Betonvloer op zand gang

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ten aanzien van betonvloeren storten is op deze site uitgebreid informatie te vinden, mijn dank daarvoor!!
Omdat ik niet heel ervaren ben en dus twijfel wil ik mijn klusprobleem hier nog even overleggen.

In de gang is de vloer opengebroken (tegels, graniet en zandgrond) om de riolering te vervangen en hierna grotendeels dichtgegooid met zand en puin.

Nu wil ik hier overheen een nieuwe vloer laten storten met beton en daarna tegelen, maar ik twijfel toch nog even over de constructie en het mogelijk inklinken van de grond omdat er graafwerkzaamheden hebben plaatsgevonden.

Kan ik volstaan met:
-licht uitgraven
-folie (met eventueel piepschuim isolatie erop)
-beton + wapeningsnet (6-10cm)
-bitumen+dekvloer (3 a 4 cm)
-tegelen (1cm)

of dien ik toch nog een betere constructie onder het beton aan te leggen en bv met zwaluwplaten te gaan werken?
Het is een gang, dus veel gewicht zal er niet op komen. De waterput moet er ook nog in blijven (maar goed dat is een ander verhaal en kan ik bekisten met betonplex)

vr gr[/b]
 
Probeer i.i.g. het zand nog zoveel mogelijk te verdichten met een handstamper (kan je huren).
Als je isolatie wil aanbrengen gebruik dan polystyreenschuim platen (piepschuim) met hoge drukvastheid of XPS platen.
Daaroverheen of indien geen isolatie op het zand folie leggen om te voorkomen dat cementwater tussen de platen weglekt danwel in de grond wegzakt.
Betonvloer storten van minimaal 10 cm dik met onder en boven een wapeningnet. Door dubbel te wapenen worden eventuele scheuren in beide richtingen (bolle vloer of holle vloer) beperkt in het geval de grond toch nog iets gaat zakken.

Bitumen er op lijkt mij niet nodig maar kan ook geen kwaad.
 
Uitvlakken met zand en goed verdichten,maar dat is al gezegd.
Isolatie aanbrengen ,en daaroverheen folie.
Laat de folie een stuk bij de muur oplopen 1 meter.
dit beschermd de muur tegen spatten van cement.
Op de folie stukken straattegels ongeveer 5 cm dik.
Daar op een net rond 6 of 8 maas 15#15.
10 cm beton is meer dan voldoende.
Laat wel de beton doorlopen op de stenen putrand.
Nieuwe matomranding in de afwerkvloer stellen en afwerken.
Zorg dat je om de matomranding tegelt.
Dus die op hoogte stellen van de bovenkant tegels.
Geen bitumen aanbrengen want dan heb je de afwerkvloer los van de beton liggen, en daar is 3 cm veel te dun voor.
Betonvloer klaar met storten de volgende dag de dekvloer er op smeren.
De specie van de vloer 1 op 4 dus 1 deel cement en 4 delen vloerzand.
De ondergrond iets nat maken en goed inpappen met cement, zodat je er een laagje blubber van cement op hebt liggen.
In deze natte blubber deponeer je de specie.
De specie maak je aardvochtig, een bol er van maken en dan mag hij niet uit elkaar vallen.
Strooi de specie ongeveer op dikte op de vloer en druk hem met een spaan goed dicht.
Nu de hoogte bepalen en met een balkje en een waterpas de vloer mooi vlak rijen.
Naa het rijen de vloer vlak schuren met een schuurbord.
Daarna met de spaan de vloer zo vlak en glad mogelijk maken.
Na 1 dag een oude emmer half met water vullen en tot ongeveer 3/4 aanvullen met cement.
Dit zaakje goed roeren en over de vloer gieten.
Met een vloer trekker de porieen dicht maken van de vloer.
Niet te dik dus geen laag aanbrengen maar inpregeneren met een cement papje.
Na een halve dag de vloer afdekken met bouwfolie.
Dit een aantal dagen laten liggen en daarna verwijderen, ook nu de stukken die bij de muren op lopen.
Na het afwerken/stucen/schilderen de vloer tegels lijmen op de vloer.
En zo heb je een vloer waar nooit weer wat mee gebeurt.
 
