Auto Hefbrug aanschaffen en opzetten. hoe te tillen?

Een tweekoloms hefbrug maakt het sleutelen aan auto's heel veel makkelijker en leuker. Maar dan moet je de brug wel goed en praktisch plaatsen.
 
Gewoon touwtje eraan en rijplaat eronderuit trekken hahaha! zonder gekheid . het is niet voor elke auto bedoeld. alleen voor mijn oldtimer van 1000 kilo , maar zo'n drempeloze brug is ook gelijk 4 meter hoog. omdat er bovenin een balk de kolommen verbind. ik vind dat niet erg handig. zeker niet voor werkplaatsen met een lager plafond.
 
Je wilt voor één auto een hefbrug neerzetten met (smeer)put eronder omdat je er volledig onder wil komen te staan i.v.m. rugklachten (lees ik in andere topic)?

Waarom dan niet gewoon een diep genoege put fabriceren? Die kun je altijd nog dichtgooien als je klaar bent met je oldtimer zonder dat er een brug in je tuin blijft staan. Om de wielen dan van de grond te krijgen moet je alleen even een keer opkrikken en steunen plaatsen, dat lijkt mij ook geen 10 x per maand te moeten gebeuren. Desnoods plaats je nog een poetsbrug zoals eerder al is aangegeven, aangezien er toch een put onder komt.

Daarbij, rechtop onder een auto staan sleutelen terwijl je de hele tijd omhoog kijkt en boven je schouders werkt: je klachten gaan er niet minder op worden, in tegendeel! Ik denk dat je dan nog beter uit bent met een monteurskar en eronder gaan liggen.
 
Onder een auto op een brug moet je behoorlijk kunnen staan. Anders krijg je nog steeds last van je rug en is de aardigheid van het sleutelen er snel vanaf.

Dat met die rijplaten zal lastiger zijn dan je nu denkt. Beter een vlakke vloer eronder, al dan niet met een brug met drempel.

Ook is het gewoon prettig als je zonder al teveel nadenken de meeste auto's erop kunt zetten. Bijvoorbeeld alleen al als je zelf eens besluit een andere auto te kopen.

@JWF, het grote voordeel van een tweekolommer is dat de wielen vrij hangen en je dus ongestoord en makkelijk aan de ophangingsdelen van de auto kunt werken.
 
Helemaal mee eens @Mn22 maar ik vind het verschrikkelijk veel moeite (en geld) voor het uiteindelijk beoogde resultaat (en ook deels tegenstrijdig t.o.v. rugklachten), en geef op basis daarvan mijn advies.
 
Ik vind de kosten van een tweekolommer meevallen. Zeker als je het afzet tegen het werkgemak en de besparing die je kunt realiseren door onderhoud zelf te kunnen doen.

Een put, rijplaten e.d. maken het niet goedkoper, alleen minder praktisch en minder goed bruikbaar.

Als ik ooit weer de kans krijg om een tweekolommer in een garage neer te zetten doe ik dat.
 
Een smeerput van 2 meter diep graven over een lengte van een auto gaat hem sowieso niet worden. ik zou niet weten waar ik al dat zand kwijt moet. en zo'n diepe put moet je ook bekisten en betonnen en lijkt mij ook niet makkelijk als je verhuist om dat weer vol te gooien met een hoop zand wat ik dan niet heb. het idee van de oprijplaten is enkel om plaats van de steunen te overbruggen. die worden dus heel kort want de steunen klap je naar weerskanten uit. de auto staat dan al hoger en de brug gaat dan na de oprijplaten te hebben verwijderd iets omhoog uit de diepte tot de hoogte waar de auto staat. dan positioneer je de steunen en lift de auto op.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan