Afzuiging via afzuigkap?

Waarom installeer je niet gewoon 2 decentrale balansventilatie units? Bij jouw idee moet je ook nog roosters aanbrengen, anders heb je geen aanvoer dus je moet sowieso in de gevel gaan boren. Nu heb je ook meteen warmteterugwinning en niet de nadelen van koude tocht in je woonkamer.
 
  • Like
Waarderingen: Georgedb en Jackd
Waarom installeer je niet gewoon 2 decentrale balansventilatie units? Bij jouw idee moet je ook nog roosters aanbrengen, anders heb je geen aanvoer dus je moet sowieso in de gevel gaan boren. Nu heb je ook meteen warmteterugwinning en niet de nadelen van koude tocht in je woonkamer.
Klinkt goed, maar... dit begrijp ik niet, heb je misschien iets meer uitleg?
Voor de huidige afzuigkap is er al direct in die muur een 150mm gat door de muur naar buiten.
 
Woonhuis ventilator en een motorloze afzuigkap.
Dit is inderdaad het beste antwoord. Gebruik alleen twee ventilatoren achter elkaar als die daarvoor bedoeld zijn en goed zijn ingeregeld. In appartementengebouwen gebeurt dit als er meerdere afzuigkappen op één afvoer zitten.

Een afzuigkap heeft een enorme luchtverplaatsing, dat kan een normale ventilator niet snel bijhouden. Daardoor krijg je weerstand waardoor er te weinig afzuiging is en (nog meer) vuil gaat ophopen.

Er zijn tegenwoordig oplossingen voor kleine huizen, aangezien die markt groeit. Dan wordt er een centraalbox geplaatst met voldoende vermogen om als afzuigkap te dienen. De afzuigkap moet dan wel een goed vetfilter hebben, anders gaat je ventilator niet zo lang mee.

Het ventiel op de box op zolder kan je bijna volledig dichtdraaien. Het beste is om het in te laten regelen. Kies ventielen waar je de inregelstand op kan aflezen (zodat ze na schoonmaken op de juiste stand teruggezet kunnen worden).

Let op dat je ook in het toilet moet afzuigen. Via de leefruimtes moet de aanvoer plaats vinden. Ga niet uit van tochtgaten als aanvoer. Dat zorgt voor ongecontroleerde en oncomfortabele ventilatie.
 
Ook als je je huidige afzuigkap misbruikt hiervoor zul je op andere plekken voor luchttoevoer moeten zorgen, dus dat betekend ook door de gevel heen gaan voor aanvoer roosters.

Het principe van decentrale balansventilatie is dat je 2 units in je woonkamer hebt. Beide hebben een warmtewisselaar, 1 blaast naar binnen, andere naar buiten. Daarmee warmt de warmtewisselaar van diegene die naar buiten blaast op, zodra die kamer temperatuur heeft, geven de units elkaar een signaal en draait de richting om. De verse buitenlucht wordt nu voorverwarmt door de warmtewisselaar.

Je afzuigkap hou je dan gewoon waar die voor bedoeld is, vuile kooklucht afvoeren.
 
Het principe van decentrale balansventilatie is dat je 2 units in je woonkamer hebt. Beide hebben een warmtewisselaar, 1 blaast naar binnen, andere naar buiten. Daarmee warmt de warmtewisselaar van diegene die naar buiten blaast op, zodra die kamer temperatuur heeft, geven de units elkaar een signaal en draait de richting om. De verse buitenlucht wordt nu voorverwarmt door de warmtewisselaar.
Het klinkt als een mooi systeem, wellicht is er zelfs wel subsidie voor, maar ik weet er te weinig van, dus ik moet gaan kijken naar ervaringen van anderen en of het de beloften waar maakt. Ik had er nog niet veel van gehoord, incidenteel de term wel eens horen vallen.

Én belangrijk: de stroomkosten: Ik heb geen zonnepanelen en kan die ook niet plaatsen (gemeentelijk monument).
 
