Beste forumleden,
Als een aantal jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Opel Manta A uit 1972, Met het mooie weer van de laatste dagen begon het weer te kriebelen en heb ik hem weer uit de schuur gehaald. vervolgens een flink eind gereden om daarna de olie te verversen en nog wat ander klein onderhoud te doen. Echter vlak bij huis had ik de auto even stilgezet bij een vriend, toen ik 5 minuten later weer wou starten wou die niet meer aanslaan. Heel raar maar dacht mischien per ongeluk op het gaspedaal gedrukt en is hij "verzopen".. Enfin, toen maar het gevaarte naar huis toe geduwt..(pfff) daar de olie eruit laten lopen, Paar uur later nieuwe olie erop en koelvloeistof vervangen. Maar toen kwam het.. Hij wou nog steeds niet starten. Toen heb ik de (paarse) kabel die van de bobine naar de verdeler loopt, losgemaakt bij de verdeler en bij auto op contact het uiteinde bij de massa gehouden. Er kwam geen vonk. Ik dacht dan zal de bobine het wel begeven hebben, echter vergelijkbare andere bobine erbij en precies hetzelfde verhaal. Er kwam weer geen vonk. Na een aantal keer proberen te starten leek hij af en toe even te doen, echter daarna weer niks. Toen ben ik verder gaan meten, en de bobine krijgt keurig 12 volt (als ik het groene draadje los neem). Maar dan sluit ik dit draadje weer aan, dan zakt de aansluitspanning (dus de zwarte) met ongeveer de helft. Dit groene draadje loopt ook naar de verdeler toe en vandaar weet ik niet precies waar deze voor is. Ik heb enkele foto's bijgevoegd voor de duidelijkheid.
Onderhand snap ik hier niks meer van, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken,
René
Als een aantal jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Opel Manta A uit 1972, Met het mooie weer van de laatste dagen begon het weer te kriebelen en heb ik hem weer uit de schuur gehaald. vervolgens een flink eind gereden om daarna de olie te verversen en nog wat ander klein onderhoud te doen. Echter vlak bij huis had ik de auto even stilgezet bij een vriend, toen ik 5 minuten later weer wou starten wou die niet meer aanslaan. Heel raar maar dacht mischien per ongeluk op het gaspedaal gedrukt en is hij "verzopen".. Enfin, toen maar het gevaarte naar huis toe geduwt..(pfff) daar de olie eruit laten lopen, Paar uur later nieuwe olie erop en koelvloeistof vervangen. Maar toen kwam het.. Hij wou nog steeds niet starten. Toen heb ik de (paarse) kabel die van de bobine naar de verdeler loopt, losgemaakt bij de verdeler en bij auto op contact het uiteinde bij de massa gehouden. Er kwam geen vonk. Ik dacht dan zal de bobine het wel begeven hebben, echter vergelijkbare andere bobine erbij en precies hetzelfde verhaal. Er kwam weer geen vonk. Na een aantal keer proberen te starten leek hij af en toe even te doen, echter daarna weer niks. Toen ben ik verder gaan meten, en de bobine krijgt keurig 12 volt (als ik het groene draadje los neem). Maar dan sluit ik dit draadje weer aan, dan zakt de aansluitspanning (dus de zwarte) met ongeveer de helft. Dit groene draadje loopt ook naar de verdeler toe en vandaar weet ik niet precies waar deze voor is. Ik heb enkele foto's bijgevoegd voor de duidelijkheid.


Onderhand snap ik hier niks meer van, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken,
René