Bosch wasmachine trommellagers vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste forumleden.

Mijn wasmachine staat tijdens het centrifugeren op 1200 en 1400 toeren hevig te bonken. De dempers zijn al vervangen (in één ervan zat geen demping meer) maar het bonkprobleem is hiermee niet opgelost.
Speurend naar de oorzaak de aandrijfsnaar van het wiel gehaald. Als ik nu de trommel met de hand ronddraai hoor ik een licht rammeltje, dit klinkt niet echt verontrustend. Er zit ook een heel klein beetje speling tussen trommel en kuip, kan dit de oorzaak zijn van de onbalans? En als de lagers vervangen moeten worden, hoe doe ik dat? Is er een handige volgorde voor en is er speciaal gereedschap voor nodig?
Ik hoor het graag!
 
Waar zit de speling ?
Van voor naar achter of op en neer ?

Staat de machine stevig met alle vier poten gelijk belast op de vloer ?
 
Jan, bedankt voor je reactie.
De machine staat netjes horizontaal op een betonnen vloer. Als ik de rubber manchet bij de deur aan de kant druk en tussen de kuip en de trommel voel, kan ik met enige kracht een beetje beweging tussen trommel en kuip voelen. 'T is maar een klein beetje.
 
Het zouden defecte lagers kunnen zijn maar dat verwacht ik niet gezien uw bevindingen.
Mogelijk is het trommelkruis kapot, dat is moeilijk uit vogelen door een leek, een monteur kan dat snel vaststellen.

Een andere mogelijkheid de belading van de machine, als het wasgoed zich ophoopt of als er te weinig in zit kan de machine ook gaan "dansen".
 
Jan,
en iedereen die er nieuwsgierig naar is:

Voor mijn gevoel zitten de as en de wastrommel zonder speling aan elkaar. Daarom heb ik besloten de lagers te vervangen. Er was al 80 euro geïnvesteerd in nieuwe dempers, voor de lagers en simmerring komt er nog plm. 60 euro bij. In totaal dus toch een redelijk bedrag in een oude (15 jaar) machine.
De lagers zijn inmiddels vervangen, de machine draait nu weer prima. De oude lagers rammelen een beetje, ze draaien wel lekker ligt. De nieuwe lagers rammelen niet, maar draaien wel zwaarder, misschien moeten ze nog inlopen? Aan de oude simmerring is geen schade te zien, er zat wel (hardgeworden) vet in.
Al met al is de klus me niet tegengevallen, in een paar uurtjes was het gepiept.
Voor degenen die ook zoiets uit willen voeren heb ik wat foto's gemaakt.

Met vriendelijke groet,

MennoK

31552_01_1.jpg

1. Achterkant verwijderd

31552_02__1.jpg

2. Verstevigingsrib en aandrijfriem er af, wielmoer losmaken.

31552_03_1.jpg

3. Motorstekker en aardedraad los.
Het is handig eerst de boel electrisch los te maken voordat het kruis losgehaald wordt.

31552_04__1.jpg

4. Bevestiging kuip aan kruis losmaken. Dit gaat zwaar, eerst met hamer losslaan.
Drie boutjes in binnenste driehoek zijn er al uitgedraaid. Deze gaan gemakkelijk.

31552_05_1.jpg

5. Voor het losmaken van de bovenste bout moet eerst het bovenblad er af.
De bovenste bevestigingsbout is gemakkelijk met dopsleutel met verlengstuk los te krijgen.

31552_06_1.jpg

6. Kruis met motor uitgetild.

31552_07_1.jpg

7. Simmerring

31552_08_1.jpg

8. Simmerring er uit gewipt, kogellager zichtbaar.

31552_09_1.jpg

9. M.b.v. vuistje en pijpsleutel (foei, stukje as was beter geweest, maar niet voorhanden) lagers er uit geslagen.

31552_10_1.jpg

10. Tweede lager er ook uit.

31552_11_1.jpg

11. Oud en nieuw.

31552_12_1.jpg

12. Nieuwe lagers er in getikt met oude lagers als hulpmiddel om op te slaan.

31552_13_1.jpg

13. Lagers gemonteerd

31552_14_1.jpg

14. Nieuwe simmerring

31552_15_1.jpg

15. Gemonteerd

31552_16_1.jpg

16. As en aanslag op de kuip met fijn schuurpapier (korrel 400) schoongemaakt, hierna ligt ingesmeerd met vaseline.

31552_17_1.jpg

17. In de oude simmerring zat hardgeworden vet o.i.d. Ik heb er vaseline ingedaan. Nooit verkeerd, multi usages!


31552_18_1.jpg

18. Kruis weer gemonteerd, binnenste 3 boutjes er weer in. Voor de buitenste 3 is enige kracht nodig om de gaten in lijn te krijgen, maar met enige moeite (sterke zoon) is dit gelukt. Voor het geleiden van de as door de lagers tijdelijk de aandrijfwielbout er gedeeltelijk ingedraaid, hiermee kun je de as een beetje sturen. Als het kruis weer is vastgezet rest het monteren van de overgebleven onderdelen en de motor weer electrisch aan te sluiten.
 
Link aangepast.
Valt best mee met de kwaliteit hoor, duidelijk te volgen hoe u het gedaan hebt, mijn complimenten.
 
Complimenten voor het reduceren van de wegwerp economie.

Tja ik begrijp dat je er ook wat lol aan beleeft om zo`n klusje zelf te klaren en het gaat je goed af. Als je bedenkt dat je voor een paar lagertjes een hele machine moet weg gooien. :roll:

Mooi werk mennok.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via