Auto Hefbrug aanschaffen en opzetten. hoe te tillen?

Hallo Allemaal,

Ik had mijn zinnen gezet op het aanschaffen van een 2 koloms auto hefbrug . nu was ik met wat verkopers in gesprek gegaan en die vertelden mij dat ze hem voor je in laden met een heftruck. helaas heb ik zelf geen heftruck dus ik vroeg mij af hoe ik de brug dan weer uit de bus krijg? de kolommen schijnen erg zwaar te zijn en we zijn maar met 2 man. ik en mijn vader van 79. ik zoek dus alternatieven. maar kan nergens bij google of op youtube vinden hoe je een hefbrug op moet zetten. bij marktplaats advertenties staat ook vaak bij bezorgen met brenger een bedrijf dat zwaardere spullen bezorgd maar die hebben volgens mij ook geen heftruck.
 
Hoe zwaar zijn de afzonderlijke delen? Kijk eens of een verrijdbare werkplaatskraan je hierbij kan helpen.
 
Ik weet niet hoe zwaar de kolommen zijn. denk dat zo'n brug in totaal wel zeker 800 kilo weegt. en ik heb hier een verrijdbare werkplaatskraan. maar de kolommen zijn 2 meter 80 lang. de kraan reikt niet zo hoog dat ik ze daar volledig mee rechtop kan zetten. het gaat mij ook om het uitladen van de brug. misschien een bus met laadklep huren. de kolommen laten opladen bij de verkoper met de heftruck op plateus met wielen maar deze moeten dan wel sterk genoeg zijn.. bij het uitladen is het dan wel de vraag kunnen de kolommen op de laadklep naar beneden??? dan kan ik ze dan wel rollen naar plaats van bestemming. daarna moet de brug worden opgezet. dat zal waarschijnlijk het grootste probleem worden. een heftruck huren zal waarschijnlijk niet passen omdat ik onderdoor de carport moet die denk ik te laag is.
 
Huur een wagentje met laadklep en een palletwagen.
Dan kan je het eea makkelijk uitladen.
Hang een kettingtakel op aan een driepoot of het spant.
Dan kan je de kolommen verticaal trekken. Met een motortakel kan het ook, mits deze hoog genoeg komt, in elk geval boven het zwaartepunt van de kolom.
Of nodig wat vrienden uit voor een bbq, kunnen ze vooraf de brug mee monteren :wink:
 
Het probleem is hoe krijg je een kolom van 2 meter 80 uit de bus op de laadklep? de laadklep is waarschijnlijk maar de breedte van de bus en dan vierkant. die moet dus eerst heel ver met het grootste deel over de laadklep heen en ondersteund worden. maar met wat?
 
Het zwaarste deel aan de bus kant houden, dan kan de kolom wel 100 cm oversteken, dan ligt er nog 180cm op de klep. Eventueel een paar extra hondjes erbij, dan kan je korter draaien.
Maar je hebt een verrijdbare werkplaats kraan lees ik in #4.
Dan met de aanhanger, kolommen eraf tillen met deze kraan en op twee hondjes of een palletwagen en een hondje.
 
Een bedrijf dat zware spullen bezorgt zal een kooiaap bij zicht hebben, maar het is dan maar net wat je afspreekt. Dan moet het waarschijnlijk wel op een (grote) pallet aangeleverd worden.
Een autolaadkraan is ook een optie.
Met B rijbewijs is een grote bus met laadkraan te huur, wel opletten of de open laadbak lang genoeg is.

Een aanhangwagen is samen met jouw kraan is waarschijnlijk makkelijker.

Nieuwe bruggen wegen rond de 600kg, maar goeie kans dat jij een oudere zwaardere hebt.
Met de armen eraf, blijft er dan iets van 200kg per kolom over.
Met één kant op de vloer of op een hondje hoef je dan nog "slechts" 100kg te tillen. Rechtop zetten valt dan ook mee, maar houdt het wel veilig, want je kan je er toch op verkijken.

ps. Is je vloer geschikt?
 
Die kolommen moeten ook overeind. Heb je stalen balken aan het plafond? Dan zou je een loopkat kunnen gebruiken. met een ratel takel, en samen met je motor takel de boel uit je bus halen
 
Nee er zit (nog) geen plafond boven. ik ga de brug in de tuin plaatsen. (open lucht) en daarna een platendakje erboven maken wat afloopt op mijn carport. de brug komt dan een halve meter in de grond. ik ga beton storten en wil dus een soort put/verlaging maken waar ik dan in kom te staan en die ik met een plaat waar kunstgras op komt kan afdekken zodat je er over kan lopen of op kan zitten. en dan zijn de steunen die de auto liften ook gelijk weggewerkt. de brug pilaren komen dan ook niet zo hoog boven alles uit. het moet ongeveer zo hoog als de carport komen. had ook al gedacht aan de brug onder de carport maar daarvan loopt het dak schuin af en zal ik zeker meer dan een meter diep moeten graven. en dat word dan nogal wat.
 
Jazeker over nagedacht .ik maak aan de zijkanten over de brug steunen rijplaten .als de auto eroverheen is verwijder ik de platen en kunnen de brugsteunen vrij omhoog. .de put /uitgraving is slechts een smalle strook waar ik in kom te staan. binnen de wielen van de auto in ieder geval.
 
Een auto van pak 'm beet 1200 kg, op 2 los staande kolommen? Ik wens je veel succes, maar zonder heel veel beton als fundering gaat 'm dit echt niet worden.
 
Mastermilo heeft een tijdje terug een kolombrug op een slechte vloer gezet, die moest ook poeren storten.
Weet het niet meer precies, maar als je zoekt, dan kunnen ze op 2x een poer van 60x60 en 30cm diep, maar het kan ook dat voor die van jou het 90x90 moet zijn.

Heb je al gekeken naar een schaarlift? Die zijn van zichtzelf een stuk stabieler.
Het is maar net wat je precies wilt kunnen doen.
Een smeerput is ook een optie, daar gaat trouwens ook veel beton in zitten. Het voordeel in dat die prima onder een carport kan, dan sta je droog, want is een lift wel geschikt voor buiten?
Of een combi smeerput met schaarlift.
 
@ Walker ,Waar lees je dat er geen beton word gestort en de palen los komen te staan? de brug komt alleen wat lager te staan maar er word gewoon een betonnen vloer gestort. minimaal 20cm dik.
 
Een drempel tussen de kolommen doet heel weinig voor de stevigheid en stabiliteit van de kolommen. Daar zitten alleen kabels en leidingen in. De sterkte moet echt uit de betonplaat komen. Er zij wel versies met een onder frame voor op zwakkere vloeren, maar in plaats daarvan kun je beter een grotere en dikke betonplaat storten.

Ik zou ook zeker geen constructies gaan maken met verdiepte ligging en rijplaten. Daar krijg je echt spijt van, zeker als er eens een auto op moet met iets minder grondspeling. Gewoon een royale vlakke betonvloer en zorg ervoor dat de kolommen ver genoeg uit elkaar staan. In combinatie met uitschuifbare armen kun je dan bijna alle auto's oppakken.

Wij hadden tot een paar jaar terug een werkplaats met een twee koloms Nussbaum hefbrug. Daarvan stonden de kolommen eigenlijk te dicht op elkaar vanwege ruimtegebrek. Het gevolg was dat het soms heel lastig was om bepaalde auto's op te pakken omdat de armen onvoldoende ingeschoven konden worden. Een drempel tussen de kolommen zou ik ook niet willen hebben. Onze Nussbaum had een verbinding boven over langs om de beide kolommen te synchroniseren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan