Aanleg stopcontact buiten voor electrische auto

Hallo allemaal,

Ik wil graag een wandcontactdoos aanleggen voor het opladen van de elektrische auto.

In de groepenkast heb ik nog een groep vrij, waarop het aangesloten mag worden.

Nu is mij vraag welke kabel heb ik ervoor nodig. de kabel gaat via de meterkast onder de kruipruimte naar buiten.

ik zal zelf te denken aan 3 x 2,5 mm
 
10 uur met 10A laden is voor de meesten meer dan voldoende kilometers per dag.
Het verschilt sterk per auto, maar je mag wel rekenen dat dat goed is voor rond de 150km.
 
Oh dat wist ik niet. Wordt wel beter in de toekomst, dus als je future proof wilt zijn.

"Voordelen van een 3-fasen-laadpaal
Het grootste voordeel van een 3-fasen-laadpaal is dat je elektrische auto sneller oplaadt. De auto moet wel ook een 3-fasen-aansluiting hebben. De meeste elektrische auto’s hebben dit inmiddels. Dat maakt de aanschaf van een 3-fasen laadpaal een goede investering.

Rijd je nu in een elektrische auto die op 1-fase laadt? Dan blijft dat met een 3-fasen-laadpaal mogelijk. Als je later dan een nieuwe auto koopt, hoef je je laadpaal thuis niet te vervangen.
"
 
Ik heb zelf geen elektrische auto (en momenteel zelfs helemaal geen auto meer), maar indien ik een kabel voor een EV zou moeten aanleggen, zou ik toch gaan voor een kabel geschikt voor drie fasen en daar dan vooralsnog maar 1 fase van gebruiken. Eventueel ongebruikte aders dan afdoppen met lasklemmen aan beide zijden.

Reden: als je naderhand een andere auto koopt die wel (beter) opgeladen wordt op 3 fasen, dan hoef je geen nieuwe kabel te leggen en dus de boel weer open te graven. Terwijl (afhankelijk van de afstand) een voor 3 fasen geschikt stuk kabel nu ook weer niet zo enorm veel duurder zal zijn dan voor 1 fase.
 
5 aderig kan handig zijn voor de toekomst, maar dan moet er ergens ook extra lengte los in de kruipruimte gelegd worden, want een laadpaal punt komt meestal hoger en misschien zelf heel ergens anders dan het stopcontact.
Gaten moeten groter en een dikkere kabel kan lastig zijn om netjes aan te sluiten op een stopcontact.

Verder zou ik niet snel hardware aanschaffen voor de toekomst.
Het veroudert soms best snel, V2G komt eraan en mogelijk woon je over een paar jaar ergens anders.
 
Via een deelautobedrijf heb ik in aardig wat elektrische auto's gereden en opgeladen. Op enkele uitzonderingen na (Leaf, citigo) gebruiken ze de 3 fasen die in de laadpaal zitten om 3 x 16A ofwel 11Kw te kunnen laden. Een heel normale tabel, van de website ev-database.org geeft onderstaand screenshot. Veel kunnen ook overweg met de 'kookgroep'
Screenshot 2025-03-09 at 21-03-39 Kia EV3 Long Range (2024-2025) price and specifications - EV...png
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Sorry, kan vorige bijdrage niet meer veranderen. Een laadpaal kan niet op een standaard 'kookgroep'. Er zijn wel auto's die 2 fasedraden (kunnen) gebruiken. Sorry voor de verwarring.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via