Stroomkosten zijn vergelijkbaar met andere ventilatoren, je bespaart op stookkosten met deze oplossing. En je ergens in verdiepen kan geen kwaad ;)

Nog een argument tegen je afzuigkap hiervoor misbruiken, ik denk niet dat een simpele buisventilator een lang leven heeft als er warme, vette lucht doorheen gaat. Potentieel zelfs brandgevaarlijk kan ik me voorstellen (vet slaat overal op neer waardoor de ventilator moeilijker gaat draaien, ventilator blokkeert, genereert warmte, vet ontbrand)
 
Ik weet dat in mijn vorige (huur)huis, er toen een centraal afzuigsysteem op zolder is geplaatst, met afzuiging voor badkamer, WC beneden en keuken en dat er niet een afzuigkap met motor mocht worden gebruikt (ik meen dat dat gevaarlijk was). De kennis is wel iets weggezakt, die verbouwing was net iets meer dan 25j geleden ;-)
Meestal niet omdat dit gevaarlijk is maar je verstoort er je ventilatiesysteem mee met de kans dat het in de badkamer en slaapkamer gaat ruiken naar wat je in de keuken aan het bakken bent.
een centraal afzuigsysteem is voorzien van de nodige buizen met ventielen.
Deze ventielen zijn zo ingesteld dat de luchtverversing in die ruimte optimaal is en dat is dus per ruimte ingesteld.
Ga je daar dan een afzuigkap met motor op aan sluiten dan ben je de instellingen geheel kwijt en loopt je dus het risico dat de kook/bak luchtjes in het gehele huis te ruiken zijn ipv. naar buiten afgevoerd worden.
 
Nog een argument tegen je afzuigkap hiervoor misbruiken, ik denk niet dat een simpele buisventilator een lang leven heeft als er warme, vette lucht doorheen gaat. Potentieel zelfs brandgevaarlijk kan ik me voorstellen (vet slaat overal op neer waardoor de ventilator moeilijker gaat draaien, ventilator blokkeert, genereert warmte, vet ontbrand)
Als er vette lucht doorheen gaat dan werken je filters in de afzuigkap niet, er hoort geen vet in je buizen te ontstaan want zodra je afzuigkap dan uit staat zakt dit terug en krijg je vetdruppels op je kookplaat. Voor de rest zijn ze (de meesten tenminste) er voor gebouwd om onder deze omstandigheden te werken dus bangmakerij om niets.
 
@Gerrit B Die filters houden een hoop vet tegen maar natuurlijk niet alles. Niet voor niets wordt er afgeraden je afzuigkap aan te sluiten op je ventilatiebox. Zeker als de filters verzadigd raken, wat een realistisch scenario is en je voor veiligheid rekening mee wil houden. De units zijn bedoeld om af te zuigen in bijvoorbeeld een keuken, niet rechtstreeks op een afzuigkap, wat echt wel iets anders is.

Verder even vlug de eerste de beste buisventilator handleiding geopend hierin vind ik o.a.:

Use: Designed for humid residential premises heated during winter

En: The fan is rated for operation at ambient temperature from +1 to +45 c.

En Operating medium must not contain any dust or other solid impurities, sticky substances or fibrous materials

De eerste voldoe je niet aan de lucht is niet alleen vochtig. Die tweede ook niet lijkt me, de lucht word echt wel warmer dan 45 graden vermoed ik. De derde ook niet. Ik zou er niet aan beginnen.

Zelf wel eens een oude buis vervangen achter een afzuigkap? Dat is echt wel een vette vieze troep, ondanks het filter.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen uitleg alleen een veronderstelling
mijn veronderstelling is dat een tweede veel mindere ventilator in het systeem de doorvoer belemmerd.
ook als deze draait
 
  • Like
Waarderingen: Job_04
Ervaring wel enigszins want die 2e ventilator in het systeem staat niet stil maar draait en zou je eenzelfde of zwaardere gaan kiezen dan wordt de luchtsnelheid in je buizen zo groot dat je zelfs de kans loopt dat deze gaan fluiten en je de pannen bijna vast moet gaan zetten op het fornuis.
De opgegeven aantal m3 wordt gemeten als de ventilator zelf de lucht aan moet zuigen en weer weg moet blazen en dat et een bepaald aantal meters buis. ed.
Maar bij het plaatsen van 2 ventilatoren achter elkaar hoeft alleen de 1e maar aan te zuigen en krijgt de 2e de lucht al onder druk aangeleverd.
Hierdoor zal het debiet van de 2e niet de opgegeven aantal m3 zijn maar zal dit meestal een veelvoud zijn van wat is opgegeven.
Ik leg volgens mij hier toch wel uit hoe het in de praktijk werkt.
De opgegeven waardes gaan uit van dat de ventilator alleen alles moet doen maar dat is niet het geval waardoor de 2e ventilator dus een veel groter debiet zal krijgen.
Hoeveel dat is hangt dus volledig af van wat de 1e ventilator aanlevert.
Deze methode wordt dan ook veelvuldig toegepast als er ventilatiebuizen aanwezig zijn die niet te vervangen zijn maar te klein of te lang zijn om voldoende lucht af te voeren.
 
Natuurkundig klopt het dat 2 ventilatoren in serie inderdaad een hoger debiet leveren, maar weerstand in de buis en door de versmalling in de 2e ventilator gooien roet in het eten, bij 2 gelijke debieten zal het vast een positieve invloed hebben, maar een klein buisventilatortje achter een grote motor zal meer belemmeren in weerstand dan voordeel bieden.

Verder zal 2 ventilatoren in serie er voor zorgen dat de tweede ventilator, in dit geval de buisventilator sneller gaat draaien. Hier zijn de lagers niet voor bedoeld, nog een reden waarom dit niet veilig is.

Ik wil nogmaals de veiligheid benadrukken in dit verhaal. Er wordt nu overheen gepraat, maar de handleiding van een willekeurige buisventilator geeft duidelijk aan dat die niet bedoeld is voor deze toepassing.

Deze discussie kunnen we een tijd volhouden, zeker op basis van gevoel ipv feiten, maar over het algemeen kun je apparaten, zeker electrische die 24/7 aan staan het best gewoon toepassen waar ze voor bedoeld zijn, en niet op basis van gevoel voor andere zaken inzetten.
 
  • Like
Waarderingen: Georgedb en Boertje125
Even een andere insteek, als je dit echt graag wil, waarom dan geen T-Stuk op het gat door de gevel, 1 zeide afzuigkap, 1 zeide een keerklep, je buisventilator en een ventiel.
 
Even een andere insteek, als je dit echt graag wil, waarom dan geen T-Stuk op het gat door de gevel, 1 zijde afzuigkap, 1 zijde een keerklep, je buisventilator en een ventiel.
De TS was eigenlijk opzoek naar een simpele manier om te ventileren en idealiter vocht uit de kou binnen te halen (het huis is erg slecht geïsoleerd en ik kan niet veel, monument), en dacht: "Ik heb daar al een afzuigkap, kan ik daar niet wat mee"... Sterker nog, ik zet nu wel eens de afzuigkap aan in de hoop dat dat wat vocht uit het huis haalt...

Duidelijk dat bepaalde zaken niet kunnen, interessante discussie en leerzaam. Als TS schiet ik wel een beetje van links naar rechts, maar mijn oorspronkelijke idee is dus, op die manier, een 'no go'.

Ik ben nu aan het inlezen op die decentrale balansventilatie, maar dat zijn best grote dingen en een gat van 160mm!

Ik heb daarnet eens gemeten en kom op ca. 49m2 voor huiskamer en open keuken, ca. 128m3. Als ik vocht uit de lucht kan halen, heb ik minder condens op de ramen, minder hele lichte schimmel en een droog huis verwarmt beter.
 
