Chinese koelkast, verstandig i.v.m. garantie en/of reparatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik overweeg een nieuwe koelkast te kopen, met bijzondere eisen wegens de inpasbaarheid en gebruik zoals max. breedte, inhoud vriezer, etc. En uiteraard ook zuinigheid. Een woud van keuzes die ik allemaal uitgefilterd heb, maar qua specificaties kwam er ééntje steeds weer als zonder meer de best passende uit de bus.
Maar die blijkt bij nader onderzoek geheel uit een Chinese fabriek te komen. Wordt geleverd onder wat ik maar noem een fantasienaam (geen bekend merk), de in Nederland gevestigde web-leverancier gebruikt dezelfde naam voor zijn bedrijf dat het product gewoon in voorraad heeft. Met ook een eigen servicedienst in geval van (garantie)mankementen. 2 jaar fabrieksgarantie. Over zowel leverancier als product krijg ik prima reviews van kopers, nergens iets negatiefs te vinden. Maar dat zijn allemaal reviews van kort na aankoop.

Mijn vraag zit niet alleen in wat er met de garantie gebeurt mocht de aansprakelijke Nederlandse leverancier over een jaar failliet gaan of gewoon verdwijnen (Je stuurt zo'n apparaat dat minstens 10 jaar mee moet kunnen niet zomaar even retour naar China voor reparatie, enig adres is er niet eens van te vinden).
Mijn belangrijkste vraag als ik dat (kleine??) garantierisico aanvaard: is zo'n puur Chinees product van een wat wazig merk (volgens mij zijn er al diverse van die ondefinieerbare 'merken' als ik op internet rondkijk) überhaupt nog repareerbaar voor een willekeurige Nederlandse monteur ook ná de garantieperiode? Al is het maar een kapot deurrubber na bv 5 jaar.....Of iets eenvoudigs in de motor waar toch een nieuw onderdeel voor nodig is.
Ik kan jullie advies 'niet kopen' wel vermoeden, het gaat om meer dan een waterkokertje, maar ik twijfel nog vanwege die voor ons perfecte specificaties (met weinig ruimte om daar vanaf te wijken).
Kan een huishoudapparaten specialist hier iets zinnigs over zeggen dat ons helpt ja of nee te zeggen?
 
Sorry, maar dat kun je toch zelf wel bedenken? Lees je geen verhalen op consumentenfora, hoe je met dat soort spullen bedot wordt? Juist wanneer een leverancier dezelfde naam heeft als het merk van het product duidt dat op een drop-shipper, iemand in China die dat apparaat direct uit dat land opstuurt en/of waarvan je in de meeste gevallen kunt fluiten naar je rechten van garantie. Want binnen de kortste tijd verandert het product + het verkopende bedrijf van naam, om dezelfde spullen onder een gewijzigde naam opnieuw aan te bieden aan argeloze kopers. Als je al een product geleverd krijgt, niet voor niets waarschuwt de politie voor nepshops en heeft daarvoor kort geleden zelf een nepwebshop opgezet!

En die zogenaamde positieve reviews? Die schrijven ze vaak zelf of laten ze schrijven.
Ik zou nooit, maar dan ook echt helemaal nooit, voor een groter huishoudapparaat in zee gaan met zo'n bedrijf!

Koop dergelijke spullen altijd bij gerenommeerde Nederlandse bedrijven of desnoods bij A***zon.
 
Laatst bewerkt:
#2 @Kees Jazeker lees ik dat allemaal. En ik ben ook gewend om reviews (op de diverse review platforms) heel kritisch te lezen op mogelijke nep. Maar het is geen dropshipper volgens mij, hij levert binnen 24 uur. Goed bereikbare klantenservice, ook telefonisch etc. En heeft een GELDIG Thuiswinkel Waarborg certificaat. Ik vind de naam ook nergens terug ihkv dropshippers. Ik kan me wel voorstellen dat de Chinese fabriek hier gewoon zijn eigen verkooppunt cq 'importeur' neerzet, officieel in Nederland gevestigd. En als het bedrog is, dan zou ik daar allang wat van op internet hebben moeten terugvinden, als het niet direct in de reviews is, dan zou de naam allang bij een andere waakhond gevallen zijn. En het zijn ook geen supergoedkope lokkertjes te mooi om waar te zijn. Vandaar de twijfels! Normaal zou ik het inderdaad nooit doen maar er is voor ons heel weinig alternatief bij de vertrouwde merken.
 
Laatst bewerkt:
@Kees Hij staat in de KvK: "Het inkopen, verkopen, importeren, exporteren, het distribueren van, de groothandel en detailhandel van de in en online verkoop van witgoed, alsmede het verrichten van reparatiewerkzaamheden op het gebied van elektronica en overige apparatuur" Ze zitten ook in vastgoed :? op nog enkele andere KvK inschrijvingen. Oogt niet als zomaar Pietje om de hoek die een dropshipping webwinkeltje is begonnen op zijn zoldertje. Al KvK 4 jaar ingeschreven zonder de naam ergens negatief terug te vinden, dat ligt niet voor de hand bij oplichters.
 
Laatst bewerkt:
Dat wilde ik in dit geval niet (meteen) zeggen, omdat ik mij verbaasde over de argeloosheid, waarmee hier een vraag aan vakmensen gesteld wordt over een onbekend product uit een onbekende webshop met blijkbaar een fantasienaam. Maar je hebt volkomen gelijk: dit is geen klusvraag.

Ik wil alleen hierover nog wat zeggen. @Eltek kan me dan wel min of meer verwijten maken vanwege mijn antwoord in #2, maar hij schreef zelf:
Mijn vraag zit niet alleen in wat er met de garantie gebeurt mocht de aansprakelijke Nederlandse leverancier over een jaar failliet gaan of gewoon verdwijnen (Je stuurt zo'n apparaat dat minstens 10 jaar mee moet kunnen niet zomaar even retour naar China voor reparatie, enig adres is er niet eens van te vinden).

Daar geef ik dan nog antwoord op: Als dat gebeurt en er is een probleem met het apparaat, ben je aangewezen op reparatie door een vakman-reparateur in nederland. Die zal dat niet gratis of onder garantievoorwaarden doen, die moet daarvoor (dik) betaald krijgen. Als hij de reparatie-opdracht al wil aannemen, want bij onbekende apparatuur hoort ook de hopeloosheid van het inzage van bijpassende documentatie en verkrijgbaarheid van onderdelen.

Daar laat ik het bij. Het is inderdaad geen klusvraag en TS moet het helemaal zelf weten wat hij doet!
 
@Kees Dank je wel, de kern van mijn vraag was wél een klusvraag: zijn dit soort apparaten van vreemde makelij überhaupt nog te repareren bij min of meer gangbare mankementen (dan heb ik het niet over gratis of garantie). We zijn immers gewend dat kapotte onderdelen niet meer gerepareerd worden maar vervangen door een nieuw onderdeel.
 
Koop er gewoon 1 in de winkel, heeft de winkelier ook wat en jij een goede service.
Soms is het beter om 50 of 100 meer uit te geven, Dan een duppie eerste rang willen zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

  • Flyingmath
  • Keuken
  • 11
  • 172
Reacties
11
Weergaven
172
Reacties
5
Weergaven
188
Reacties
15
Weergaven
528
Keuken
Rg1970klus
  • R85
  • Keuken
  • 15
  • 402
Reacties
15
Weergaven
402

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via