Mijn Bosch vaatwasser E nr 8442EU/07 FD nr. 8102 gaf meteen na het starten een rookwolk en daarom apparaat direct uitgezet.
Het aanlooprelais (PTC) is verbrand en ook is van 1 aansluiting (meest rechtse) op de circulatiepomp-motor de isolatie over een lengte van ca. 2 cm. weggesmolten. PTC heb ik al vervangen en de bedrading weer in orde gemaakt. Ik dacht dat ik het probleem, met dank aan dit forum, opgelost had, maar nu werd tijdens het test draaien de ptc erg heet. Het programma wordt normaal doorlopen, maar na 20 minuten bleef de PTC nog steeds heet (70 graden) en heb ik uit voorzorg de machine weer uitgezet. Ik vrees dat ik dus het symptoom heb bestreden maar niet het achterliggende probleem... Door div antwoorden in dit forum over vergelijkbare problemen ben ik aan het twijfelen geslagen. De motor (schoepen) draait in mijn ogen niet zwaar. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb de motorbedrading losgekoppeld en doorgemeten:
Op motor 4 aansluitingen, buiten aarde om. Vanaf links gezien is de nummering als volgt 3, 2, 4, 1. Op 1 is de isolatie weg. Op 2 en 4 is de PTC aangesloten. De motor: gemeten tussen 1-4 = 14 Ohm, 1-2 = 78, 1-3 78, 2-4 = 91, 3-4 = 91, 2-3 = 0,1. Contacten 2 en 3 zijn doorverbonden.
Volgens iemand met hetzelfde probleem op dit forum lijken deze waardes OK en zou de motor dus nog goed zijn, zou het dan aan de condensator kunnen liggen? Of aan een doorgebrande triac op de stuurmodule?
Dit zijn mogelijke oorzaken die ik vond op het forum. Ik heb zowel de condensator als de stuurmodule niet doorgemeten. Ik zit eraan te denken om gewoon de condensator te vervangen, maar hoor graag even of dit zou kunnen helpen bij een heet blijvende PTC. Kan ik gewoon een condensator met dezelfde specs halen bij een elektronica zaakje of liever een originele Bosch?
Wat zou er anders nog de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Het aanlooprelais (PTC) is verbrand en ook is van 1 aansluiting (meest rechtse) op de circulatiepomp-motor de isolatie over een lengte van ca. 2 cm. weggesmolten. PTC heb ik al vervangen en de bedrading weer in orde gemaakt. Ik dacht dat ik het probleem, met dank aan dit forum, opgelost had, maar nu werd tijdens het test draaien de ptc erg heet. Het programma wordt normaal doorlopen, maar na 20 minuten bleef de PTC nog steeds heet (70 graden) en heb ik uit voorzorg de machine weer uitgezet. Ik vrees dat ik dus het symptoom heb bestreden maar niet het achterliggende probleem... Door div antwoorden in dit forum over vergelijkbare problemen ben ik aan het twijfelen geslagen. De motor (schoepen) draait in mijn ogen niet zwaar. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb de motorbedrading losgekoppeld en doorgemeten:
Op motor 4 aansluitingen, buiten aarde om. Vanaf links gezien is de nummering als volgt 3, 2, 4, 1. Op 1 is de isolatie weg. Op 2 en 4 is de PTC aangesloten. De motor: gemeten tussen 1-4 = 14 Ohm, 1-2 = 78, 1-3 78, 2-4 = 91, 3-4 = 91, 2-3 = 0,1. Contacten 2 en 3 zijn doorverbonden.
Volgens iemand met hetzelfde probleem op dit forum lijken deze waardes OK en zou de motor dus nog goed zijn, zou het dan aan de condensator kunnen liggen? Of aan een doorgebrande triac op de stuurmodule?
Dit zijn mogelijke oorzaken die ik vond op het forum. Ik heb zowel de condensator als de stuurmodule niet doorgemeten. Ik zit eraan te denken om gewoon de condensator te vervangen, maar hoor graag even of dit zou kunnen helpen bij een heet blijvende PTC. Kan ik gewoon een condensator met dezelfde specs halen bij een elektronica zaakje of liever een originele Bosch?
Wat zou er anders nog de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!