Afwerking dak-isolatie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen,
Binnenkort ga ik mijn dak van binnenuit isoleren met 10cm pir-platen (met 2 zijdig alu). Tussen dakbeschot en isolatie een spouw van ca 2 cm.
Door een wat ongelukkige afstand tussen de sporen (63 cm) is klemmen niet economisch en moet ik dus purren. Ik heb nog wat vragen over de details:

Vraag 1: Naden tape ik uiteraard af. Ik twijfel over wat te doen tussen de platen: tegen elkaar aan plaatsen en aftapen, of iets meer ruimte houden en vervolgens purren (en weer aftapen). Wat kan kan ik het beste doen?

tweede vraag: Ik isoleer tussen de sporen/gordingen, dus steken die (en andere houten delen van de kap) door de isolatie heen. Moet ik daar iets mee doen? Een deel ervan kan ik achter dampdichte folie wegwerken (die heb ik toch nog liggen): is dat zinvol? Enkele sporen blijven na afwerken wel zichtbaar, dus die komen sowieso niet achter folie. Ze worden tzt wel in de verf gezet.

Derde vraag: wat kan ik het beste doen met de nok: achter isolatie wegwerken of niet?

Vierde vraag: Er zijn geen ramen oid op de zolder. Is het nodig nog iets van ventilatie aan te brengen?

Vijfde vraag: er loopt een gemetseld rookkanaal van de open haard door de zolder. Moet ik daar nog iets mee doen, ivm eventuele koudebruggen? Zelfde vraag voor aansluiting aan (nog niet geïsoleerde) buitenmuur.

Tot slot: er zijn nogal wat hoekjes etc die ook met folie en tape lastig dicht te krijgen zijn. Er is vast nog geen vloeibare tape uitgevonden. Is er nog een handige truc om het ook op dat soort lastige plekken goed dicht te krijgen?

Alvast hartelijk dank,
Peter
 
Inhico schreef:
Door een wat ongelukkige afstand tussen de sporen (63 cm) is klemmen niet economisch en moet ik dus purren.

Platen een kwartslag draaien?

Ventilatie is altijd verstandig, bv. roosters boven de ramen.

Vloeibare tape = kit :lol:
 
Ik zou zeggen vloeibare tape is contactlijm. Wij hadden contactlijm over na het leggen van EPDM (hiermee lijm je EPDM dus ook vast).
In principe is er geen lijm/kit die goed hecht op PE (materiaal van folies), dat heeft te maken met de materiaaleigenschappen. Ik kwam er echter achter dat de contactlijm die we hadden juist heel erg goed kleefde op PE, zeker niet minder dan tape. Het enige probleem is tapen op muren, op z'n minst goed schoonmaken. Er is ook een fabrikant die daar primers voor heeft. Anders kan je de verbinding met butylband tot stand brengen (als die ook niet wil hechten aan de muur kan je dit nog warm maken met een fohn).
Hierna hebben we nog wel een andere contactlijm gekocht, en die plakte een stuk minder, dus geen succes gegarandeerd. Deze lijmen zijn trouwens niet goedkoop, maar 10 rollen tape ook niet.
 
Dank je IJkenhout,
Kwart slag draaien is inderdaad een optie, maar dan krijg ik twee keer zoveel naden... Ik moet nog even uitpuzzelen hoe ik die platen het meest economisch kan versnijden. Voordeel van purren is natuurlijk wel dat allerlei ongerechtigheden makkelijker worden opgevangen. Het lijkt me dat het dan dichter wordt dan alleen maar de platen tegen elkaar te plaatsen. Het kost me nog wel wat moeite om netjes te werken en vooral goed te doseren met die pur.

Op zolder heb ik geen ramen, dus daarmee kan ik niet ventileren. Op zich kan ik wel een opening maken in het dak als het nodig is. Dan moet er ook een pijpje op denk ik, en niet alleen maar een opening in het dakbeschot, omdat anders het vocht kan condenseren aan de binnenkant van de dakpannen (en de randen van het gat), of klopt dat niet?

Goede tip van die kit. Is elke kit luchtdicht? Ik kwam nog mastiek-kit (vario ds) tegen van een bekende isolatie-fabrikant. Is dat de oplossing?
 
Moet of wil je purren zorg dat de tuit van de bus in de naad past. Voor je gaat purren trek je de tuit eerst even loos door de naad. Obstakels in de naad, dan krijg je behoorlijke klodders schuim uit de naad.
Om redelijk frisse lucht op je zolder te krijgen zou je kunnen ventileren. Niet nodig waarom wel?
Er loopt een schoorsteen kanaal, niet gebruikt een gat maken met een ventilatie rooster.
 
Wgb, dank je. Het is to pur, or not to pur...
Ik twijfel nog of ik wel of niet het beste kan purren. Ik merk dat de meningen erover verdeeld zijn. Met steen/glaswol is klemmen tussen sporen/gordingen prima te doen. De PIR-platen zijn nogal hard. Als de platen zelf of de sporen niet helemaal vlak zijn, zal het nooit helemaal aansluiten denk ik. Dat geldt ook voor de naden tussen de platen onderling. En dan lijkt me dat purren ervoor zorgt dat de isolatie nergens wordt onderbroken. Ervanuitgaande dat pur maar weinig minder isoleert dan PIR. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Dat schoorsteenkanaal is een goed idee: één van beide kanalen wordt alleen voor ventilatie van de keuken gebruikt en er zit al een "luikje" in op zolder. de andere is voor de open haard. Die kan ik beter niet hiervoor gebruiken...
Maar je zegt dat die ventilatie niet nodig is. Het komt bij mij vooral voort uit de gedachte dat ventilatie altijd nodig zou zijn.
 
Inderdaad dat schuim zal iets minder isoleren dan PIR maar het zijn maar smalle strookjes.
Je zou ook de platen tegen de muren, balken enz. die niet recht of vlak zijn gelijk met een kier van minimaal de diameter van de tuit kunnen plaatsen en daarna afpurren. Scheelt veel werk en de naden van de platen tussen de vlakken in zullen veel beter sluiten. Eventueel die aansluitingen met aluminium tape afwerken. Dat tapen doe je ook met de naden van de platen die om wat voor reden ook een millimeter wijken.

Zo'n luikje lijkt mij ideaal voor die ruimte.

Ik lees het graag, wat het gevolg is als die ruimte niet wordt geventileerd.
Daarbij wat wordt bedoeld met ventileren. Hoeveel m3 lucht zou je per uur/dag/week/maand van die ruimte moeten verversen :?:
 
Nogmaals dank, ik kan hier een eind mee vooruit.

Wat betreft die ventilatie: het gaat om een zolder die alleen voor opslag van spullen wordt gebruikt, geen leefruimte. Eronder zitten wel slaapkamers.
De ventilatiebehoefte zal niet groot zijn lijkt me. Dan zou dat luikje in het schoorsteenkanaal een prima optie zijn.
Op zich zou ik het ook kunnen aanzien en eventueel later ingrijpen. Maar het zou fijn zijn het in één keer goed te doen. En er zitten ook wat gaten in het dakbeschot. Ik heb even met de gedachte gespeeld dat te gebruiken, maar dan ventileer ik naar onder de dakpannen. Ik weet niet of dat dan weer condensatie onder de dakpannen en vervolgens een nat dakbeschot oplevert, hoewel het daar wel ventileert. En eigenlijk wil ik het dakbeschot gewoon dicht hebben.
 
Over dat luikje past mooi een ventilatierooster dat open en dicht kan, dat verhindert het naar binnen vliegen van vogels, een stukje horrengaas onder het rooster verhindert dat er insecten binnen kunnen komen.

89_images_64.jpg
 
Dank voor de tip Jan!

Toch nog een keer lastig vallen: Wat betreft de aansluiting van de isolatie in de nok kwam ik 2 opties tegen: 1) pir-platen in verstek snijden/zagen en tegen de zijkant van de nokbalk plakken/purren en2) 3-hoekige balkjes aan weerszijden van de nokbalk bevestigen en daar isolatie tegen aan.
Ik zie wat op tegen 10cm dikke pir-platen netjes in verstek te zagen, dus bedacht ik een constructie als in de figuur: een horizontale plank tegen de onderkant van de nok. Daar eindigen de pir-platen dan tegenaan en kan ik tussen beide zijden tegen de plank ook nog wat pir-plaat plakken. Dan zit ook de nok volledig aan de koude zijde. Op deze manier kan ik er altijd bij met de pur-spuit, voor het geval mijn verstek-zaag-kunsten te kort schieten.
Is dat een een goed idee, of zie ik iets over het hoofd?
11863_nok_2.jpg

(rood is nok, blauw is isolatie)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan