1 van 3 fasen gebruiken

Dag,
Ik heb 'krachtstroom' in de schuur, maar heb dat eigenlijk niet nodig.
Er ligt een kabel vanuit de meterkast naar de schuur met 3 fasen, een nul en een aarde.
Kan ik hiervan ook gewoon een extra groep maken (voor bijvoorbeeld in de blokhut), door van die drie fasen slechts één te gebruiken icm de betreffende nul en aarde? en de andere twee fasen gewoon een lasklem op.
Lijkt mij wel, maar vraag het voor de veiligheid liever toch maar even.

hoor graag.
bvd.
hgr.
Robert

Je kunt de groep in de meterkast ombouwen naar een 1-fase groep. Knip aan beide zijden de draden van 2 van de 3 fasen weg. Of vouw ze weg, zodat je wellicht in de toekomst weer naar een krachtgroep kunt gaan. Mits de gebruikte kabel wel een blauwe draad heeft welke als nul gebruikt kan worden.

• Like
Waarderingen: aporobert
In de groepenkast dingen aanpassen en het hoort wel goed. Geen losse weggebogen draden.
Die horen op een correcte manier vast te zitten. Gelukkig ruimte zat voor een paar klemmen als je van kracht naar gewoon gaat.

Er zijn ook combi wanddozen. Dan heb je zoveel kracht als een plek voor een standaard stekker.

Die extra blokhut zou ik niet op dezelfde aardlekschakelaar aansluiten als de koelkast. Buitengroepen hebben er grotere kans op uitvallen, dan liever meteen een alamat erin.

Maar heb je wel een extra groep nodig, er ligt daar vast niet alleen kracht.

• Like
Waarderingen: aporobert

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via