  • Like
Waarderingen: Job_04
je kunt het natuurlijk ook gewoon proberen, de afzuigkap laten draaien op de laagste stand. Dan zie je vanzelf of dat goed werkt en er geen bijkomende klachten ontstaan, zoals tocht. Ook is het even de vraag of de afzuigkap gebouwd is voor continu gebruik en niet versneld de geest gaat geven.

Condens op enkel glas blijf je ook met goede ventilatie overigens houden. Ook op koude muren.
 
Het kan, maar ideaal is het niet.
Wat je zou kunnen doen is om dan met een motorloze afzuigkap te werken en verstelbare ventilator op zolder die het debiet van een afzuigkap kan opbrengen + de overige afzuigpunten in huis met daarin constant volume kleppen gemonteerd (CAV). Zo blijven de afzuigpunten het benodigde debiet houden, maar kan je de afzuigkap wel gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

let wel: daarmee zit je snel op zo'n 600-700 m3/h en praat je over een flinke ventilator die ook aardig wat druk moet kunnen opbrengen, gezien je het bestaande kanaalwerk wil gebruiken.
De ventilator zou je dan op 2 standen kunnen schakelen: vol aan tijdens het koken en minimaal stand waarbij hij het gebruikelijke ventilatiedebiet doet wat nodig is voor je keuken/woonkamer.
Ik heb zelf ook ooit mijn afzuigkap op de standaard centrale afzuigbox gehad. Het doet zeker wel iets, maar is niet geweldig....

Of het nou echt wenselijk is, dat is een tweede. Door het hoge drukverschil en de hoge luchtsnelheid gaat de boel ongetwijfeld staan suizen/fluiten in de kanalen en afzuigpunten in huis, zodra je de afzuigkap naar maximaal schakelt. Dit veroorzaakt aardig wat lawaai. Het is dus mogelijk, alleen houdt rekening met de nadelen. Daarnaast is het ook de vraag of je überhaupt CAV-klepjes kwijt kan in het bestaande kanaalwerk.

De beste optie blijft een ventilatieunit met WTW, maar daar zal je inderdaad extra kanaalwerk voor moeten aanleggen.
 
Wat je zou kunnen doen is om dan met een motorloze afzuigkap te werken en verstelbare ventilator op zolder
Een Itho CVE-S ECO unit staat op zolder, maar het kanaal komt tot de badkamer. Daarna heeft de vorige eigenaar aanpassingen gedaan, waardoor wat er ligt aan leiding richting WC op de begane grond, dat zou dan nog uit te breiden zijn naar de woonkamer/keuken, niet meer bereikbaar is. Dit oplossen zou een enorme impact hebben. Dat was nu juist de reden om opzoek te gaan naar alternatieven, waarbij ik dacht: "Kan ik die afzuigkap in mijn open keuken niet gebruiken". Dat was de start van dit topic.

Vervolgens kwam de buisventilator, met de discussie die daarbij hoort. Einduitslag lijkt dat dit niet raadzaam is, om diverse genoemde redenen. Het sterkste argument is misschien wel: gebruik de spullen waarvoor ze bedoeld zijn.

De motorloze afzuigkap, met pros en cons werd genoemd, deze heb ik in de praktijk gezien. De afzuigkap met naast afzuiging voor het koken, ook een ventilatiestand, dus in het apparaat zelf wat hier dan speciaal voor gemaakt is, blijft een, in mijn ogen interessante, simpele, kosteneffectieve oplossing. In alle gevallen moet er ook lucht binnenkomen, die in deze tijd van het jaar vochtig en koud is.

En dan de decentrale balansventilatie. Die lost dat probleem tussen koude en vochtige lucht binnenzuigen feitelijk op. Dat lijkt mooi, maar je moet natuurlijk ook kijken wat de impact is (gaten van 160mm, best grote units, aanpassing aan de gevel (monument!) en de kosten.

Heb ik 'm zo een beetje samengevat?

De ultieme oplossing zou een afzuigkap met decentrale balansventilatiemogelijkheden zijn, denk ik ;-) Dat gat zit er meestal al, komt er slechts 1 gat bij...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via