Aansturen (vloer)verwarming, WA of normaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wij hebben net een huis gekocht en verbouwd. Daarbij op de gehele beneden verdieping (50 m²) vloerverwarming aangelegd (4 groepen, 15 cm hart op hart, 7 cm cement op 4 cm PUR isolatie met tweezijdig alu, en 2 cm dikke natuursteen tegels). Daarbij 1 groep (5e) vrijgehouden voor de badkamer, die nog verbouwd moet worden en ook vloerverwarming krijgt.

Omdat het trappengat in de huiskamer uitkomt wil ik nog even wachten met radiatoren boven.. de warmte kan tenslotte door het hele huis omhoog stijgen en de badkamer is continu verwarmd. Ik heb een nieuwe ketel gehangen (Vaillant Solide 24-28°C) en aansluiting voor een groep boven (radiatoren) voorbereid.

Nu moet ik alleen nog gaan verzinnen hoe dit alles aan te sturen. Omdat nu enkel nog de vloerverwarming aanwezig is zit ik te denken aan een weersafhankelijke regeling. Daarbij kan de thermostaatkraan van de vloerverwarmingsunit helemaal open staan zodat ik overal in het systeem een zo laag mogelijk temperatuur heb (zeg 35-40 graden). In dit geval zijn volgens mij ook de kosten het laagst omdat ik het vermogen van de ketel een heel eind terug kan schroeven. In dit geval zou ik wel 24 uur per dag dezelfde temperatuur moeten houden omdat zo'n lage temperatuur in het cv systeem inhoudt dat het ook heel traag is....(?).

Indien ik een kamerthermostaat neem ben ik bang dat dit misschien minder goed in te regelen is (retour temperatuur van de vloerverwarming kan al hoog zijn terwijl de ketel nog steeds stookt door lage kamertemperatuur? of slaat deze vanzelf af?). Of dat het "vecht" met het zelfregelend vermogen van de vloer...bijv het onnodig aanslaan bij het openen van een (buiten)deur, of ventileren..

Ik heb me laten vertellen dat continu lage temperatuurstoken goedkoper is dan het steeds laten afkoelen en weer opwarmen van de vloer. Ik ben alleen wel bang dat de pomp van de unit en cv erg veel uren gaan draaien wat weer meer stroom verbruik geeft......

Later kan ik evt. de radiatoren plaatsen met thermostaatkranen, mocht dit nodig blijken.... Echter, met dan een wat hogere temp in het systeem.

Nu ben ik erg benieuwd of iemand hier nog ideeën over heeft?
Al het advies is van harte welkom!

Oh ja, en kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een vaillant calorMATIC 400 en VRC 410 S regelaar? Behalve dat de laatste 2 keer zo duur is...

Gr Stanley
 
Beide genoemde thermostaten zijn te vinden op deze site.

Wat je al zegt is de prijs, en voor de rest WA regelt beter.

Wat je wel moet aanbrengen is een bypass, als je met thermostaten en vloerverwarming gaat stoken.
 
Mij lijkt het beste om met een gewone kamer (klok)thermostaat te werken, ook als je alleen de vloerverwarming in gebruik hebt.

Een WA regeling is doorgaans comfortabeler stoken, maar in de meeste gevallen daardoor ook duurder.

Als je de ruimtetemperatuur toch zoveel mogelijk gelijk wilt houden, zal je toestel ook niet op overdreven hoge temperatuur gaan branden.

Zorg idd wel voor een bypass, zodat de ketel wel de (overtollige) warmte kwijt kan.

Beide manieren zijn mogelijk, maar als je het WA gaat regelen, zorg dan ook dat de instellingen en stooklijnen perfect zijn ingesteld, anders heb je er nog niets aan.
Vaak laten deze instellingen te wensen over, of weet de gebruiker maar half hoe het werkt.
Laat je daarom goed informeren bij de leverancier.

suc6
 
Hoi Stanly,

Met een WA regeling de vloer stoken gaat inderdaad perfect, omdat de vloer heel traag opwarmt, temperatuur zeker niet hoger dan op 32 graden instellen (advies van de gezondheidsraad).

Als je de minimale watertemperatuur op ca 30 graden instelt op de WAregeling, zodat altijd warmwater beschikbaar is als de vloerverwarmingsthermostaat daarom vraagt.

De overige verwarmings elementen voorzien van een thermostaatkraan met knop zodat daar de temperatuur mee geregeld kan worden per ruimte.
En zoals Utreg en Gorp al aangaven een AVDO (overstroom ventiel) monteren.

De stooklijn instelling voor de radiatoren is afhankelijk van de berekening. de geplaatste radiatoren, de temperatuur die bij -10 buiten ingesteld diend te worden licht meestal tussen de 60 en 90 graden.

Ga je de vloerverwarming regelen met een kamerthermostaat, dan krijg je vaak gaten in de temperatuur.
Als de thermostaat meet dat de ruimtetemperatuur bereikt is slaat de ketel af, een gewone thermostaat wacht dan tot de temperatuur terug loopt om vervolgens de ketel weer op te starten.
Het verschil tussen aan en uit van de ruimtetemperatuurregelaar laat de vloer te veel afkoelen waardoor er gaten in de temperatuur onstaan en een onaangenaam klimaat ontstaat.


Omdat er 24 uur de zelfde vloertemperatuur gestookt wordt, kan de watertemperatuur vaak nog een paar graden naar beneden waardoor met een vloerwatertemperatuur van ca. 23/24 graden de woning prima op temperatuur gehouden kan worden met zo laag mogelijk kosten.
Dit wordt ingesteld met de thermostaatknop op de vloerverwarmingsunit.
Is de watertemperatuur bekend dan kan de temp. van de stooklijn die op 30 graden staat ook iets naar beneden worden aangepast.

Als de ketel te snel reageert op een te hoog vermogen kan er nog een buffervat worden toegepast, dit om een rustiger verloop in de regeling en voorraad warm cv water te krijgen.

Vr Gr en sucses ermee
 
Die 5 de alinea is meestal te wijten aan een te hoog ingestelde vloer temperatuur waardoor de regeling instabiel wordt.
Gevolg hiervan is dan ook vaak dat de kamers met radiatoren niet op temperatuur komen behalve de eerste opstart in de ochtend.

Een goed ingestelde wa regeling kost niet echt veel meer dan een regeling op ruimte temperatuur (extra kosten zitten oa. in de warmteverliezen in de leidingen als er geen warmtevraag is), een goede inregeling hiervan is echter een lastige kost en is ook de reden dat er vaak klachten over een te hoge energierekeningen zijn.
 
Heren,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Geeft wat meer vertrouwen in de ideeën die had mbt regeling. Er zijn echter een paar dingen niet duidelijk:

Indien je WA stookt en je retour temperatuur komt in de buurt van je aanvoer temperatuur, dan slaat de ketel toch af of niet? In dat geval zou je dus de bypass zo dicht mogelijk bij de ketel zetten: Alle thermostaatkranen sturen dicht als het huis op temperatuur is, de bypass gaat open, ketel slaat af en verliezen zijn minimaal omdat de bypass dicht by de ketel zit????? (pomp van ketel loopt continu met WA of niet????)

En hoe werkt precies de thermostaat op de vloerverwarming? Indien de stand hetzelfde blijft laat deze enkel water van een bepaalde temp toe in het systeem? Indien warmer water wordt aangevoerd wordt dit gemengd met retour water uit de vloer? Indien retour water warmer wordt sluit ventiel en wordt minder water toegelaten in de vloer?

Kun je dan niet beter de thermostaat van de vloerverwarming helemaal open zetten als je een stooklijn kiest die nooit boven de max vloerwater temp komt? Indien de vloer minder warmte afgeeft omdat de temp in de kamer hoger wordt wordt ook het retourwater warmer en slaat de ketel af. Huis heeft de neiging af te koelen, vloer geeft meer warmte af, retour water is kouder, ketel gaat verwarmen..... Lijkt met een heel stabiel systeem met vloer als enorme buffer zonder noodzaak voor bypass.

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de ketel misschien niet voldoende water van relatief lage temperatuur kan leveren om de complete vloer te voeden.. Maw dat de doorstroming van de ketel gelimiteerd is...

Hartelijk dank vast voor eventuele reacties.

Gr Stanley
 
Hoi Stanley,

Omdat een vloerverwarming een mengsysteem is, wordt er bij het water wat door de vloer rondstroomt warm water bij gesoupleerd als de thermostaatkraan van de vloerunit open gaat.
De thermostaatkraan zit in de aanvoer naar de vloer toe, en niet in de retour.
Omdat het water van de retour gemengd wordt met warm water onstaat er stabiele situatie.
Eerst omdat de watertemperatuur dan steeds constant is (heel belangrijk)
en de ketel een temperatuur verschil van ca 5 tot 10 graden heeft tussen aan en uit .

Ten tweede is het eveneens een beveiliging voor de vloer zodat die niet warmer wordt dan, maximaal toegestaan.

En als je de radiatoren gaat stoken kan de WA regeling de dag en nacht temperatuur beter regelen.

Vloerverwarming is een lage temperatuur medium, radiatoren zijn van het midden temperatuur medium.

Het is dus nodig met de thermostaatkraan op de vloerunit de water temperatuur te regelen.

Naarmate er meer uitkoeling is door een lage buitentemperatuur zal er ook meer warmer cvwater beschikbaar komen uit de ketel door de WA regeling. min ca 30 graden bij buiten kouder richting de 90 graden

Die AVDO (bypass) kan redelijk dicht bij de ketel om stilstands verliezen te verkomen. bij een goede regeling zal de pomp ook aangestuurd worden vanuit de ketel.

De ketel levert meer dan voldoende water omdat deze alleen maar suppletie hoeft te doen, de pomp op de vloerverwarmingunit levert het werk in de vloerslangen.

Vr Gr sucses ermee
 
Da's beter, nu begrijp ik het helemaal.

Verder zit ik ook nog te kijken naar een pompschakelaar voor de vloerverwarmingsunit. Deze heeft een aanleg thermostaatje dat op de aanvoerleiding van de cv geplaatst wordt en laat de pomp pas draaien als het water op temperatuur is.

Dit voorkomt koud water in de vloer en bespaart op de E rekening en de levensduur van de pomp.

Nu vraag ik me echter af of dit zin heeft met een WA regeling, omdat de aanvoer temp variabel is. Is dit wel het geval, dan moet het aanleg thermostaat zeker voor de bypass komen of niet? Anders slaat de pomp niet meer aan.....

Srtanley
 
Oh ja, en hoe bepaal je de insteldruk van het overstortventiel? Proefondervindelijk of zijn daar standaard waarden voor?

En nu ik hier toch weer ben.... Hoe zit het met automatische ontluchters? Echt noodzakelijk?, Aan te bevelen? En is dat hetzelfde als een micro ontluchter of zijn die weer beter?

Nu heb ik enkel ontluchting op het hoogste punt in het systeem (op het expansievat, is ook 300 kpa overstort). Echter volgens mij haal je zo niet alle lucht er uit omdat deze op een "dood" punt zit en niet in het circulatie circuit.

Stanley
 
De bypass moet je de gegevens van de pomp hebben (pompkarakteristiek) en de gegevens van de ketel wat de minimale doorstroom moet zijn van de ketel. Dit is voor een pomp met een vast torental eenvoudiger dan voor een modulerende pomp.

De pompkarakterestiek staat in de meeste ketelhandleidingen beschreven en die geeft bij een bepaalde druk ook een bepaald debiet. die moet je uitzetten in de grafiek en die geeft de druk aan die op de bypass ingesteld moet worden.

Automatische ontluchters zijn aan te bevelen, als je cv ketel er 1 heeft en de ketel is het hoogste punt hoef je er niet een bij te plaatsen.

Lucht is lichter dan water dus op een dood eind op het hoogste punt zal hier de lucht gaan verzamelen.
 
Ik ben de handleiding aan het doornemen van een regelaar voor WA stoken. Ik zal het merk niet noemen. Daarin staat een stuk wat ik niet helemaal begrijp, volgens mij is het enkel de terminologie die anders is dan de volksmond... Kan iemand dit verduidelijken? Of is een "open verdeler" een bypass?
Open verdeler

Deze functie moet alleen worden geactiveerd bij aansluiting van een extra temperatuurvoeler. Als er geen temperatuurvoeler is aangesloten, dan heeft de instelling geen betekenis.

Bij aangesloten temperatuurvoeler hebben de instellingen 0 en 1 verschillende betekenissen:
"0 = uit" betekent regeling op retourtemperatuur
"1 = aan" betekent open verdeler.

Bij installaties met een grotere waterinhoud is het vereist een open verdeler voor de ontkoppeling van het verwarmingscircuit en het verwarmingstoestel toe te passen. Als er een open verdeler wordt toegepast, dan moet de instelling "1" = "open verdeler aan" worden gekozen.

Bij combinatie met een vloerverwarming zonder open verdeler is de aansluiting van een retourtemperatuurvoeler vereist.
Daarbij moet de instelling "0" = "open verdeler uit" worden gekozen.
De regeling op retourtemperatuur heeft een ca. 20°C hogere aanvoertemperatuur tot gevolg. Daarom moet de stooklijn vlakker worden ingesteld.
 
Hoi Stanley,

U bent vast de instructie aan het lezen van de 400/410.

Een open verdeler is geen bypass (AVDO).
Een open verdeler wordt vaak toegepast als de pomp van de ketel niet voldoende capaciteit heeft om de installatie weerstand te overbruggen.
Na de open verdeler wordt dan een pomp toegepast die een capaciteit heeft welke bij de installatie past.

Als er meerdere ketels worden opgesteld wordt ook een open verdeler toegepast.

Als er open verdeler wordt toegepast wordt bij de 400/410 thermostaat een retour thermostaat toegepast.

De thermostaat die op de vloerverwarmingsunit zit is een maximaal thermostaat die als de temperatuur te hoog wordt (hoger dan ingesteld) de pomp stopt om te voorkomen dat de vloer tegels erafspringen.

De pomp draait in principe altijd 24 uur per dag.

De instelling van de druk van een AVDO ventiel is meestal rond de 0,2 bar, daarmee zijn de meeeste pompen in staat goed te blijven werken.

Vr Gr en sucses ermee
 
Mijn verdeler is een Therminon type 5000, wat volgens mij een open verdeler is of niet?

Dus als ik het goed begrijp wordt in dat geval op retour temperatuur gestuurd om te bepalen wanneer de ketel brandt en wanneer niet? En de temp. van het water wordt door de buitentemp. bepaald. En deze extra thermostaat komt in de retour van de vloerverwarming of komt deze in de retour cv-leiding die terug komt van de vloerverwarming?

Dan staat er nog in de handleiding dat je alle thermostaatkranen open moet laten staan in het vertrek waar de kamerthermostaat hangt. Alleen dat geldt natuurlijk niet voor de vloerverwarming? Deze thermostaat stel je dan in op gewenste temp van de vloer en verder blijf je er vanaf toch?

Alleen zo'n regelaar zorgt voor een 20 graden hogere aanvoertemperatuur indien je een extra thermostaat (en open verdeler) toepast, waarbij je een vlakkere stooklijn moet kiezen. Betekent dit een nulpuntverhoging van 20 graden? Maar omdat ik nu geen radiatoren voer en dus een zo laag mogelijke temp in het circuit wil hebben is dit niet echt wat ik wil (denk ik). Is daar nog iets aan aan te passen? Of is dit gewoon een kwestie van het weglaten van deze extra thermostaat (VRC 692) zodat de ketel stuurt op zijn eigen retour temperatuur?

Dit is hoe ik het nu zie:
Omdat de vloer toch al een instel temp heeft en ik verder geen radiatoren heb, is dan die extra thermostaat wel nodig? De vloer is zeg, 24 graden, de aanvoer temp in de vloer, zeg 32, van de ketel, zeg 45. Indien het huis afkoelt en de vloer meer warmte uitstraalt, is de retour watertemperatuur dus lager. Dus ook retour water ketel koelt af. Ketel gaat branden, zodat water weer opgewarmd wordt (naar relatief lage aanvoer temp van 45 gr).

Koelt de vloer harder af doordat het buiten kouder is, dan komt warmer aanvoer water beschikbaar omdat je weersafhankelijk stookt. Zolang dus de temperatuur van het aanvoerwater hoog genoeg is om de ruimte te kunnen verwarmen is de vloer een zelfregelend systeem. Ik vraag me zelfs af of WA wel de beste optie is.... Ik denk zelfs dat je beter een voeler op de retour van de vloerverwarming te plaatsen omdat dat direct een maat is voor opgenomen vermogen van het huis (wat de vloer heeft uitgestraalt), terwijl een WA regeling enkel anticipeert op wat gaat komen.

Heeft iemand wel eens geprobeerd om een buitelvoeler op de retour van de vloerverwarming te plaatsen en daar een stooklijn op te kiezen?

Gr Stanley
 
Natuurlijk gaat dat niet, want als warmer water geleverd wordt gaat ook de retourtemperatuur van de vloer omhoog...

Je zou dan een soort modulerende regeling moeten hebben en op constante retourtemperatuur proberen te stoken.....hmmmm, moet ik nog even goed over nadenken...
 
Hoi Stanley,

De open verdeler waar u van denkt dat u er een heeft is de vloerverwarmingsunit (merk en type 5000).

Dat is dus zeker geen open verdeler, een open verdeler is een apparaat wat tussen de ketel en de installatie is geplaatst en heeft een ander doel, wat reeds beschreven is in een eerder antwoord

U maakt het veel ingewikkelder dan het is, mijn advies zou zijn ga naar een goede installateur en bespreek met hem uw wensen, met de adviezen van het forum en de voorstellen van uw installateur moet het vast gaan lukken om een goede installatie in huis te verkrijgen.

Verder gaan we op dit forum geen installatie ontwerpen of adviezen geven die niet conform de fabrieks gegevens zijn, u loopt daarmee het risico om garantie aanspraken al te verliezen voor de installatie goed werkt.
Dat is ook niet in uw eigen belang, om zelf zaken uit te proberen met de onderdelen en of regelingen die (nog) niet bestaan.

Voor wat betreft de extra's op de regelingen, die heeft u niet nodig c.q. die kan u niet gebruiken op uw standaard installatie.

Vr Gr en veel sucses ermee.
 
Het lijkt me hiermee een mooi moment dit topic af te sluiten, want dit geheel wordt veel te ingewikkeld om via een klusforum te regelen.

Daarbij komt, dat er telkens aankoop- en merkgerichte vragen gesteld worden over bepaalde typen apparaten, die vervolgens qua mogelijkheden toegelicht worden.
Dat is niet conform de forumregels.

Ik sluit me aan bij het advies van Cvolieboy: overleg dit met de installateur, en maak samen met hem een plan.

Slotje dus!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan