie, enig adres is er niet eens van te vinden).
Mijn belangrijkste vraag als ik dat (kleine??) garantierisico aanvaard: is zo'n puur Chinees product van een wat wazig merk (volgens mij zijn er al diverse van die ondefinieerbare 'merken' als ik op internet rondkijk) überhaupt nog repareerbaar voor een willekeurige Nederlandse monteur ook ná de garantieperiode? Al is het maar een kapot deurrubber na bv 5 jaar.....Of iets eenvoudigs in de motor waar toch een nieuw onderdeel voor nodig is.
Ik kan jullie advies 'niet kopen' wel vermoeden, het gaat om meer dan een waterkokertje, maar ik twijfel nog vanwege die voor ons perfecte specificaties (met weinig ruimte om daar vanaf te wijken).
Kan een huishoudapparaten specialist hier iets zinnigs over zeggen dat ons helpt ja of nee te zeggen?
Maar die blijkt bij nader onderzoek geheel uit een Chinese fabriek te komen. Wordt geleverd onder wat ik maar noem een fantasienaam (geen bekend merk), de in Nederland gevestigde web-leverancier gebruikt dezelfde naam voor zijn bedrijf dat het product gewoon in voorraad heeft. Met ook een eigen servicedienst in geval van (garantie)mankementen. 2 jaar fabrieksgarantie. Over zowel leverancier als product krijg ik prima reviews van kopers, nergens iets negatiefs te vinden. Maar dat zijn allemaal reviews van kort na aankoop.
Mijn vraag zit niet alleen in wat er met de garantie gebeurt mocht de aansprakelijke Nederlandse leverancier over een jaar failliet gaan of gewoon verdwijnen (Je stuurt zo'n apparaat dat minstens 10 jaar mee moet kunnen niet zomaar even retour naar China voor reparatie, enig adres is er niet eens van te vinden).
Mijn belangrijkste vraag als ik dat (kleine??) garantierisico aanvaard: is zo'n puur Chinees product van een wat wazig merk (volgens mij zijn er al diverse van die ondefinieerbare 'merken' als ik op internet rondkijk) überhaupt nog repareerbaar voor een willekeurige Nederlandse monteur ook ná de garantieperiode? Al is het maar een kapot deurrubber na bv 5 jaar.....Of iets eenvoudigs in de motor waar toch een nieuw onderdeel voor nodig is.
Ik kan jullie advies 'niet kopen' wel vermoeden, het gaat om meer dan een waterkokertje, maar ik twijfel nog vanwege die voor ons perfecte specificaties (met weinig ruimte om daar vanaf te wijken).
Kan een huishoudapparaten specialist hier iets zinnigs over zeggen dat ons helpt ja of nee te zeggen?