Ik begrijp niet waarom er 2 maal gezegd word dat je folie op de isolatie moet leggen?
Normaal is het om :

* te verdichten, vlak afrijden, folie erin en randisolatie, minimaal 8 cm isolatie erop (zonder kieren) betongaas en werkvloer storten (8 cm voldoende, daar kan al een vrachtwagen overheen).
Als je je tegels wil verlijmen moet er nog een afwerkvloer in. Als je in cement wil betegelen dan hoeft dit niet.

Als je je isolatie er kierloos inligt loopt die dikke pudding echt niet weg hoor. Het vocht wat in de vloer zit moet toch een paar weken eruit luchten.
In jou geval moet er wel aangestampt worden. Wat je ook kan doen (je hebt het niet over vloerverwarming) is wat stevige ankers in je aangrenzende muren zetten. Zodat bij inklinken van het zand er eigenlijk toch niets verzakt. randen bij dorpels kunnen daar ook voor dienen. In dat geval daar geen randisolatie toepassen.
 
Zowel Rene als Pirke gaan voorbij aan de essentie van de vraag van TS. Als je nog zakking van het zand onder de betonvloer verwacht, zul je de vloer in gewapend beton moeten uitvoeren. Dan red je het niet met een stukje betongaas.
En omdat de vloer naar twee kanten kan buigen, zal je de wapening zowel boven als onder moeten aanbrengen.

@Pirke:
Een vrachtwagen over een betonvloer van 8 cm dik op het zand laten rijden, zal wel kunnen. Maar je moet niet raar stan te kijken als de vloer overal gaat scheuren. Het hangt er sterk van af hoe goed de ondergrond is verdicht en er ook op den duur geen andere zettingsverschillen optreden.
 
@millew: Wat is het verschil tussen gewapend beton en beton met "een stukkie betongaas"?

Ik ging niet helemaal voorbij aan de vraag. Ik zei namelijk dit:
Wat je ook kan doen (je hebt het niet over vloerverwarming) is wat stevige ankers in je aangrenzende muren zetten. Zodat bij inklinken van het zand er eigenlijk toch niets verzakt. randen bij dorpels kunnen daar ook voor dienen. In dat geval daar geen randisolatie toepassen.
 
Bij gewapend beton is de wapening berekend op de te verwachten belasting en andere krachten op de betonconstructie. Op goed geluk een stuk betongaas meestorten is in mijn ogen geen gewapend beton.
Hooguit kan je dat beton met krimpnet noemen. Maar ook krimpwapening moet volgens de Voorschriften Beton voldoen aan bepaalde minimum eisen.

Als op jouw advies de vloer wordt verankerd aan de muren, dan moet de vloer worden beschouwd als een constructieve vloer en behoort de wapening te worden berekend volgens de geldende voorschriften. En ook de verankering zou dan moeten worden berekend, alsmede de fundering te worden gecontroleerd op de bijkomende belasting van de vloer.

Dit gaat misschien erg ver voor een klus-site, maar ik baseer mijn adviezen op mijn beroepservaring als ontwerper van o.a. betonconstructies.
 
Je kan er ook te moeilijk over denken hè. Hou het simpel en een vloer op zand is vrij simpel. Trap het zand aan laag voor laag van steeds 10cm in dat gat wat je hebt gehad.

Dan kan je kiezen voor isolatie onder het beton of op het beton. Op het beton heeft een hoger rendement en is iets duurder maar in beide gevallen zal je vloer ongeveer een halve cm zakken door die isolatie die toch indrukt door het gewicht.

Vloer constructief bewapenen moet je gewoon niet willen om de reden die Millew al aangaf en is meteen de duurste oplossing ook.
 
Thnx voor alle input!
het is niet altijd even simpel als het lijkt, maar ga het simpel proberen te houden en dus geen zware constructie, maar wel voldoende bewapening.
Ook dank aan Rene voor je uitvoerige beschrijving!

vr gr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan