Badkamer vloeropbouw - gewicht

Goedenavond,

Ik zit met een vraag over de vloeropbouw in mijn badkamer in combinatie met het totale gewicht hiervan. Het betreft een kleine badkamer van 4m2 welke wordt voorzien van een inloopdouche. De overspanning van de balken is 2 meter.

De originele balken van 7,5x18 hebben we aan beide zijden opgeklampt met 18mm underlayment stroken. Vervolgens een zwaluwstaartvloer gerealiseerd met 4cm beton waar de riolering 50 naar boven komt. Over de betonvloer loopt de riolering en vloerverwarming. Vanwege de drain moet er bovenop de betonvloer nog 8 centimeter zandcement komen, en dan vervolgens de tegels.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Vriendelijke groet,
Zeebaars
 
Achteraf had ik 't inderdaad beter net even anders kunnen doen, of in lagen kunnen werken. De situatie is echter nu zo dat de druklaag, riolering en vloerverwarming ligt en klaar is om in zandcement te worden verwerkt. Het opstapje is inderdaad aanwezig, maar acceptabel.

Ik hoop de opbouw zo te kunnen laten, maar als er zwaarwegende redenen zijn om het opnieuw te doen dan is dat wat het is.
 
is het 4 cm beton + 8 cm zandcement + 1 cm tegels? (de 18 mm UL laat ik even achterwege, want in aanliggende ruimte heb je ook vloerplanken oid.) Dam kom je samen met de zwaluwplaat 15 cm omhoog. Dat is fors.

Een pakket van 13 cm aan cement/beton/tegels gaat naar de 300 kg/m2 (obv 2400 kg/m3)
 
Ja, dat is inderdaad de opbouw. Een fors gewicht per m2. Op basis van de geringe overspanning (2 meter) in combinatie met de opgeklampte balken (7,5x18)+18mm UL beide zijden, vraag ik mij af of dit acceptabel is.
 
Die drain had je in een bekisting in de zwaluwstaartvloer kunnen maken of in de beton kunnen leggen. Dat had je een hoopt extra hoogte en gewicht gescheeld.

En lichtgewicht beton en zandcement gebruiken.
Een drain gebruiken met een minimale inbouwdiepte scheelt ook weer hoogte.

En 8 centimeter zandcement bovenop je vloerverwarming is erg veel. Je vloerverwarming moet hard werken om de warmte door zo'n dikke laag te krijgen. Dan duurt het alsnog 20 minuten voordat je vloer warm is en het kost natuurlijk een hoop extra energie.

En als die voeler niet correct wordt geplaatst, te diep of te ondiep dan meet deze niet de correcte temperatuur en gaat daardoor ook niet de correcte warmte berekenen voor jouw badkamer. Het zal dan altijd te koud of te warm zijn.

Ook moet die voeler een mantel of buis hebben want als die in beton of specie zit zonder bescherming en jij moet er ooit bij dan krijg je die nooit intact eruit.

Je kan er nu nog iets aan doen of jarenlang een vloerverwarming hebben die niet naar behoren werkt en waaraan je je altijd aan irriteert en/ of een hele hoge energierekening omdat het stroom vreet vanwege niet toereikende installatie.

Edit: Kun jij wat foto's sturen van het hele project zodat wij kunnen zien of er iets aan de hand is wat direct aandacht vereist? Ik heb namelijk een voorgevoel...
 

Gerelateerde klussen

Reacties
6
Weergaven
701
Draagconstructie
Walker
Reacties
10
Weergaven
1K
Draagconstructie
UtrechtHJ
Reacties
2
Weergaven
853
Draagconstructie
SuperMarty
Reacties
1
Weergaven
618
Draagconstructie
Sander 1972

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu