3 fasen verdeler 1 fasig aansluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De nul is niet beveiligd maar wordt alleen geschakeld en wel op de volgende manier, uit de NEN1010:
Indien de nulleiding moet worden onderbroken moet het afschakelen en opnieuw inschakelen zo verlopen dat de nulleiding niet eerder wordt onderbroken dan de fasegeleiders en dat bij het opnieuw inschakelen de nulleiding niet later wordt doorverbonden dan de fasegeleiders.
Als je 2 automaatjes mechanisch koppelt worden er dus 2 fase beveiligd en 2 nullen op de juiste manier geschakeld (net als bij een kookgroep dus). Als je bij een 3p+n automaat een nul op een fase pool gaat aansluiten, verloopt het afschakelen dus niet op de juiste manier.

Voor de goede orde ik haal niet uit je stukje gequote tekst dat het niet zou mogen. Ik heb het lang geleden ook wel eens gedaan en zie het probleem ook niet. Ik wil best geloven dat het niet mag maar ik kan dat niet halen uit dit stukje. Als een 4 polige automaat uitgaat gaan direct ook beide nullen mee en dit gebeurd ook bij het inschakelen.

De kneep zit hem in dat de nul bij een installatieautomaat naijlend wordt geschakeld ten opzichte van de fasen. (Lees later)

Wanneer je bij een 4 polig automaat een fasecontact voor de nul gebruikt is de schakelvolgorde natuurlijk twijfelachtig, deze kan wel sneller zijn dan de "buurman" fasecontact.

Plus dat de nul normaal gesproken niet beveiligd wordt, alleen geschakeld. Als je de nul dan op een fase contact aansluit klopt dat ook niet. Het zal, onder normale omstandigheden, best werken maar het is mi niet de bedoeling, er worden niet voor niets eisen aan de manier van afschakelen gesteld en er worden niet voor niets kookgroepen gemaakt en verkocht.

Hallo,

Ik heb vandaag maar even met de kastenbouwer gebeld die hem gemaakt heeft.

Die kookgroep kan zonder belemmering/probleem/gevaar/tekortkoming, etc op de krachtgroep worden aangesloten.

(hopelijk heeft iemand hier wat aan)
Dank voor de antwoorden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via